Всі помруть, а він залишиться: чому Amazon переможе в торгівлі продуктами
Американські експерти аналізують вихід Amazon на новий ринок і будують прогнози щодо того, як зміниться розстановка сил в роздрібній торгівлі США. Чому спокійному життю «великій торгівельній шістці» прийшов кінець?
Навіщо ж, власне, онлайн-гігант витратив майже $14 млрд на покупку Whole Foods – мережі з 460 супермаркетів, де за високими цінами продаються «органічні банани» та «свіжий лосось з фермерських господарств»?
Відповідь проста: для того, щоб стати першим в гастрономічному бізнесі так само, як і в інших, нарощуючи купівельну аудиторію й усуваючи конкурентів. Amazon просто зробить Whole Foods більш доступним для споживачів. А потім перетворить цих споживачів в клієнтів Amazon, і стане «Царем гори» – головним торговцем у всіх сегментах, або так званим «все-сегментним рітейлером».
«Гастрономія для Amazon – це справжня золота жила, – говорить Купер Сміт, директор аналітичного відділу в L2 Inc. – Битва за покупця буде виграна саме за рахунок торгівлі продуктами харчування. Це найширша категорія в рітейлі, і найбільша з поки ще не освоєних Amazon».
Встановивши низькі ціни на продукти високої якості, Amazon стане справжньою грозою і жахом для всіх основних food-рітейлерів США. «Велика шістка» американських рітейлерів вже відзвітувала про збитки в обсязі $12 млрд після «чорного вівторка», коли Amazon оголосив про зниження цін на більшу частину асортименту Whole Foods. І ринок вже зараз відчуває збої навіть від того, чим Whole Foods є в даний час, а від того, чим він стане в найближчому майбутньому.
Це зараз Whole Foods займає свої скромні 2% ринку. Але з приходом Amazon, 460 магазинів, крім іншого, стануть складами, з території яких продукти будуть доставлятися по всій країні. Одночасно з цим і дистриб’юторські центри самого Amazon зможуть діяти, як постачальник для клієнтів Whole Foods. Уявляєте собі розмах?
Можливості для розширення бізнесу теж є, і вони чималі. Знижуючи ціни, Amazon може відкрити маркети Whole Foods нового типу в містах, які традиційно не могли собі дозволити дорогі органічні банани і фермерського лосося, – тут панували WalMart і Kroger.
«Всі звикли до того, що Whole Foods відкриває магазини в містах, де проживають люди з шестизначними доходами і університетською освітою. Але за допомогою Amazon, роблячи цінник доступним, колись дорогі, а нині доступні супермаркети Whole Foods легко зможуть відкриватися навіть у найвіддаленіших населених пунктах, де про них навіть не мріяли. Ринок відкритий, і ринок найширший!» – зазначає аналітик роздрібної торгівлі Девід Лівінгстон.
З кожним новим покупцем мережі Whole Foods, Amazon буде розширювати свій головний бізнес, основою якого є сервіс Amazon Prime і його клієнти. У четвер онлайн-гігант оголосив, що кожен учасник програми буде автоматично ставати клієнтом Whole Foods з наданням особливих бонусів і привілеїв. У дітища Джеффа Безоса є всі підстави розраховувати на те, що лояльні покупці Whole Foods будуть неминуче ставати клієнтами Amazon Prime. В результаті онлайн-платформа перетвориться в грандіозний торговий «сервіс одного вікна», де можна буде придбати все, – від пачки макаронів до квитка на футбольний матч.
Приблизно так будуть розвиватися події для Amazon. Клієнтська база буде рости, а компанія буде неминуче нарощувати свої логістичні можливості.
«Це цікавий досвід і навіть виклик, – зазначає Сміт, – Amazon не має досвід управління офлайн мережами. Ось і Wall Street нерідко дорікає компанію в тому, що вона витрачає занадто великі кошти на «війну» з WalMart. Ну а як інакше давати зрозуміти, що все змінюється, як не інвестуючи кошти в боротьбу з конкурентами».
Конкуренти теж не сидять, склавши руки. Так, WalMart вже заявив про початок партнерства з Google Express, за допомогою якого рітейлер буде продавати продукти харчування. Однак навряд чи цей крок можна розцінювати, як потужний випад проти компанії Безоса, – амбіції останнього та його розмах очевидно на порядки сильніше цих дрібних «укусів». Провідний аналітик компанії Cowen&Company, Джон Блакедж так і сказав, що «партнерство не зробить ніякого істотного впливу на розвиток бізнесу корпорації і, тим більше, ніяк не позначиться на темпах зростання сервісу Amazon Prime».
«Спостерігаючи за тривалим розвитком компанією Google e-commerce напрямку, ми думаємо, що увага до укладеного партнерства було зайвим. Адже кількість американців, які використовують платформу для закупівлі товарів, навряд чи перевищила 4% в липні», – підкреслив Блакедж. В Cooper Smith і зовсім назвали угоду WalMart і Google «символічною».
На думку Лівінгстона, значною частиною «підступного плану» гіганту є і внесення сум’яття в стрункі ряди американських рітейлерів. «Вони покинуть ринок або почнуть здійснювати відверті помилки, адже до сих пір більшість з них тільки і робили, що намагалися справити враження на акціонерів», – досить різко зауважує аналітик американського роздрібного ринку.
На даний момент WalMart, Kroger і кілька великих рітейлерів «правлять бал» в американському роздрібному бізнесі, проте з набуттям нового формату і потужного «старшого брата», спокійному життю цих гравців приходить кінець. Дует «Whole Foods + Amazon» представляє для них реальну загрозу.
«Традиційний супермаркет – це вимираючий вид, як, наприклад, динозавр. І нехай не завтра, але зовсім скоро ми побачимо зміни в системі споживання та шопінгу, і ці «мастодонти» приречені…» – підводить підсумок Девід Лівінгстон.
Джерело: new-retail.ru
Автор: Dylan Byers (CNN Money)
Переклад: Ольга Жукова
Читайте також –
Як Amazon обвалив акції рітейлерів, купивши мережу з 465 магазинів