Metro в Україні – 20 років: Який шлях німецький рітейлер пройшов на українському ринку

Metro в Україні – 20 років: Який шлях німецький рітейлер пройшов на українському ринку

18.09.2023 08:45
  1374
Дарія Осіїк

Як розвивався Metro у перші роки роботи в Україні, як змінилася його бізнес-модель пізніше та що відбувається з компанією під час війни з Росією.

У серпні 2023 року компанія Metro Україна відзначила своє 20-річчя. Про внесок цього великого міжнародного гравця у розвиток українського рітейлу The page розповідає у своєму проекті «Бізнес України: 32 роки нової історії». RAU обрала ключове з матеріалу.

Як в Україну увійшла компанія Metro Україна

Іноземним першопрохідцем в українському продовольчому рітейлі стала австрійська компанія REWE Group, яка у 2000 році відкрила у Києві свій перший супермаркет під вивіскою Billa. Згодом сенсацією для українського ринку стало відкриття у столиці 20 серпня 2003 року першого магазину Metro Cash and Carry — німецької міжнародної компанії, яка фокусується на обслуговуванні HoReCa та приватних підприємців.

Час для виходу на ринок у Metro обрали вдало. Бо 2000-ні до кризи 2008-2009 років були для українського рітейлу періодом бурхливого розквіту. Конкурентна боротьба тоді тривала між традиційним ринком та сучасними форматами торгівлі, а не між професійними гравцями.

«Мережевий роздріб активно розвивався, продажі у магазинах зростали приблизно на 15-20% на рік. При цьому споживання на душу населення було у декілька разів нижче, ніж у країн-сусідів, тобто простір для зростання був значним, — згадує генеральний директор Metro Україна Олена Вдовиченко. — Водночас на ринку взагалі не була заповнена ніша оптової торгівлі для бізнес-клієнтів (HoReCa, трейдерів, підприємців), і це відкривало для бізнесу великі перспективи».

ТЦ Metro у Львові в 2000-ні роки

Компанія Metro в українському рітейлі стала одним із першопрохідців за такими напрямами:

  • розвиток власних торговельних марок;
  • запровадження централізованих постачань через платформу та холодного ланцюжка постачань, коли для перевезення продуктів використовують необхідний температурний режим.

Чому у 2000-х хотіли працювати у Metro

Відразу після гучного старту на українському ринку рітейлер здобув авторитет гарного роботодавця. Адже тут виплачували офіційну зарплату, працевлаштовували за всіма нормами законодавства, пропонували соцпакет, страхування та навчання.

«Мене запросили на посаду заступника начальника відділу «Напої і тютюнові вироби» за два місяці до відкриття першого ТЦ на Теремках у Києві [влітку 2009 року], — згадує менеджер з постачання відділу некомерційних закупівель Metro Україна Сергій Мірошник. — Тоді мене вразила надзвичайно приємна атмосфера, повага до працівників, структурованість у роботі, безліч можливостей для розвитку й соціальна відповідальність та чесність ведення бізнесу. Такі риси непросто було знайти в інших компаніях того часу».

Наразі команда Metro в Україні — це понад 3000 співробітників, які щодня працюють для українців та української економіки. Багато з них за 20 років побудували кар’єру в компанії. Наприклад, Олена Кучинська, яка починала працювати касиром, пізніше перейшла у відділ «Вхід клієнтів» на посаду адміністратора, через рік отримала посаду старшого адміністратора, а потім перейшла на позицію менеджера з продажів клієнтам HoReCa.

Магазин Metro в Маріуполі в 2000-ні роки

Як змінилася модель бізнесу Metro в Україні

У 2003 році Metro Cash&Carry почала працювати в Україні лише у сегменті B2B, орієнтуючись на HoReCa, трейдерів і малих підприємців, які реалізовували товар у власних торговельних точках. Тоді товари у Metro продавалися так званими Metro-юнітами (у великій упаковці у певній кількості), а бізнес-клієнтів обслуговували лише за наявності картки.

У 2003-му на українському малоконкурентному ринку компанія Metro була одним із перших іноземних рітейлерів. Але вже за п’ять років локальні гравці почали наслідувати успішні практики, а конкуренція загострилася. Це призвело до того, що компанія Metro в Україні почала втрачати позиції. У відповідь на цей виклик у 2013 році у компанії провели реструктуризацію.

Загальну бізнес-модель у Metro Cash&Carry в Україні 2013-го змінили таким чином:

  • виділили звичайних роздрібних покупців в окрему групу клієнтів;
  • прибрали турнікети, які раніше відкривалися тільки за допомогою картки Metro;
  • картку залишили не для check-in, а для check-out.

У компанії сформували окремий підхід до роздрібних клієнтів, який відрізняє Metro від інших колег у галузі. Оскільки у Metro прагнуть продавати великі партії й розвивати напрям великих сімейних закупівель, саме картка стала у пригоді для кращого розуміння клієнтів. «Ми маємо прогресивні рішення та бачення, як розвивати ринок HoReCa. Не забуваємо й про ініціативи у напрямі великих сімейних закупівель, які допомагатимуть покупцям заощаджувати гроші й час», — наголошує Олена Вдовиченко.

Як Metro в Україні відповідає на виклики війни

Вже у 2014 році, коли росія анексувала Крим і окупувала Донецьк та Луганськ, компанія Metro Cash&Carry в Україні втратила торговельні точки та товар. Але найважчим випробуванням за весь час роботи компанії в Україні стало повномасштабне вторгнення. Тоді в окупації опинився магазин у Маріуполі.

Metro під час війни

«Після 24 лютого 2022 року допомога ЗСУ та людям, які постраждали від війни, стала нашим головним пріоритетом, — розповідає Олена Вдовиченко. — Metro Україна входить до переліку бізнесів, які найбільше задонатили на потреби ЗСУ — майже 52 млн грн. Щомісяця ми виділяємо на благодійність приблизно 3,5−4 млн грн. Крім того, у перші дні повномасштабного вторгнення ми передали місцевим військово-цивільним адміністраціям у Маріуполі, Харкові та Миколаєві продукцію з наших ТЦ на понад 85 млн грн».

Алгоритми підтримки співробітників та їхніх сімей у компанії добре відпрацьовані й орієнтовані на чотири стовпи добробуту — фізичне, фінансове, ментальне та соціальне здоров’я. Спочатку сфокусувалися на фізичній безпеці — евакуації персоналу, допомозі з орендою житла, організації комунікаційних каналів для взаємодопомоги, наданні корпоративного транспорту для виїзду в інші міста та за кордон. Тим часом фінансовий захист полягав у збереженні повної зарплати для тих, хто не міг працювати або мобілізувався, та розширенні видів матеріальної допомоги для співробітників.

Від березня 2022 року у Metro запрацювала програма підтримки ментального та соціального добробуту «Пліч-о-пліч», до якої долучилися майже 95% співробітників. Зокрема, лінія психологічної підтримки Metro «Ми поруч» вже надала 516 індивідуальних консультацій із психотерапевтами. А щоб підтримати соціальне здоров’я, в компанії розвивають платформу безбар’єрності «Неупереджені», яка має підготувати підґрунтя для повернення ветеранів та ветеранок.

Відновлення роботи Metro в Миколаєві

Проте болючим питанням як для колективу Metro Cash&Carry в Україні, так і для всіх українців залишається позиція материнської компанії щодо роботи в росії. «Від перших днів вторгнення українська команда Metro категорично засудила злочинні дії росії та звернулася до керівництва компанії у Німеччині із закликом залишити російський ринок. На жаль, спроби Metro Україна переконати материнську компанію були марними», — зазначають у Metro Cash&Carry в Україні.

Але в компанії наголошують, що перемога України та покращення добробуту українців — це те, чого прагне вся українська команда Metro.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку