Тетяна Іщук, Promin: Залишаться тільки найсильніші
Як молодому бренду зайти в ТРЦ, що відрізняє Promin від інших українських рітейлерів і чим закінчиться історія made in Ukraine на українському ринку.
Історія бренду Promin почалась в 1939 році, коли у Львові відкрили трикотажну фабрику «Промінь». Незабаром підприємство потрапило в десятку фабрик Радянського Союзу за обсягом виробництва, в цехах працювали тисячі співробітників, були відкриті власні дитячі садки та інші об’єкти соціальної інфраструктури. Зараз виробництво компанії знаходиться в самому центрі Львова на вулиці Шевченка, а мозковий центр, де і було прийнято рішення про вихід в роздрібну торгівлю – в Києві. В яких містах і локаціях вже закріпився бренд, де і як планує посилювати свої позиції, RAU розповіла директор з розвитку бізнесу Promin Тетяна Іщук.
– Чому вирішили виходити у роздрібну торгівлю?
– Довгий час фабрика випускала мас-маркет у вигляді футболок та нижньої білизни, але вони продавалися в основному оптом. У 2015 році рада директорів вирішила почати зміни в компанії і виводити на ринок власний бренд.
До цього фабрика пропрацювала понад 70 років. Що підштовхнуло до виходу?
– Після 2014 рік почався бум made in Ukraine. Ми оцінили можливості і зрозуміли, що можемо випускати товар високої якості за конкурентними цінами. Провели ребрендинг, залучили дизайнерів, розробили пробну капсульну колекцію і вирушили з нею на виставку в Ригу. Всі дивувалися нашим цінам: «Це Китай?» Потім почали брати участь на українських виставках made in Ukraine і, побачивши результат, вирішили запускати власну мережу монобрендових магазинів.
– Де відкрили перший магазин?
– Розглядали дві київські локації, які нас влаштовували по розташуванню і комерційним умовам. Зупинилися на ТЦ Globus і ТРЦ New Way. Але оскільки це був наш перший магазин, нам стало страшнувато відразу починати роботу в самому центрі столиці, тому вирішили відкритися на Позняках в ТРЦ New Way. Залишилися дуже задоволені цим вибором.
– Як скоро вирішили запускати другу торговельну точку?
– Ми з самого спочатку думали про мережу, тому питання “чи відкривати другий магазин?” не стояв. Слідом ми зайшли в ТРЦ РайON на Троєщині. Третій об’єкт відкрився в Борисполі в ТЦ Park Town, також почали продавати продукцію в маркеті ВСІ.СВОЇ на Хрещатику. Наступний магазин плануємо відкрити в Smart Plaza Polytech. Як скоро це відбудеться, залежить від самого ТЦ – обіцяли відкрити наприкінці січня. А в лютому також запускаємо новий для нас формат – франчайзинг.
– Яким буде перший франчайзинг Promin?
– Якщо в середньому площа нашого магазину 120 кв. м, то тут випробуємо формат 60 кв. м у вигляді стріт-рітейла в ЖК Софія. Розраховуємо, що зможемо такі формати просувати по регіонах.
– Давно почали співпрацювати зі ВСІ.СВОЇ?
– Починали з виставок. Продажі йшли добре, продукція відповідала вимогам за якістю і ціною. Тому коли відкрився магазин на Хрещатику, ми не сумнівалися у своїй присутності на цьому майданчику. У нас можна купити до п’яти одиниць одягу на 1 000 гривень, такі ціни може запропонувати далеко не кожен виробник.
– Що вас відрізняє від інших українських брендів?
– До 70% асортименту магазинів – базовий одяг. Решта – це капсули, які ми розробляємо з дизайнером. У нас практично немає жодного принта, наш одяг можна міксувати з чим завгодно. Ми не використовуємо синтетику, тільки бавовну з добавками поліестеру, але не більше 10-15%. Під нас в’яжуть спеціальну тканину в Узбекистані, тобто ми є ще і представниками однієї з кращих фабрик цієї країни.
У Львові, ближче до виробництва, плануєте виходити в роздріб?
– Ми дуже довго готувалися до цього, шукали оптимальний майданчик. Цікавилися Forum Lviv, але місця не дочекалися. У підсумку, як раз недавно, в кінці листопада, зайшли в ТРЦ Victoria Gardens. Зараз там не дуже велика відвідуваність, але вважаємо, що у цього місця є перспектива. Відкритий магазин називаємо флагманським, тому що він найбільший, близько 160 кв. м, і у нас там представлена оновлена концепція.
– З якими фінансовими результатами закінчили 2017 рік?
– Зростання виручки у нас в районі 30%, тому і плануємо продовжувати відкривати нові торговельні точки.
– Скільки можна чекати магазинів Promin в 2018-му?
– Хочемо п’ять, але це багато в чому залежить від торгових центрів, які заявлені до відкриття в цьому році. Готові розглядати й інші пропозиції – нас зараз влаштують різні формати локацій від 50 кв. м. Готові працювати.
– Інші плани є?
– Перше, про що я вже сказала, хочемо випробувати франчайзинг. У нас добре купують регіони і постійно надходять пропозиції: «Давайте ми вас будемо продавати». Будемо дивитися на досвід з першою такою торговою точкою. І друге – розвиток інтернет-магазину. Ми запустили його рік тому, практично не вкладаючи коштів, і зараз бачимо, що він сам по собі продає, покупці дуже лояльні. Хочемо підсилити свої успіхи в електронній комерції.
– З якими складнощами стикається молодий український бренд?
– Насамперед – брак персоналу. Ще створюючи експериментальний цех в Києві, зіткнулися з тим, що з’явилося багато одежних виробництв, тому нам доводилося підвищувати два-три рази в рік зарплати, щоб утримувати співробітників. Дизайнери перекуповують персонал за скажені гроші, потім закриваються, співробітники до нас повертаються.
Дуже непросто заходити в ТРЦ. Ми стукали, приходили і стикалися з тим, що нас не знають. «Ви хто?» – запитували у нас. Для хорошого торгового центру необхідно мати напрацьований кейс.
За два роки вдалося це зробити?
– Зараз вже трохи легше, є що показати – у Promin є портфоліо, є історія.
– Що зараз відбувається з ринком made in Ukraine? Куди він рухається?
– Те, що ми помічаємо, це більша кількість пропозицій від майданчиків made in Ukraine а-ля ВСІ.СВОЇ або Names’UA, коли разом продаються десятки виробників-дизайнерів.
– Чи є перспективи у дизайнерів, які зазвичай працюють з маркетами та виставками, дорости до власного рітейлу?
– Більшість не росте. Багато з них відшиваються у підрядників, мало хто має свою виробничу базу. Вони закуповують тканину рулонами і після відшиву певної кількості одиниць одягу, навіть якщо у них є замовлення, не можуть продати більше, ніж було виготовлено. Їм потрібно з цим щось робити. А стабільно працювати будуть великі виробники, у яких є свої канали збуту і виробничі бази.
– Що потрібно, щоб інтерес до українського споживача в суспільстві залишався?
– Виробникам необхідно мати своє обличчя і пропонувати якісний продукт. Тому що, повертаючись до всіх виставок та маркетів made in Ukraine, неозброєним оком видно: у більшості ціна неадекватна, і не відповідає якості. Спочатку це був вау-ефект «подивіться, це наше, у нас дуже креативний народ і створює цікаві речі», але в силу багатьох причин вони все ще не можуть дати якість і ціну. Тому почався спад.
– Чим все це для ринку закінчиться?
– Якась кількість «індпошиву» відімре. Ми всі знаємо, що незабаром з’являться H&M, ще більше турецьких брендів, і вся та велика кількість українських виробників, яка є зараз, не зможе з ними конкурувати. Залишаться тільки найсильніші, хто має виробничу базу, і хто встиг заявити про себе на ринку.
Читайте також –