Ставка на радість: історія становлення та розвитку Fozzy Group

Ставка на радість: історія становлення та розвитку Fozzy Group

28.12.2023 08:45
  2260
rau

Fozzy Group об’єднує майже 700 магазинів та має сукупний виторг 93,2 млрд грн. Як компанія розпочинала свій шлях, про злети, падіння та віру в те, що на правильному шляху. А також про одного з власників, якій вже багато років не дає інтерв’ю і відхрещується від медійності.

Через те, що один з власників Fozzy Group – Володимир Костельман, топ-менеджери та прес-служба Fozzy Group не захотіли спілкуватися з Forbes, редакція зробила матеріал на основі фінзвітності та поговоривши майже з трьома десятками бізнесменів та експертів, що працювали в Fozzy Group та спеціалізуються на рітейлі. А RAU пропонує ознайомитися з головними тезами.

Наприкінці 2022 року Fozzy Group об’єднувала 692 магазини: 301 Сільпо, 284 Фори, дев’ять гіпермаркетів Fozzy, чотири преміальних Le Silpo та 94 магазини біля дому Thrash!Траш!

За даними YouControl, Володимиру Костельману належить 51% компанії. Олегу Сотникову і Роману Чигирю по 23,24% та Юрію Гнатенку – 2,53%.

Про те, як все починалося

В 1993 році Костельман зайнявся бізнесом, бувши на останньому курсі Дніпропетровського металургійного інституту. Як згадує засновник компанії Алло Дмитро Деревицький, який теж з Дніпра, в 90-х роках точилася боротьба за промислові активи, а роздрібну торгівлю ніхто серйозно не сприймав.

Костельман і Деревицький співпрацювали з бізнес‐групою Rainford, яка була великим імпортером продуктів, виробляла молочку, кондитерку, телевізори, а також володіла мережею ТРЦ та супермаркетів.

Слідом за Rainford Костельман з партнерами відкрив дрібнооптову базу, а потім перейшов до супермаркетів. У 2011 супермаркети Rainford збанкрутіли і Fozzy Group став власником їхнього бізнесу в Києві. На той момент у групи Костельмана було понад 400 магазинів і за цим показником їх вже випереджала мережа АТБ.

Ще Костельман займався аптечним рітейлом, мережею електроніки Ringoo, ресторанами, аграрним і туристичним бізнесом і навіть відкрив власне видавництво. Такий фокус «на всьому» має наслідки – важкі перемовини про реструктуризацію банківських кредитів та втрата лідерства. Тож, з 2017 року АТБ збільшує розрив Fozzy Group не лише за кількістю магазинів, а за обсягами продажів.

А у 2016-18 роках почалася загальна оптимізація та реструктурізація діяльності. Про це каже засновник аналітичного ресурсу ShareUaPotential Тарас Вінтерко.

Про створення радості та NPS

Мережа Сільпо – одна з небагатьох у світі серед продуктового рітейлу, яка створює індивідуальний тематичний дизайн для кожного магазину. Є Сільпо в стилі Мавки, Ван Гога і навіть Муркотиковий Сільпо. І за версією European Supermarket Magazine, з 2017 року 19 магазинів мережі потрапили до списку європейських супермаркетів із найкращими дизайнерськими концепціями. 

Київський рітейлер на умовах анонімності припускає, що Сільпо в стилі Мавки в ТРЦ Blockbuster могло обійтися компанії приблизно у $10 млн. Це найбільший дизайнерський магазин мережі, загальною площею майже 10 000 кв. м.

Як сказав когнітивний директор Fozzy Group Дмитро Циганков у YouTube‐програмі «Yasno про лавмарки», NPS мережі перевищує 50 пунктів. Для порівняння, за його словами цей показник у різних компаній коливається в межах 20 пунктів.

Також компанія Fozzy Group одна з перших запустила ВТМ та запровадила бонусну програму «Власний рахунок».

У кризові 2014-15 роки були нові експерименти – власний тариф мобільного зв’язку та роздача іграшкових монстрів Stikeez за чек вищий ніж 75 грн.

Про борги

Fozzy Group завжди обслуговувала борги, проте у складні часи пропонувала банкам увійти в становище позичальника та реструктуризувати займи, каже керівний партнер інвесткомпанії Atlas Advisors Олексій Ращупкін. Він допомагав компанії Костельмана в історії з ВТБ. Спори з банками не зруйнували кредитну історію групи. Навесні 2020 року мережа Сільпо отримала $60 млн від ЄБРР.

«Вони дотримувалися графіка платежів, але коли настав час повертати борг, попросили реструктуризацію, – згадував у інтерв’ю Економічна правда колишній голова правління збанкрутілого банку Хрещатик Дмитро Гриджук. – Вони сказали, що банк або буде тричотири роки ходити по судах, або надасть реструктуризацію».

А російський ВТБ вимагав термінового повернення заборгованості і подав близько 40 позовів на 10,5 млрд грн. Історія закінчилася тим, що росіяни залишили український ринок, а рітейлер із дисконтом викупив свої борги у факторинговій компанії.

Керівник молочної компанії, що працює із Сільпо, розповів на умовах анонімності, що рентабельність роботи з іншими рітейлерами становить в середньому 9%, а з Fozzy Group – 3%. Через затримку платежів компанія має кредитуватися для розрахунків за сировину. Але постачальники не відмовляються від Сільпо, бо Костельман із партнерами побудували занадто велику мережу, щоб її можна було ігнорувати.

Про 2022-й – перший рік війни

В перший рік війни мережа Сільпо втратила понад 30 супермаркетів, 18 із них залишилося на окупованих територіях. А у березні ракета влучила в склад замороженої продукції, знищивши товарів на 542 млн грн. Через безпекові ризики компанія закрила розподільчий центр у Харкові. Збиток мережі за 2022 рік сягнув 7,6 млрд грн. 

Для порівняння: кількість магазинів АТБ, за даними GT Partners, скоротилась у 2022‐му на 12,9%, але компанія залишилася прибутковою, хоча прибуток і знизився з 8,3 млрд грн у 2021‐му до 2,8 млрд грн.

Сільпо рятували постачальники: Nemiroff надав свій склад у Вінницький області, а Молокія та Молочний Альянс взяли на себе розвезення продукції до магазинів.

Але попри виклики війни у 2022 році Сільпо відкрив вісім «дорогих» дизайнерських супермаркетів. До прикладу, відкриття одного магазину АТБ – це $1,5 млн (разом із викупом приміщення). Про це розповідали в 2018 році власники корпорації Геннадій Буткевич, Віктор Карачун та Євген Єрмаков.

Про успіх та силу 

Fozzy Group поки не робить експансію, зосереджується в Україні та має великі плани: кількість Сільпо має зрости до кінця 2025 року до 365 магазинів, а частка організованого рітейлу в 2023–24 роках – з 65% до 74%.

Сила Fozzy Group, за словами Євгенії Локтіонової з UTG у швидкості управлінської команди. Після початку повномасштабної війни вона за лічені тижні перебудувала логістику та заповнила полички товарами. Запорука успіху, на її думку, сам Костельман. Він досі не просто «за кермом», а ретельно заглиблюється в деталі, навіть стосовно дрібниць.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку