
Фінансова директорка Eva Лілія Воленко визнана однією з найкращих CFO України


Fozzy Group об’єднує майже 700 магазинів та має сукупний виторг 93,2 млрд грн. Як компанія розпочинала свій шлях, про злети, падіння та віру в те, що на правильному шляху. А також про одного з власників, якій вже багато років не дає інтерв’ю і відхрещується від медійності.
Через те, що один з власників Fozzy Group – Володимир Костельман, топ-менеджери та прес-служба Fozzy Group не захотіли спілкуватися з Forbes, редакція зробила матеріал на основі фінзвітності та поговоривши майже з трьома десятками бізнесменів та експертів, що працювали в Fozzy Group та спеціалізуються на рітейлі. А RAU пропонує ознайомитися з головними тезами.
Наприкінці 2022 року Fozzy Group об’єднувала 692 магазини: 301 Сільпо, 284 Фори, дев’ять гіпермаркетів Fozzy, чотири преміальних Le Silpo та 94 магазини біля дому Thrash!Траш!
За даними YouControl, Володимиру Костельману належить 51% компанії. Олегу Сотникову і Роману Чигирю по 23,24% та Юрію Гнатенку – 2,53%.
В 1993 році Костельман зайнявся бізнесом, бувши на останньому курсі Дніпропетровського металургійного інституту. Як згадує засновник компанії Алло Дмитро Деревицький, який теж з Дніпра, в 90-х роках точилася боротьба за промислові активи, а роздрібну торгівлю ніхто серйозно не сприймав.
Костельман і Деревицький співпрацювали з бізнес‐групою Rainford, яка була великим імпортером продуктів, виробляла молочку, кондитерку, телевізори, а також володіла мережею ТРЦ та супермаркетів.
Слідом за Rainford Костельман з партнерами відкрив дрібнооптову базу, а потім перейшов до супермаркетів. У 2011 супермаркети Rainford збанкрутіли і Fozzy Group став власником їхнього бізнесу в Києві. На той момент у групи Костельмана було понад 400 магазинів і за цим показником їх вже випереджала мережа АТБ.
Ще Костельман займався аптечним рітейлом, мережею електроніки Ringoo, ресторанами, аграрним і туристичним бізнесом і навіть відкрив власне видавництво. Такий фокус «на всьому» має наслідки – важкі перемовини про реструктуризацію банківських кредитів та втрата лідерства. Тож, з 2017 року АТБ збільшує розрив Fozzy Group не лише за кількістю магазинів, а за обсягами продажів.
А у 2016-18 роках почалася загальна оптимізація та реструктурізація діяльності. Про це каже засновник аналітичного ресурсу ShareUaPotential Тарас Вінтерко.
Мережа Сільпо – одна з небагатьох у світі серед продуктового рітейлу, яка створює індивідуальний тематичний дизайн для кожного магазину. Є Сільпо в стилі Мавки, Ван Гога і навіть Муркотиковий Сільпо. І за версією European Supermarket Magazine, з 2017 року 19 магазинів мережі потрапили до списку європейських супермаркетів із найкращими дизайнерськими концепціями.
Київський рітейлер на умовах анонімності припускає, що Сільпо в стилі Мавки в ТРЦ Blockbuster могло обійтися компанії приблизно у $10 млн. Це найбільший дизайнерський магазин мережі, загальною площею майже 10 000 кв. м.
Як сказав когнітивний директор Fozzy Group Дмитро Циганков у YouTube‐програмі «Yasno про лавмарки», NPS мережі перевищує 50 пунктів. Для порівняння, за його словами цей показник у різних компаній коливається в межах 20 пунктів.
Також компанія Fozzy Group одна з перших запустила ВТМ та запровадила бонусну програму «Власний рахунок».
У кризові 2014-15 роки були нові експерименти – власний тариф мобільного зв’язку та роздача іграшкових монстрів Stikeez за чек вищий ніж 75 грн.
Fozzy Group завжди обслуговувала борги, проте у складні часи пропонувала банкам увійти в становище позичальника та реструктуризувати займи, каже керівний партнер інвесткомпанії Atlas Advisors Олексій Ращупкін. Він допомагав компанії Костельмана в історії з ВТБ. Спори з банками не зруйнували кредитну історію групи. Навесні 2020 року мережа Сільпо отримала $60 млн від ЄБРР.
«Вони дотримувалися графіка платежів, але коли настав час повертати борг, попросили реструктуризацію, – згадував у інтерв’ю Економічна правда колишній голова правління збанкрутілого банку Хрещатик Дмитро Гриджук. – Вони сказали, що банк або буде три‑чотири роки ходити по судах, або надасть реструктуризацію».
А російський ВТБ вимагав термінового повернення заборгованості і подав близько 40 позовів на 10,5 млрд грн. Історія закінчилася тим, що росіяни залишили український ринок, а рітейлер із дисконтом викупив свої борги у факторинговій компанії.
Керівник молочної компанії, що працює із Сільпо, розповів на умовах анонімності, що рентабельність роботи з іншими рітейлерами становить в середньому 9%, а з Fozzy Group – 3%. Через затримку платежів компанія має кредитуватися для розрахунків за сировину. Але постачальники не відмовляються від Сільпо, бо Костельман із партнерами побудували занадто велику мережу, щоб її можна було ігнорувати.
В перший рік війни мережа Сільпо втратила понад 30 супермаркетів, 18 із них залишилося на окупованих територіях. А у березні ракета влучила в склад замороженої продукції, знищивши товарів на 542 млн грн. Через безпекові ризики компанія закрила розподільчий центр у Харкові. Збиток мережі за 2022 рік сягнув 7,6 млрд грн.
Для порівняння: кількість магазинів АТБ, за даними GT Partners, скоротилась у 2022‐му на 12,9%, але компанія залишилася прибутковою, хоча прибуток і знизився з 8,3 млрд грн у 2021‐му до 2,8 млрд грн.
Сільпо рятували постачальники: Nemiroff надав свій склад у Вінницький області, а Молокія та Молочний Альянс взяли на себе розвезення продукції до магазинів.
Але попри виклики війни у 2022 році Сільпо відкрив вісім «дорогих» дизайнерських супермаркетів. До прикладу, відкриття одного магазину АТБ – це $1,5 млн (разом із викупом приміщення). Про це розповідали в 2018 році власники корпорації Геннадій Буткевич, Віктор Карачун та Євген Єрмаков.
Fozzy Group поки не робить експансію, зосереджується в Україні та має великі плани: кількість Сільпо має зрости до кінця 2025 року до 365 магазинів, а частка організованого рітейлу в 2023–24 роках – з 65% до 74%.
Сила Fozzy Group, за словами Євгенії Локтіонової з UTG у швидкості управлінської команди. Після початку повномасштабної війни вона за лічені тижні перебудувала логістику та заповнила полички товарами. Запорука успіху, на її думку, сам Костельман. Він досі не просто «за кермом», а ретельно заглиблюється в деталі, навіть стосовно дрібниць.