Володимир Авраменко, власник АВК: Плануємо відкривати кондитерські кафе-магазини в Києві
Як створювалася АВК, завдяки чому вдалося залучити американських інвесторів, чому довелося продавати фабрики росіянам і навіщо компанія розвиває власну роздріб – розповідає власник компанії.
Цей матеріал також доступний російською мовою
GET Business Festival об’єднав на одному майданчику підприємницьке співтовариство України, щоб разом знайти вирішення актуальних викликів. Зокрема, власник кондитерської компанії АВК Володимир Авраменко розповів, як йому вдалось запустити кондитерське виробництво у нелегкі 1990-ті роки, вести прозорий бізнес, залучити американських інвесторів, пережити кризу після початку російської агресії на Донбасі та зробити основний акцент на інноваціях. RAU пропонує ознайомитися з головними тезами його виступу.
Будьте чесними і до вас потягнуться інвестори
Кондитерську компанію АВК можна назвати ровесницею незалежної української держави, адже вона виникла рівно 30 років тому: це був оптимальний час для виготовлення таких товарів, які підніматимуть економіку молодої країни і паралельно принесуть задоволення та насолоду людям.
У 1991 році торгівельна марка АВК була документально зареєстрована, ми купили необхідне обладнання і найняли на виробництво перших десять людей. У мене не було тоді ані грошей, ані знань, ані досвіду, але була ідея та неймовірне бажання її реалізувати. Багато друзів казали моїй дружині, що я займаюсь дурницями. Який може бути шоколад, коли інші нормальні чоловіки тоді були комерсантами й торгували на ринку. Але я давно знав, що шоколад під час війни давали льотчикам і він завжди буде джерелом енергії та задоволення. Крім того, після розпаду Радянського Союзу шоколад почав зникати з магазинів, тому нам просто судилось заповнювати дефіцит цього продукту. Головним правилом для нас тоді було – залишатись самобутніми і не гнатись за конкурентами.
Впродовж 1990-х років вести прозорий бізнес було надзвичайно важко, але я був непохитний у тому, щоб компанія працювала чесно. Саме завдяки такій позиції, компанією зацікавився американський інвестиційний фонд Western NIS Enterprise Fund (WNISEF) і вони придбали 25% акцій АВК за майже $9 млн. Це допомогло закупити нове обладнання та реформувати бізнес-процеси. Після приходу американських інвесторів у компанії АВК з’явилась власна стратегія, почали регулярно проводитись засідання ради директорів. У 2012 році її чистий прибуток сягнув $21 млн, виручка – $430 млн, а персонал збільшився до 10 000 осіб. Американці почали наполягати на виході АВК на ІРО, але я був проти цієї ідеї, тому наприкінці 2013 року викупив їхній пакет акцій за $45 млн.
Вимушена передислокація бізнесу
Початок російської агресії на Донбасі зруйнував усі плани щодо роботи нового розподільчого центру під Донецьком та розширення бізнесу в РФ. Довелося евакуювати співробітників компанії у Дніпро та Київ, де для них орендували квартири і забезпечили роботою. Загалом, персонал компанії скоротився з 10 000 до 1000 осіб.
Криза змусила продати дві фабрики у Мукачево та Дніпрі через борги «дочкам» російського Сбербанку ($80 млн) та ВЕБ ($60,6 млн), але вже влітку 2020 року запустили нову фабрику площею 10 000 кв. м, яка може виготовляти близько 22 000 тонн продукції на рік.
Вирішили скоротити асортимент продукції АВК до семи стратегічних брендів, підвищити їх вартість і зробити ставку на інновації: продавати свою продукцію через Інтернет. Також відкрили шість фірмових магазинів-кафе у Дніпрі, де можна не лише придбати солодощі, але й поласувати запашною кавою. Впродовж трьох років, ці магазини-кафе були нерентабельними і лише у 2020 році вони вийшли у плюс, тому тепер плануємо відкрити аналогічні об’єкти у Києві.
Вчасно визначити смаки людей
Якщо зараз поглянути на полиці з продукцією АВК, то ви побачите багато солодощів з різноманітною начинкою, які є унікальними та інноваційними на ринку. Інновації – це не продукт і не послуга, а світогляд, який відображається у стратегії та мікропроцесі вашого бізнесу. Наш потенціал полягає в тому, аби відстежувати сучасні тренди на ринку кондитерських виробів, аналізувати гастрономічні симпатії споживачів і використовувати інноваційні рішення.
Наприклад, компанія АВК інвестує вільні кошти у виробництво продуктів здорового харчування – мультизлакових батончиків Brunch та рослинне м’ясо Dreameat, а також планує виготовляти питний суперфуд, чебуреки, курячі котлети, долма та налисники з рослинного м’яса. А до кінця 2022 року є намір збудувати завод з виробництва сировини для виготовлення рослинного м’яса.
Читайте також –
Наздогнати покупця: які ключові тренди майбутнього роздрібної торгівлі в супермаркетах