Чверть століття АТБ: топ-25 маловідомих фактів про найбільшу мережу магазинів в Україні
Цікаві факти про засновників АТБ, їх перші кроки в бізнесі та розробку формату, а також про масштабування мережі, поглинання інших гравців і нинішні показники компанії.
Зовсім нещодавно корпорація АТБ відсвяткувала свій 25-й День Народження. На честь такої події компанія не поскупилася на гонорар для популярного на початку 2000-х іспанського співака Енріке Іглесіаса, який виступив на святковому концерті АТБ в Києві. З розмахом відзначили річницю одного з найбільших українських ритейлерів і в магазинах мережі. У всіх торгових об’єктах АТБ-Маркет в День народження діяли знижки на 2000 товарів, що досягали 40%.
Редакція RAU приєднується до привітань, і в честь свята підготувала топ-25 цікавих фактів про лідера продуктового рітейлу України. Як починався і розвивався бізнес, які зарубіжні рітейлери були прикладом при розробці бізнес-моделі, які мережі поглинула корпорація і що з себе представляє компанія зараз – в матеріалі.
- Корпорацію АТБ в 1993 році заснували бізнесмени Геннадій Буткевич, Євген Єрмаков та Віктор Карачун, які володіють компанією і зараз.
- На старті бізнесу засновники АТБ управляли компанією самостійно і лише з часом відійшли від управління, передавши його в руки топ-менеджерам. Генеральним директором Корпорації АТБ залишається Борис Марков, який займає цю посаду вже 13 років.
- Перші магазини компанії відкрилися в Дніпрі та працювали під назвами «Клен», «Каштан», «Тополя» і т.і. Потім назву спростили до «Продукти». У компанії жартували, що зміна вивісок пов’язана з тим, що закінчилися види відомих городянам дерев. Перший торговий об’єкт під вивіскою АТБ почав роботу лише в 1998 році.
- При розробці роздрібного формату засновники АТБ вивчали досвід рітейлерів Прибалтики, Польщі та Німеччини. В результаті компанія використовувала досвід німецьких мереж дискаунтерів Aldi та Lidl.
- АТБ – перша торгова мережа в Україні, яка почала працювати в форматі «дискаунтер». Ця бізнес-модель спрямована на зниження витрат за рахунок мінімальної кількості персоналу, спрощеного інтер’єру торгового залу і викладення товарів, що дозволяє пропонувати покупцям широкий асортимент товарів за цінами, нижчими від середньоринкових.
- Через десять років після запуску бізнесу мережа магазинів АТБ об’єднувала 85 магазинів в 12 містах України. За наступне десятиліття мережа зросла майже в 10 разів і в 2013 році налічувала 810 торгових точок.
- АТБ управляє найбільшою мережею магазинів в Україні. Станом на кінець першого півріччя 2018-го в мережі АТБ-маркет працювало 954 торгових точки. Для порівняння, другий український рітейлер за кількістю магазинів – Fozzy Group, в цей же час керував 540 торговими об’єктами.
- Поряд з найбільшою кількістю магазинів мережі АТБ також має найширший географічне покриття серед продуктових рітейлерів. Торгові точки компанії працюють в 22 областях і 247 населених пунктах країни.
- У АТБ одна з найбільших аудиторій клієнтів. За даними компанії щодня магазини мережі відвідують понад 3,5 млн покупців.
- Найбільше магазинів АТБ працює в Києві – 136. На другому місці Дніпро, де знаходиться центральний офіс компанії і 94 торгових об’єкта мережі.
- Мережа АТБ також є лідером продуктового рітейлу по динаміці розвитку в країні. Тільки в першому півріччі 2018-го вона відкрила 44 нових маркети. У найближчого переслідувача – мережі Делві – лише 17 відкриттів за перше півріччя.
- АТБ-маркет – друга за величиною мережа продуктових магазинів в Україні за загальною торговою площею після Fozzy Group. На початок 2018 року сумарний обсяг торгових площ під управлінням АТБ становив 411 803 кв. м.
- У ході розвитку АТБ повністю або частково поглинуло кілька дрібніших мереж. Серед них – Барвінок, Колібріс, 555 та деякі інші.
- Середня торгова площа магазину мережі АТБ – близько 450 кв. м. Найбільший магазин компанії, площею 1127,5 кв. м, працює в Дніпрі, на вул. Космічній, 6. Найменший займає всього 163,4 кв. м. Він знаходиться в Кропивницькому, за адресою: вул. Короленка, 34.
- АТБ – один з найбільших роботодавців в українській торговельній галузі: в компанії працює більше 50 000 чоловік. Тільки в 2017-му група створила понад 7000 нових робочих місць.
- АТБ відкриває власні освітні центри. У 2017 році пройшли навчання 4000 рядових працівників і 3000 співробітників адміністративного складу.
- Середній асортимент магазинів АТБ – близько 4000 SKU.
- У цілому АТБ співпрацює з понад 1000 постачальників. З них 95% – українських і 5% – зарубіжних виробників.
- Один з пріоритетних напрямків роботи АТБ – розвиток асортименту власних торгових марок. Вже зараз їх частка в загальному асортименті мережі становить 19,4%, а в загальному товарообігу – 23,3%.
- Наприкінці минулого року компанія АТБ-Маркет початку розвиток магазинів нового формату і вже до середини 2018-го оновила близько 60 торгових точок. При цьому в реконструйованих магазинах розширено пропозицію товарів середнього і верхнього цінових сегментів.
- Ще один новий формат – АТБ Експрес – компанія почала тестувати вже в 2018-му. Його основними нововведеннями стали оновлений дизайн фасаду та інтер’єру, нове стеллажне і холодильне обладнання, мінімальна площа касової зони та нові продуктові відділи «Свіжа випічка», «Вагове свіже м’ясо», «Власний розлив» (напої і пиво на розлив).
- Група АТБ однією з перших серед українських рітейлерів почала будувати мережу розподільчих центрів, до якої входять вісім сучасних мультитемпературних РЦ класу «А» загальною площею 133 000 кв. м.
- Вантажообіг розподільчих центрів корпорації АТБ становить близько 6000 тонн на добу або більше 2,2 млн тонн на рік.
- АТБ розвиває не тільки роздрібний, а й виробничий напрям. До складу корпорації входять кондитерська фабрика «Квітень» (ТМ Bravissimo, «Квітень», Biscuits Collection) та м’ясна фабрика «Фаворит» (ТМ «Добров», «М’ясна лавка», «Ковбасний ряд»).
- АТБ – один з найбільших платників податків країни. За інформацією Державної фіскальної служби в 2017 році компанія сплатила податків на 3,339 млрд грн. Це найбільший показник серед підприємств роздрібної торгівлі в Україні.
Читайте також –