Історія Starbucks: від маленької кав’ярні в Сіетлі до світового кавового гіганта

Історія Starbucks: від маленької кав’ярні в Сіетлі до світового кавового гіганта

20.07.2024 09:00
  1197
Дарія Осіїк

Почавши зі скромної вітрини на ринку Пайк-Плейс у Сіетлі, компанія Starbucks спочатку підкорила США, відкривши свої кав’ярні в усіх штатах, а потім і світ. Зараз мережа Starbucks має 38 000 закладів по всьому світу. 

Кава є невід’ємною частиною американської культури, а назва «Starbucks» стала майже синонімом «кав’ярнi». Мережа Starbucks, яку легко впізнати за її культовим логотипом у вигляді зеленої русалки, виникла завдяки баченню її трьох засновників – продавати клієнтам якісні, свіжообсмажені кавові зерна.

Початок історії: магазин кавового обладнання та перша кав’ярня

У 1971 році троє друзів з університету Сан-Франциско Джеррі Болдуін, Гордон Боукер та Зев Сігл заснували бренд Starbucks і відкрили першу кав’ярню біля відомого ринку Пайк-Плейс у Сіетлі. Але перш ніж зайнятись спільним кавовим бізнесом, кожен з них вже встиг попрацювати у інших галузях: Болдуін працював шкільним учителем, Боукер був письменником, а Зігл викладав історію. Вони залишили свої нинішні професії, щоб об’єднати зусилля і реалізувати своє бачення – представити якісну каву темного обсмаження жителям Сіетла. Тож, у першому закладі Starbucks продавалися кавові зерна, чаї та спеції з усього світу, а також обладнання для приготування кави.

Черпаючи натхнення в Альфреда Піта, голландського іммігранта, засновника Peet’s Coffee & Tea, першого постачальника кавових зерен для Starbucks, засновники відточували свою техніку обсмажування кави. Під керівництвом Піта вони експериментували та врешті-решт сформулювали особливі методи обсмажування та суміші кавових зерен.

До 1980 року Starbucks відкрила чотири заклади у Сіетлі. Приблизно в цей період, коли основна діяльність почала процвітати, співзасновник компанії Зев Сігл покинув компанію і продав свої акції.

У 1982 році до Starbucks приєднався Говард Шульц. Інтерес до компанії у нього з’явився після великого замовленням кавоварок, яке мережа виконувала для компанії Hammarplast, що виробляла кухонну техніку, де Шульц обіймав посаду віце-президента та генерального директора. Під враженням від побаченого під час візиту до Starbucks, він приєднався до команди компанії на посаді директора з операційної діяльності та маркетингу. Він зосередився на покращенні обслуговування клієнтів і розширенні можливостей співробітників залучати клієнтів за допомогою знань про продукцію та дружнього спілкування з ними.

Перша кав’ярня Starbucks

«З кожною філіжанкою, з кожною розмовою, з кожною спільнотою – ми плекаємо безмежні можливості людського спілкування», – місія Starbucks.

У 1983 році Шульц відвідав італійське місто Мілан. Натхненний багатою італійською кавовою культурою, він вирішив створити кавову культуру і в США, перетворивши Starbucks на національну мережу кав’ярень. Однак йому не вдалося переконати співзасновників Джеррі Болдуіна та Гордона Боукера у своєму баченні створення кав’ярень як місця і засобу для соціальної взаємодії, оскільки вони вважали за краще зберегти оригінальне бачення бренду.

Не маючи змоги узгодити своє бачення з іншими власниками, Шульц наважився відкрити власну кав’ярню Il Giornale. Вона швидко здобула успіх і розширилася на кілька міст.

Зміна коричневих ремісничих фартухів на зелені фартухи офіціантів

У 1987 році Болдуін і Боукер вирішили продати Starbucks. Шульц скористався можливістю і використав прибуток від своєї компанії Il Giornale, а також підтримку інвесторів, щоб придбати мережу. Після придбання Starbucks усі його зусилля були спрямовані на розробку концепції кав’ярні, яка сприяла зростанню мережі кав’ярень до більш ніж 100 локацій по всій країні. Розширення почалося з відкриття кав’ярень у Чикаго та Ванкувері (Канада), і продовжилося в Каліфорнії, Вашингтоні та Нью-Йорку.

26 червня 1992 року компанія Starbucks вийшла на біржу за ціною $17 за акцію, але вже до кінця першого торгового дня вартість акції зросла до $21,50.

Культовий фрапучіно та початок світової експансії

У 1990-х роках компанія Starbucks досягла кількох важливих віх. Зокрема, влітку 1995 року компанія випустила напій фрапучіно – культовий підсолоджений кавовий напій з льодом, який спочатку був доступний у двох смаках на території США та Канади.

У 1996 році компанія відкрила свій перший магазин за Тихим океаном в Японії, а в 1997 році – у Сінгапурі. Експансія в Європу почалася у 1998 році, а наступного року Starbucks увійшла до Китаю.

У 2000 році Говард Шульц оголосив про своє рішення піти у відставку з посади генерального директора Starbucks, зберігши за собою роль голови ради директорів. Його наступником на посаді генерального директора став Орін Сміт. На той момент Шульц розвинув мережу до більш ніж 3000 закладів по всьому світу.

Говард Шульц

«Щоб бути довговічною, великою компанією, ви повинні побудувати механізм запобігання або вирішення проблем, який надовго переживе будь-якого окремого лідера», – Говард Шульц

Після відставки Шульца мережа продовжила зростати швидкими темпами, але рівень задоволеності клієнтів по всьому світі суттєво знизився, а фінансова стабільність компанії похитнулась. Тож, у січні 2008 році Шульц знову обійняв посаду генерального директора мережі, яка на той час мала вже 15 000 закладів, і розпочав свою роботу з того, що впровадив кілька стратегічних змін. Зокрема, він закрив 900 кав’ярень мережі та видалив додаткові пропозиції в меню. Ці дії допомогли Starbucks у 2012 році відновити фінансову стабільність.

У 2019 році Starbucks відкрила у Чикаго найбільшу у світі фабрику обсмажування кавових зерен Starbucks Reserve Roastery. До 21 року Starbucks розширилась до 32 000 кав’ярень, а зараз має понад 38 000 закладів. Окрім того, зараз охолоджений кавовий напій Starbucks продається у понад 125 000 продуктових супермаркетах світу.

Як виникла назва Starbucks

Назва компанії походить від класичної казки Германа Мелвілла «Мобі-Дік», яка розповідає про морські традиції перших торговців кавою. У романі Старбак – це перший помічник капітана на борту корабля «Пеко». Спочатку один із засновників компанії запропонував назвати компанію «Пеко», але, врешті-решт, вони зійшлися на «Starbucks».

Історія логотипа Starbucks

Логотип Starbucks був розроблений дизайнером Террі Хеклером у 1971 році, спочатку був коричневим і зображував величну сирену з голими грудьми. Згодом з’явилася двохвоста русалка, натхненна старими морськими книгами. Ентузіасти кави все ще можуть знайти перший фірмовий логотип сирени в оригінальному місці розташування ринку Пайк-Плейс у Сіетлі.

Після придбання мережі Говардом Шульцом у 1987 році русалка стала зеленою, об’єднавши логотипи Starbucks та Il Giornale. У 2011 році логотип перетворився на сучасне зображення.

Джерело – Fox Business


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку