
20 мільйонів гривень на розвиток ветеранського бізнесу: Аврора та Дія.Бізнес запускають освітньо-грантову програму «Траєкторія 2»


Огляд подій 2023 року, які, на думку команди RAU, сильно вплинули або навіть змінили розвиток сегментів рітейлу та торговельної нерухомості України.
Цього року в Україні з’явилось три нових бренди. Напочатку 2023 року у Києві відбулося відкриття першого в Україні офіційного магазину EA7 в ТРЦ Respublika Park. Спортивні речі від модного будинку Armani можна придбати в магазині, а також замовити онлайн на сайті intertop.ua.
ЕА7 – спортивна лінійка, що походить від преміум-бренду Emporio Armani. В асортименті EA7 одяг та аксесуари для професіоналів та любителів спорту у семи напрямках: тренування, теніс, баскетбол, автоспорт, водні та гірські види спорту, гольф.
9 листопада мережа HalfPrice, що належить польській компанії CCC, відкрила свій перший флагманський магазин в Україні, який також розташувався в ТРЦ Respublika Park. Загальна площа магазину становить понад 1800 кв. м. HalfPrice пропонує широкий вибір брендового одягу, взуття, аксесуарів, косметики, іграшок та товарів для дому відомих брендів за дуже привабливими цінами.
Магазин HalfPrice заснований на концепції off-price, в рамках якої пропонує покупцям брендові товари високої якості з суттєвими знижками. Це можливо завдяки закупівельникам, які тісно співпрацюють з брендами по всьому світу і щодня шукають найкращі пропозиції. Колекція у мережі постійно зростає і змінюється, і щодня на полицях можна знайти нові товари — від люксових брендів до найпопулярніших.
Крім того, на український ринок виходить польський бренд одягу Greenpoint. Компанія планує відкрити в Україні 20 франчайзингових магазинів у 2024 році. Про це повідомили в компанії Retail & Development Advisor (RDA), яка виступає ексклюзивним агентом і партнером бренду в Україні.
Польський бренд Greenpoint – це швидкозростаюча мережа магазинів одягу для жінок. Саме Україна стане першим закордонним ринком ритейлера, де будуть представлені фізичні магазини. Бренд працює також у Словаччині, Румунії, Литві, Чехії, Угорщині, Австрії, Німеччині, Нідерландах, Болгарії, Італії, Іспанії та Хорватії, однак лише через канали e-commerce.
Протягом 2023 року ринок торговельної нерухомості України поповнився низкою нових та оновлених об’єктів:
1 грудня 2023 року відбувся анонсований ще у вересні рестарт одного із знакових об’єктів торговельної нерухомості Києва – ТРЦ Blockbuster Mall.
Blockbuster Mall – один з найбільших об’єктів торговельної нерухомості України. Його загальна площа після вводу в експлуатацію всіх черг проекту складе 450 000 кв.м, орендна – близько 150 000 кв. м.
У стратегічних планах керуючої команди – досягти 1,5 млн відвідувачів на місяць.
1 листопада мережа АЗК WOG відкрила після реконструкції найбільший в Україні автозаправний комплекс, який знаходиться у селі Глибочиця на Житомирщині (автодорога Київ-Чоп, км 127+990). Тут реалізовано низку рішень, мета яких – надати гостям унікальний клієнтський досвід. Зокрема, новий АЗК має унікальний клієнтський простір, мікс цифрових та офлайн-сервісів, цифрових помічників, а також перший в Україні фуд-хол, розташований на території АЗК.
Цей автозаправний комплекс отримав відзнаку Національного реєстру рекордів України як найбільший АЗК за площею внутрішніх приміщень, що становить 1407,82 кв. м (відповідно до рекордної заявки №230801-0272).
«Новий АЗК – це не просто заправка, а клієнтський простір, де кожен сервіс та кожна зона продумані до дрібниць. Нашою метою було створити місце, де плануватимуть обов`язкову зупинку під час подорожей та мандрівок. Задля цього ми наповнили його низкою сервісів, серед яких кожен гість зможе знайти те, що дасть можливість задовольнити його потреби саме в цей момент. Більше того, дизайн та окремі елементи, приміром, як невеликий зимовий сад із живих рослин, створюють атмосферу затишку, спокою та комфорту», – зазначив директор з маркетингу мережі АЗК WOG Геннадій Карлінський.
Всередині АЗК працюють три ресторани: японської кухні Сушия, італійської кухні Il Molino та Shawarma Point. Поруч на спільній території розташований McDonald’s. Два фуд-холи на майже 100 посадкових місць виконують одночасно низку функцій: тут можна як швидко перекусити, так і з комфортом поснідати, пообідати чи повечеряти, а також зарядити гаджети (в залі розташовані дротові та бездротові зарядки), попрацювати чи відповісти на терміновий мейл під час зупинки.
В вересні мережа українського бренду VOVK почала експансію в Польщу, відкривши свій перший магазин у Варшаві в ТРЦ Blue City на нульовому поверсі. Про це мережа повідомила на своїй сторінці в Instagram.
У 2023 році польський ринок почала підкорювати і мережа Dnipro-M, яка у квітні відкрила свій перший двоповерховий магазин у Вроцлаві на вулиці Казимира Пуласького, 34. Загалом рітейлер заявив, що до кінця 2023 року мав відкрити 120 салонів у різних країнах Євросоюзу та запустити інтернет-магазин. Зокрема, магазини Dnipro-M мали з’явитись у Варшаві (Польща), Вільнюсі (Литва), Празі (Чехія) та Брно (Чехія).
Вийшов на ринок Польщі і український бренд комфортної білизни brabrabra. Зараз білизну та домашній одяг бренду можна придбати онлайн, а доставка можлива як у Польщі, так і в інші країни Європи. Також бренд мав намір відкрити магазин у Варшаві.
Луцька мережа магазинів напівфабрикатів Галя Балувана, яка в Україні налічує понад 700 торговельних точок, у 2023 році почала мастабне завоювання міжнародного ринку.
Для європейського ринку співзасновник мережі Володимир Матвійчук запустив франшизу Multi Cook, яка почала свій розвиток 27 січня 2023 року з польського Кракова на вул. Любострон, 15. Лише за чотири місяці 2023 року магазини мережі площею до 100 кв. м з’явилися у Словаччині, Чехії, Молдові, Литві, Німеччині, Великій Британії, Іспанії та Франції та інших країнах.
Також у 2023 році на зарубіжні ринки вийшла мережа мультимаркетів Аврора, відкривши перші магазини у Румунії. Один із лідерів українського ринку плитки та сантехніки – Агромат – відкрив офіс у Польщі, та планує подальший розвиток за кордоном. Аналогічно – без фізичних магазинів, але з представництвом – на польський ринок вийшов й найбільший маркетплейс України Rozetka, запустиши інтернет-магазин.
І 2023 року у столиці Польщі відкрився перший фірмовий магазин натуральних українських солодощів Bob Snail. Фірмова крамниця розташовується за адресою вул. Волоска, 12, у торговельному центрі Westfield Mokotów.
З початком великої війни в Україні шведська мережа H&M закрила всі свої магазини.
9 листопада мережа H&M відновила роботу двох магазинів в столичних ТРЦ Lavina Mall та ТРЦ Respublika Park. 16 листопада запрацювали магазини бренду у київських ТРЦ River Mall, Retroville. А згодом відновили роботу й торгові точки бренду ще в двох столичних ТРЦ – SkyMall і Dream та у львівському ТРЦ Victoria Gardens.
До повномасштабної війни рітейлер управляв магазинами ще у двох торговельних центрах – харківському ТРЦ Nikolsky та одеському ТРЦ Riviera Shopping City, але інформації щодо їхнього відкриття наразі немає.
У квітні 2023 року абуло чинності рішення Вищого антикорупційного суду про конфіскацію двох третин ТРЦ Ocean Plaza у російських власників. Відповідачами за позовом були російський олігарх Аркадій Ротенберг, його син Ігор Ротенберг та бізнес-партнери Олександр Скоробогатько та Олександр Пономаренко.
У червні Кабінет міністрів передав конфісковану у росіян частку ТРЦ Ocean Plaza в управління Фонду державного майна та доручив готувати її до приватизації. Всі кошти від продажу будуть направлені у фонд ліквідації наслідків збройної агресії.
А вже у жовтні 2023 року стало відомо, що столичний ТРЦ Ocean Plaza виставлять на аукціон за стартовою ціною в 1,3 млрд грн. Призначати дату аукціону Фонд держмайна зможе після того, як уряд включить державну частку в ТРЦ до великої приватизації та погодить умови продажу, які визначить аукціонна комісія.
Закінчення 2023 року ознаменувалось досить показовою угодою між двома рітейлерами, яка може частково перерозподілити розстановку сил на заході України. Мережа Torba (головний офіс у місті Чернівці) взяла у своє управління частину магазинів ЕКО маркет.
На початок 2023 року у шести областях на заході України (Волинська, Рівненська, Львівська, Тернопільська, Хмельницька, Івано-Франківська) мережа ЕКО маркет мала 35 діючих магазинів. 20 із 35 супермаркетів взяла у своє управління мережа супермаркетів Torba. В результаті угоди, сумарна торгова площа мережі Torba збільшиться майже у півтора рази — до 23 000 кв. м. За цим показником рітейлер наблизиться до першої двадцятки всіх food-рітейлерів України і увійде до топ-8 рітейлерів в рідному для себе регіоні – на заході України. Менеджмент Torba покладає великі надії на нові магазини, сподіваючись вдвічі прирости у загальній виручці по мережі.
У квітні 2023 року компанія Епіцентр К повідомила, що розпочинає будівництво нового логістичного центру у Хмельницькому. Площа об’єкта становитиме майже 51 400 кв. м.
Як повідомив генеральний директор Епіцентр К Петро Михайлишин, логістичний центр буде введено в експлуатацію у 2024 році. Обсяг інвестицій у його будівництво становитиме близько $57 млн.
10 листопада 2023 року корпорація Тервін співвласника мереж EVA та Varus Руслана Шостака підписала меморандум з Офісом із залучення та підтримки інвестицій (UkraineInvest) про супровід нового інвестиційного проекту на загальну суму понад $500 млн з можливістю розширення до $1 млрд. Інвестиції будуть спрямовані на будівництво логістичного хабу, який включає чотири комплекси у чотирьох областях України (Одеська, Львівська, Дніпропетровська, Київська). Будівництво першої черги в Одеській області вже розпочато.
5-6 вересня у столичному КВЦ Парковий відбулася VI Міжнародна спеціалізована виставка індустрії рітейлу та девелопменту — RAU Expo. В програмы були виступи 82 експертів, 1300 гостей від компаній – лідерів ринку серед учасників, 60 експонентів та інше.
Організатор виставки – Асоціація рітейлерів України. Головна тема заходу – “Адаптація та курс на розвиток”.
5 грудня в КВЦ Парковий пройшов ювілейний, X RAU Summit 2023 – підсумкова подія року для власників і топ-менеджерів компаній сфер роздрібної торгівлі, торговельної нерухомості та B2B сектору. Говорили про підсумки року, стратегію на наступний, логістику, соціальну відповідальність, інклюзивність та інше.
Цьогоріч ключовою на саміті стала тема «Перспективи та нові траєкторії розвитку рітейлу в 2024 році». Загалом на заході виступило 30 спікерів, що представляють різні напрямки сфери торгівлі, девелопменту і сегмента В2В.
6 грудня в Києві пройшла VI церемонія нагородження кращих компаній сфери роздрібної торгівлі та торговельної нерухомості України — RAU Awards 2023.
Гостями RAU Awards 2023 стали топ-менеджери та лінійні керівники компаній, які не тільки забезпечують українців всім необхідним під час повномасштабної війни, але й відіграють ключову роль у формуванні та розвитку цивілізованого ринку рітейлу в країні.
Чи не вперше рітейл відчуває таку жорстоку нестачу кадрів, яка є наслідком масової міграції за кордон та мобілізації працівників до лав ЗСУ.
На це скаржаться представники усіх сегментів розрібної торгівлі: від аптек і ресторанів до магазинів будівельних матеріалів і АЗК. Особливо не вистачає лінійного персоналу: вантажників, охоронців, працівників складів, будівельників. Так само гостро стоїть питання і з набором офісних працівників.
Щоб подолати кадрову кризу, рітейлери проявляють неабияку креативність: оптимізують бізнес-процеси, ширше впроваджують сервіси самобслуговування, автоматизують складські процеси, переходять на електронний документообіг, а також, де можливо, заміняють персонал на інформаційні системи, або кардинально розширяють їх функціонал та залучають жінок до виконання традиційно чоловічих завдань.. Ще одне рішення, яке допомагає частково вирішити кадрову кризу – переход до голосового управління працівниками, які стають мультифункціональними та можуть одночасно виконувати різні задачі.