Час змінюватися: перспективи made in Ukraine в 2018 році

Час змінюватися: перспективи made in Ukraine в 2018 році

24.01.2018 09:00
  2816
Микола Маранчак

Представники MustHave, Marsee’s, L. A. P. T. I., byMe, UAmade, Окно во Двор та інші про сьогодення і майбутнє українського виробника, а також тренди і проблеми в галузі. made in ukraine
Якщо попередні три роки можна назвати періодом становлення феномену made in Ukraine, то 2017 рік став швидше часом дорослішання, пошуків себе і появи перших гігантів серед українських виробників нової хвилі. Як пережили цей рік і чого очікують в своєму сегменті від наступного, RAU розповіли представники одежних брендів нової української формації.

Воно було страшне

Анастасія Дзюба і Анна Коваленко створили бренд MustHave ще в 2010 році і по праву носять звання першого українського мас-маркету. Так що вони, як ніхто інший, можуть оцінити те, як змінювався ринок для українських виробників в останні роки. «Коли починали, рятував голий ентузіазм і віра у наш продукт, – згадує Анна Коваленко. – На той момент українське не просто не любили, це взагалі було соромно носити. Були покупці, які приходили в шоу-рум, вибирали, приміряли, вже готові були заплатити, а потім, коли дізнавалися, що виробник – Україна, відмовлялися. І таких випадків було достатньо. Були оптовики, які продаючи MustHave, говорили, що це Америка. І у них все добре продавалося». made in ukraine

У мережі MustHave вже чотири магазини і два шоу-руму в Києві, а також по одній торговельній точці в Одесі, Харкові і Львові, остання з яких відкрилася в грудні 2017 року. За словами творців бренду, люди вже приходять саме в пошуках українського, але стаючи більш вимогливими, не позбавляються від старих стереотипів. «Чомусь усі вважають, що якщо це українське, то воно має коштувати 50 гривень, – каже Анна. – Чи 100 гривень, але це вже дорого. Класно бути українськими, але коли курс долара 28, а в Україні немає тканини, з якої ти можеш пошити виріб, то дуже складно вести бізнес».

До подібних висновків приходить і Аліна Сердюк, співзасновниця бренду byMe, який представив свою першу колекцію в маркеті ВСІ.СВОЇ, а зараз відкрив власний шоу-рум в районі Хрещатика в Києві. Вона вважає, що ентузіазм, який тримався у покупців на постреволюційній хвилі патріотизму, поступово згасає і зараз вони стають більш перебірливими.

«Мені здається, що найбільший пік був десь рік тому. Порівняно з минулим роком, зараз падіння десь на 30%, споживачі стали перебірливими, – каже Аліна Сердюк. – Раніше вони як з закритими очима купували: українське – значить беру. І неважливо, що блузка 3000 гривень коштує. Зараз споживачі адекватно до цього ставляться. Блузка за 3000 – це нелогічно, або піду в мас-маркеті куплю, або в іншого дизайнера».

Все ще становлення

На думку PR-менеджера L. A. P. T. I. Валерії Явкиной, ключова тенденція 2018 року – формування мас-маркету серед українських брендів: «Раніше було модно виробляти в Харкові та називатися італійським брендом, а тепер навіть навпаки. Український мас-маркет сьогодні розвивається дедалі активніше і вже можна говорити, що стає конкурентом того ж Inditex, наприклад. Це лише питання часу».

Одеська компанія вийшла на український ринок два роки тому в форматі острівців взуття L. A. P. T. I. points. Зі збільшенням мережі до десяти роздрібних точок в країні та розширенням асортименту, бренд прийняв рішення активно розвиватися. 2 грудня в столичному ТРЦ Ocean Plaza у мережі відкрився перший торговий об’єкт у форматі магазину. made in ukraine

Паралельно з формуванням мас-маркету, вважає Валерія Явкіна, в новому році не тільки існуючі мережевики будуть рости, але і маленьких handmade-брендів буде ставати ще більше. Але це піде на користь не всім. «Я готова робити ставки, що українські бренди один одного “з’їдять”, – говорить Анна Шаш, співзасновниця бренду W8less. – Частина вже закрили свої шоу-руми, але є й ті, хто планомірно розвиває здатність шити якісний одяг і ростуть. Сильно виросли VOVK і MustHave. Вони прагнули стати мас-маркетом і у них вийшло».

Що стосується самого бренду W8less, Анна стверджує, що поки вони, як і багато інших, лише на початку шляху. «Ми продовжуємо рухатися в напрямку становлення мас-маркету, – каже рітейлер. – Українським брендам необхідно вчитися організовувати виробництво і реалізацію. Повинна бути сильна команда з декількома фабриками, делегуванням і грамотним розподілом обов’язків. Щоб бути мас-маркетом, потрібно також навчитися робити «треш» — дешевий одяг з неякісними швами,який іноді навіть не добре сидить на людині, і погодитися з цим, що це нормально».

За останній рік бренду вдалося відкрити власний аутлет і велику fashion-локацію в одному з павільйонів ВДНГ. Але при цьому українські виробники, які зміцнюють зараз свої позиції в рітейлі, кажуть, що не готові пустили все на самоплив заради тиражування. «Найбільше я ціную тих, кому вдається залишатися самими собою», – додає Анна. made in ukraine

Іншою необхідною річчю для виживання називають необхідність формування маркетингової стратегії. Так, наприклад, вважає PR-директор українського бренду Marsee’s Аліна Єловенкова.

«Зараз проходить безліч виставок, де багато дійсно гідних брендів. На жаль, не всім вистачає досвіду і людей. Добре, якщо у тебе є точка продажу або ти працюєш з іншими шоу-румами. Але без грамотного піару і маркетингу це все рано чи пізно затихне. Поодинокі покупці, звичайно, будуть, але треба все-таки заявляти про себе – підключати всі інструменти для комунікації», – коментує Аліна.

Fashion-бренду Marsee’s, як і багатьом іншим, вдалося вийти на ринок на хвилі інтересу до української продукції після Революції Гідності, і зараз в мережі рітейлера вже три магазини, що працюють у столичних ТРЦ Dream Town, Lavina Mall і Проспект. «Зараз всі йдуть до брендів, які на слуху, – деталізує вона. – Тобто люди все менше роблять імпульсивні покупки, вони економлять свій час і нерви. Тому потрібно максимально показувати, що ти робиш, який у тебе асортимент. І, як правило, це все digital». made in ukraine

Доведеться нелегко

Засновниці концепт-стору Окно во Двор Анастасія Мальцева і Анна Шепілова кажуть, що 2017 рік став переломним для українського мас-маркету і товарів made in Ukraine. «З одного боку, купувати і носити українське стало практично все населення країни. З іншого боку, новатори і соціально активна частина населення охололи до товарів Made in UA і це позначилося на рівні продажів деяких брендів. Як і очікувалося, пішла хвиля закриття проектів, а разом з нею тенденція до відкриття нових напрямів і сервісів».

Співвласниці київського концепт-стору вже чотири роки популяризують молодих українських виробників одягу і взуття. На початку 2017 року вони запустили «Девишники» – серію безкоштовних зустрічей на соціальні та суспільні теми на базі магазину, а зараз готуються до відкриття окремої локації OVD Meeting Place під них, яка стане також другою торговою точкою виробників. made in ukraine

«Можна припустити, що в 2018 нас чекає зміцнення позицій сильних гравців ринку, вихід нових форматів, а також поліпшення якості кінцевого продукту і сервісу. Покупець від цього тільки виграє, а от малому і середньому бізнесу доведеться нелегко, адже економічна ситуація в країні дуже нестабільна», – вважають підприємниці.

З більш позитивним прогнозом висловилася Event Manager UAmade Тетяна Солощенко, чий бренд в грудні запустив флагман мережі hand made магазинів у Lavina Mall: «Якщо 2017-й рік став часом врегулювання бізнес процесів і системності, то в новому році ми бачимо перспективи абсолютно для всіх. Зі свого боку, готуємо кілька проектів, які дозволять українським виробникам, стати ще більш доступними і комерційними. Віримо, що доброзичливий 2018-й допоможе усім нам зробити український retail ще більш популярним і впізнаваним».

Читайте також

Рік експериментів made in Ukraine: вектори розвитку українських брендів


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку