7-Eleven: з американського рітейлера до японського і назад

7-Eleven: з американського рітейлера до японського і назад

08.03.2023 08:30
  1937
Дарія Осіїк

Майже за століття свого існування найбільша у світі мережа магазинів біля дому 7-Eleven встигла поміняти американську “прописку” на японську, переорієнтуватися на азіатський роздрібний ринок і відкрити понад 70 000 точок по всій земній кулі.

Однак стрімке старіння японського суспільства і фінансова криза змушують 7-Eleven знову звернути увагу на свою “малу батьківщину” – США. Але чи прийме американський споживач “блудного сина” назад і чи є майбутнє у формату магазинів крокової доступності?

Магазин на складі льоду і тотемний маркетинг

1927 року 25-річний співробітник техаської Southland Ice Company Джо Томпсон отримує від начальника дозвіл на продаж продуктів на одному зі складів льоду в неробочий час – вечорами та неділями, коли більшість магазинів зачинені. Хоча асортимент “крижаної крамниці” Томпсона був невеликий – молоко, хліб і яйця, – відсутність черг і вдале розташування якісно вирізняли його з-поміж інших магазинів Далласа. Незабаром заповзятливий Томпсон викуповує льодовикову компанію і перейменовує її в Southland Corporation. Так починається історія 7-Eleven, яка століття потому залишилася вірною своїм споконвічним принципам: крокова доступність магазинів, які продають товари першої необхідності.

Southland Corporation поступово розростається по всьому Техасу. Спостерігаючи автомобільний бум, Джо Томпсон починає продавати у своїх магазинах бензин. На початку 1930-х років справи Томпсона йшли дуже добре, але Велика депресія завдає серйозного удару по американському роздрібу, і Southland Corporation вимушено банкрутує. Компанію рятують інвестори і скасування сухого закону в 1933 році – саме на продажу спиртного Southland Corporation повертає собі колишню популярність у штаті.

Від самого початку свого існування Southland Corporation виділяла оригінальна маркетингова політика. Так, наприклад, 1928 року Томпсон отримує в подарунок тотемний стовп з Аляски і вирішує прикрашати тотемами всі свої магазини, перейменовуючи мережу на Tote’m Stores (гра слів з toted – “носити”: покупці забирають товари з магазину). У 1936 році для просування молока власного виробництва компанія запускає акцію з кінотеатром: за шість кришок від пляшок із молоком покупець отримував безкоштовний квиток у кіно. В акції взяли участь понад 1600 відвідувачів Tote’m Stores. А 1949 року мережа знімає рекламу для телебачення, яке тільки почало проникати в життя простих американців.

Мережа стрімко розширюється – до 1939 року вона вже представлена 60 магазинами.

У 1946 році рада директорів Southland Corporation, яка взяла управління над компанією з приходом інвесторів, вирішує перейменувати Tote’m Stores на 7-Eleven, щоб закріпити новий збільшений графік роботи магазинів – з 7 ранку до 11 вечора сім днів на тиждень. Для тієї епохи такий графік був революційним.

Тоді ж компанія вперше вийшла за межі Техасу і відкрила перші магазини на Східному узбережжі – у Флориді, Меріленді, Вірджинії та Пенсильванії.

У 1962 році 7-Eleven йде на ще радикальніший крок, коли один із магазинів мережі через наплив відвідувачів після футбольного матчу продовжує працювати до ранку. Натхнені купівельним ажіотажем, співробітники магазину продовжують обслуговувати клієнтів ночами, а незабаром все більше точок переходять на цілодобовий формат роботи. Так за 7-Eleven закріплюється популярність цілодобової мережі.

Уже до кінця 1963 року 7-Eleven управляє 1000 магазинами по всій країні, а до 1969-го розширює мережу до 3500 точок і вперше виходить на міжнародний рівень – у Канаду.

Настільки стрімке зростання пояснюється стратегією 7-Eleven відкриватися в передмістях і районах, занадто маленьких для супермаркетів. Зазвичай у таких місцях розташовувалися немережеві лавки, чиї площі займала 7-Eleven. Крім того, все того ж 1963 року 7-Eleven викуповує 127 магазинів California Speedee Marts і розвиває франчайзингову мережу на Західному узбережжі.

Поворот не туди

1970-ті роки стали для 7-Eleven десятиліттям бурхливої міжнародної експансії. У 1971 році мережа виходить на японський роздрібний ринок – вже до 1978-го вона представлена там 188 магазинами. У 1974-му 7-Eleven відкриває перші мінімаркети у Великій Британії, викуповуючи 50% частки в Cavenham Ltd., що володіє майже 1100 торговими точками в країні.

Загальна кількість магазинів 7-Eleven по всьому світу до середини 1970-х років сягає 5000.

До межі 1970-80-х географія 7-Eleven розширилася на Австралію, Швецію, Тайвань, Гонконг, Сінгапур, Гуам, Мексику, Малайзію і Філіппіни. Загалом компанія на той момент керувала 2500 магазинами за кордоном, а її продажі перевищували $1 млрд.

Керівництво 7-Eleven завжди намагалося диверсифікувати бізнес. У 1930-х роках Томпсон займався розробкою нафтових родовищ і продавав бензин через магазини, завдяки чому мережа 7-Eleven асоціювалася в американців із заправними станціями. Пізніше вже рада директорів компанії активно розвивала власне виробництво продуктів харчування. У 1978 році власники Southland Corporation викуповують каліфорнійську мережу магазинів автозапчастин Chief Auto Parts, представлену 119 магазинами. Уже до 1986 року Chief Auto Parts розростається до 465 точок і стає найбільшою мережею магазинів автозапчастин у США.

Ставка на авторинок невдало збіглася з крахом фондового ринку в Чорний понеділок 1987 року. Акції 7-Eleven сильно впали в ціні, і син Джо Томпсона – Джон, головний виконавчий директор компанії, вирішує викупити її в акціонерів і зробити знову приватною компанією під тиском канадського бізнесмена Семюеля Бельцберга, який намагався поглинути Southland Corporation. Щоб оплатити частину боргу перед інвесторами, Томпсон-молодший продає Chief Auto Parts і сотні магазинів 7-Eleven, внаслідок чого мережа практично йде з низки мегаполісів Західного узбережжя. Загалом справи 7-Eleven у США в 1990-ті роки йдуть не найкращим чином, на відміну від Японії, де магазини мережі приносять на той момент найбільший прибуток. У зв’язку з цим у 1990 році Southland Corporation вдруге за свою історію оголошує про банкрутство і продає 70% компанії японській філії Ito-Yokado – у сім’ї Томпсонів залишається лише 5% компанії.

Розквіт в Азії

Усього за рік новим власникам вдається врятувати Southland Corporation від банкрутства і повернутися до розширення мережі в Японії та за її межами. Одна з причин успіху 7-Eleven у Країні сонця, що сходить, полягає в IT-системі контролю асортименту, впровадженій у всіх 4000 японських магазинів (1990 року).

Ця система допомагала контролювати запаси товарів на складі, щоб найзатребуваніші продукти завжди були в наявності, і адаптувати асортимент кожного магазину відповідно до потреб місцевих покупців. Для 1990-х років така технологія була передовою, оскільки вона відповідала новому тренду на здорове харчування, згідно з яким 7-Eleven щодня постачала до своїх магазинів свіжі фрукти та овочі, а також готову їжу. До слова, саме тоді в магазинах мережі з’явилися мікрохвильові печі та кавові зони – невід’ємний атрибут більшості мінімаркетів 7-Eleven сьогодні. В американських 7-Eleven система контролю асортименту почала впроваджуватися в 1994 році, а повне покриття було досягнуто тільки до 1999-го. 7-Eleven зосередилася на освоєнні азіатських ринків – Японії, Тайваню, Гонконгу, Кореї, Китаю, країн Південно-Східної Азії. У 2003 році компанія відкрила свій 25 000 магазин.

Два різні магазини

Заглиблюючись у феномен успіху японського відділення 7-Eleven, не можна не звернути увагу на кардинальні відмінності від американської філії, причому не просто в асортименті, а в самій філософії. Особливо очевидні ці відмінності для американців, які відвідали 7-Eleven в Японії, Гонконзі або Тайвані, – всі азіатські магазини мережі об’єднує одна концепція. Цілодобові мінімаркети (відомі в Японії як “комбіні”) повністю вбудовані в життя багатомільйонних азійських мегаполісів.

У японському 7-Eleven можна не тільки купити каву, прохолодні напої, сендвічі та інші готові страви (асортимент 1500-2000 SKU), а й також забронювати квиток на потяг, обміняти валюту, купити квитки на концерт і під’єднатися до високошвидкісної Wi-Fi-мережі, щоб подивитися серіал на Netflix за вечерею в кавовій зоні. І все це в невеликому магазинчику, середня площа якого зазвичай не перевищує 150 кв. м.

Незважаючи на те, що зовні американські 7-Eleven майже нічим не відрізняються від азіатських, асортимент готових страв і закусок у них набагато бідніший і дешевший, що нагадує заїжджені магазини на заправках. До речі, 2020 року близько 80% магазинів крокової доступності у США працювали на заправних станціях.

У пошуках нового покоління

Станом на кінець 2022 року 7-Eleven управляє більш ніж 78 000 магазинів по всьому світу. Найбільше точок у мережі в Японії – 21 210, слідом ідуть США з 13 000 магазинів. Примітно, що ще 2020 року США посідали 4-те місце в рейтингу країн за кількістю магазинів 7-Eleven – тоді їх налічувалося 9000, менше, ніж у Кореї (10 000), і Таїланді (11 700). А за зростанням мережі США взагалі посідає перше місце: + 4000 точок за три роки. Для порівняння, в Японії кількість мінімаркетів 7-Eleven з 2020 року зросла лише на 1200 точок.

Чому ж за всієї своєї популярності та репутації в Японії 7-Eleven повертається “додому” на американський ринок? Річ у тім, що Японія вже довгий час досить безуспішно бореться із серйозною соціальною проблемою – старінням суспільства. У 2022 році люди віком 65+ років становили безпрецедентні 28,9% японського соціуму (36,2 млн осіб). Це змушує японських рітейлерів, включно з 7-Eleven, перебудовувати свою модель, орієнтуючись на потреби літніх людей. Однак рушійною силою для роздрібного ринку, як і раніше, залишається молоде і забезпечене покоління, у пошуках якого компанія і попрямувала до США (при цьому американське суспільство теж стрімко старіє, але регулярний масовий приплив емігрантів оновлює і омолоджує його).

Пандемія допомогла 7-Eleven знову підкорити американського споживача завдяки доставці, запущеній у 90% магазинів мережі.

Крім того, компанія почала радикально змінювати асортимент готових страв в американських мінімаркетах, пропонуючи більше повноцінних обідів і вечерь на кшталт ролів, салатів, паст замість набридлих усім буріто і тако. Крім цього 7-Eleven запустила колаборацію з fashion-брендом Forever 21 і почала продавати у своїх магазинах одяг. Компанія зважилася на конкуренцію з Amazon Go і представила свої перші “безпілотні магазини” без касирів. 7-Eleven поки що перебуває в процесі переосмислення себе в США, але, вочевидь, у майбутньому саме американський ринок рятуватиме японську компанію, як колись японський ринок врятував американського рітейлера.

Джерело – Retail


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Metro Україна доєдналась до масштабного проєкту зі збору використаних батарейок різних типів за ініціативи “Батарейки, здавайтеся!”

Metro Україна доєдналась до масштабного проєкту зі збору використаних батарейок різних типів за ініціативи “Батарейки, здавайтеся!”

 У кожному торговельному центрі незабаром з’являться спеціальні контейнери. Компанії, що є власником бренду...
time icon  
  42
Усі новини ринку