Сергій Чіпак, Sezon: За останній рік нам вдалося збільшити виторг на 64%

Сергій Чіпак, Sezon: За останній рік нам вдалося збільшити виторг на 64%

26.09.2024 09:00
  1259
Валерія Байда

Як мережа взуття Sezon робила акцент на все українське, коли це ще не було мейнстрімом, зросла кількісно майже на 50% під час повномасштабної війни, а за останній рік збільшила виторг на 62% та вирощує топменеджерів всередині компанії.

Компанія Sezon була заснована в 2010 році. Свій шлях вона розпочала з невеликого магазинчика в місті Чернівці. У повномасштабну війну відкрили 26 нових магазинів, а всього мережа налічує 56 точок. В інтерв’ю для RAU власник компанії Сергій Чіпак розповів про те, чому саме обрав розвиватися в ніші взуття, яких людей візьме в команду, про поведінку покупців та як планують ширитися Україною. 

Чому обрали розвиватися в ніші взуття?

Ще підлітком мене брали допомагати в крамницю взуття і я помітив, що у мене добре виходить працювати. Вже тоді я мав багато ідей, що та як можна покращити в цій сфері, проте не було можливості їх реалізувати. А ось коли настав час займатися бізнесом, вибір ніші був очевидний – взуття.

Коли в 2010 році ви відкривали перший магазин в Чернівцях, ще не було такої шаленої моди на все українське. Звідки була така впевненість, що буде попит?

Як я раніше зазначав, до того як я відкрив власний бізнес, я вже мав досвід у взуттєвій сфері, працював у крамниці, що продавала взуття китайського виробництва. Пропозиція від українських виробників на той час була обмежена, але я помітив важливу перевагу – якість взуття була значно вищою, а ціна конкурентною. Це дало мені впевненість у тому, що українське взуття має перспективу.

Та й основна перевага українських виробників – це їх гнучкість. Вони могли виготовляти необхідне взуття за 7-14 днів, враховуючи специфічні розміри, тоді як китайські виробники не могли швидко реагувати на попит або доукомплектовувати продані позиції. Це стало ключовим фактором у моєму рішенні просувати українських виробників.

І перший магазин, який ми відкрили в Чернівцях, був орієнтований виключно на взуття українських виробників. Ми завжди підтримували вітчизняне виробництво, і це був наш стартовий крок. З часом ми помітили, що деяке взуття закордонних виробників має переваги в якості або дизайні, тому почали додавати імпортних постачальників. Але, як і тоді, так і зараз, ми віддаємо перевагу українським виробникам через якість, натуральні матеріали та можливість швидкого виробництва необхідних товарів.

Інвестиції у першу торговельну точку були ваші власні?

Перший магазин ми відкрили власними коштами. Тоді витрати були мінімальними, оскільки торгове обладнання ми взяли в користування, а товар – під реалізацію. Це дозволило нам відкрити крамницю з невеликими інвестиціями.

Чому обрали назву компанії Sezon?

Коли мережа магазинів розширилась, наші продавці часто скаржились, що немає продажів через «не сезон». І тоді мене осяяло, що було б чудово мати магазини, де завжди «сезон». Так і народилася назва нашої компанії – Sezon, як символ постійного попиту на наші товари, попри пори року.

За час існування компанії ви змінили фірмовий стиль та лого. Розкажіть про це.

Зміна фірмового стилю та логотипу у нас відбулася в два етапи. Коли ми відкривали перший магазин в Чернівцях, на Калинівському ринку, у нас вже була назва, але не було логотипу. Підрядник, який займався виготовленням вивіски, запропонував макет логотипа, який ми використовували певний час.

Після того, як ми почали відкривати магазини в інших містах, стало зрозуміло, що настав час змін. Ми прийняли рішення розробити новий логотип і створити брендбук для подальшого масштабування мережі. Це було необхідно для того, щоб забезпечити цілісний і професійний вигляд нашої мережі на нових ринках.

Якими процесами в компанії ви особисто займаєтеся?

На сьогодні я обіймаю посаду виконавчого директора та керівника департаменту з розвитку. Окрім цього, я беру активну участь у процесі найму топменеджерів, щоб забезпечити сильну команду для подальшого розвитку компанії.

Наразі в країні кадрова криза і багато ритейлерів кажуть про нестачу саме топменеджерів. Ви маєте такі проблеми в компанії?

Кадрова криза – це серйозний виклик, і ми також її відчуваємо. Проте для нас ця проблема не нова і ми маємо досвід у її розв’язанні. Наш офіс знаходиться в Чернівцях, і на деякі вакансії у нас немає достатньо підготовлених кандидатів. Тому ми вирішили зосередитися на вирощуванні топменеджерів всередині компанії.

Якщо співробітник амбітний і хоче розвиватися, ми готові надати всі необхідні інструменти через нашу внутрішню академію, де можемо навчити людину всім необхідним навичкам для досягнення успіху в ролі топменеджера.

Тобто ви все ж таки візьмете на роботу людину з soft скілами, а не hard?

При прийманні на роботу ми в першу чергу звертаємо увагу на активних, цілеспрямованих людей, які досягли успіху на попередніх місцях роботи або мають важливі досягнення в житті. Це свідчить про те, що людина може і хоче досягати результатів. У таких випадках для нас важливішими є soft скіли, адже ми можемо навчити всьому необхідному, якщо бачимо, що у людини є мотивація та бажання розвиватися.

Зараз мережа налічує 56 магазинів. І саме у війну ви шалено зросли кількісно, чим це обумовлено?

Так, за час повномасштабної війни двері відкрили 26 нових магазинів, і надалі продовжимо ширитися країною. Ми будуємо омніканальну мережу, щоб об’єднати продажі в інтернет-магазині та офлайн-точках. Це дозволяє нашим клієнтам, які побачили рекламу в інтернеті, прийти в магазин у своєму місті, приміряти товар і купити його без додаткових витрат на доставку. Тому ми активно розглядаємо можливості відкриття нових магазинів у містах, де ще немає нашої присутності.

А щодо кількісного зростання у війну, як каже прислів’я: «Що нас не вбиває, то робить нас сильнішими». За час карантину ми добре попрацювали над підвищенням ефективності компанії, створили сильну бізнес-модель та знайшли свою нішу. Ми бачили гарні результати у відкритих магазинах, що дало нам впевненість у подальшому розвитку.

Також у важкі часи з’являються нові можливості, наприклад, хороші локації для магазинів, які раніше були недоступні. Окрім того, розвиток для нас є важливим інструментом утримання команди. Я особисто вірю в Україну та її майбутнє, тож відкриття нових магазинів – основний доказ цієї віри, як для мене, так і для всієї команди. Нашим працівникам це додає оптимізму, тому у нас низький рівень плинності серед рядового персоналу та майже нульовий серед топменеджерів.

 

У вас є точки в ТРЦ та в стріт форматі. Розкажіть, за якими критеріями обираєте нові локації?

Ми прагнемо рівноцінно розвиватися як у ТРЦ, так і в стріт-форматі. Головний критерій – це комфорт для клієнтів і доступність нашої продукції в тому місці, де є попит.

Якщо йдеться про велике місто, ми зазвичай розглядаємо варіанти в ТРЦ, оскільки це популярні місця для покупок. Однак, якщо в місті немає ТРЦ або пропозицій для нас, ми відкриваємо магазини у стріт-форматі. У менших містечках, де відсутні ТРЦ, ми переважно вибираємо локації на центральних вулицях або у зручних місцях для пішохідного трафіку.

Яка площа магазинів і чи очікувати відкриття флагмана? 

В середньому площа наших магазинів становить 100-150 кв. м. Щодо відкриття флагманів, наразі ми зосереджені на розвитку мережі в форматах, що існують, але не виключаємо можливості відкриття флагманських магазинів у майбутньому.

Чи будуть ще нові відкриття до кінця 2024 року?

Так, у нас вже підписані договори на вересень-жовтень, і ми будемо відкриватися в таких містах, як Дніпро, Львів, Кременчук, Звягель, Хуст, Кам’янець-Подільський. Також, якщо вдасться знайти відповідні локації, то до кінця поточного року будуть ще відкриття в інших містах.

У велику війну спостерігаєте зміни в поведінці покупців?

За час війни я дійсно помітив зміни у поведінці клієнтів. Найцікавіша тенденція – це те, що багато людей спочатку обирають моделі взуття онлайн, а потім приходять в офлайн-магазини, щоб приміряти і прийняти остаточне рішення про покупку. Це підтверджує нашу стратегію поєднання онлайн та офлайн-продажів, де клієнт може зробити вибір у зручний для нього спосіб.

З цікавого, в маленьких містах наші магазини відразу отримують хороший потік клієнтів завдяки «сарафанному радіо», тоді як у великих містах магазини набирають оберти повільніше та потрібно трохи часу, щоб потенційні клієнти дізналися про нас і почали відвідувати магазин.

Який середній чек, популярні категорії та співвідношення продажів в онлайн та офлайн?

Наразі співвідношення продажів приблизно 80% – офлайн – і це основний канал збуту, особливо для клієнтів, які віддають перевагу можливості особисто приміряти взуття перед покупкою. І, відповідно, 20% продажів – онлайн. Цей канал також поступово зростає.

Ще історично у нас завжди була сильною категорія комфортного взуття – кеди та кросівки. А середній чек протягом року може значно відрізнятися через сезонність, бо зимове взуття коштує дорожче, ніж літнє. Якщо брати середній показник по року, то він становить близько 1400-1500 грн.

Сегмент взуття добре розвивається в Україні, яка конкурента перевага мережі Sezon?

В нашому сегменті мало системних мереж, які мають широку присутність майже у всіх областях України. Ми в Sezon поєднуємо зручність офлайн і онлайн-покупок завдяки добре налагодженій мережі магазинів, функціональному сайту та активним соціальним мережам. Окрім цього, ми постійно оновлюємо асортимент, що дозволяє нам оперативно реагувати на потреби ринку та пропонувати клієнтам актуальні моделі взуття.

Давайте про цифри. Який виторг компанії був у 2023 році?

За останній рік нам вдалося збільшити виторг на 64%. Цей показник свідчить про стабільне зростання компанії, хоча конкретні цифри щодо виторгу можуть змінюватися залежно від сезону та активності на ринку.

Поділіться планами, як будете далі розвиватися. 

У наших планах – відкриття магазинів у кожному місті України з населенням від 25 000 осіб і більше. Ми прагнемо співпрацювати з найкращими фабриками світу, щоб надати нашим клієнтам такий широкий і якісний асортимент, який задовольнить навіть найвимогливіших покупців.

А моя мрія, пов’язана з брендом – створити мережу, яка стане синонімом якості та зручності для клієнтів по всій Україні, щоб кожен покупець міг знайти своє ідеальне взуття з легкістю та комфортом.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку