Антиглобалісти: чому modnaKasta закриває сервіс доставки товарів із США GlobalKasta
modnaKasta була змушена закрити проект GlobalKasta, але в компанії не вважають цей проект невдалим. Чи будуть успішними інші сервіси доставки із зарубіжних інтернет-магазинів?
З 1 червня один з найбільших гравців українського ринку e-commerce modnaKasta закриває сервіс доставки товарів із магазинів США GlobalKasta. Проект був запущений всього близько року тому – в кінці травня 2016-го, але вже в липні того ж року був перезапущений спільно з компанією Нова Пошта. Тоді в компанії стверджували, що перезапуск дозволив значно знизити тарифи і зменшити терміни доставки. Втім, оновлення не допомогло вирішити труднощі зі своєчасною доставкою, на що найчастіше скаржилися клієнти. Як зазначили в modnaKasta, саме неможливість підтримувати високу якість послуги і виконувати обіцянки щодо термінів змусили компанію згорнути проект.
Митниця не дає добро
На думку учасників ринку e-commerce, найбільш логічною причиною закриття стали погані фінансові результати роботи сервісу. «Думаю, що проект закрили, по-перше, з причини збитковості, а по-друге, із-за того, що він «канібанілізував» основний бізнес компанії», – говорить директор з маркетингу LeBoutique Юлія Шилова.
Заступник голови правління Delivery Group Андрій Івасів вважає, що головна причина закриття проекту – відсутність попиту на доставку з магазинів США. «Багато в чому це може бути пов’язано з високою конкуренцією вже існуючих варіантів замовлення і доставки товарів через інші служби», – додає він. Крім того, за словами керівника проекту Ukrainian E-commerce Expert Ірини Холод, такий продукт вимагає точної організації логістики, проходження митних процедур та своєчасної оплати. «Основний, і, на мій погляд, самий складний процес – це проходження митних процедур, які можуть значно знизити швидкість і збільшити фінансову складову», – зазначає Ірина Холод.
Згодні з цим і в компанії Нова Пошта, яка крім співпраці з modnaKasta в минулому році також запустила послугу доставки товарів із зарубіжних онлайн-магазинів NP Shopping. «З факторів, на які об’єктивно ми впливати не можемо – робота митниці та несприятливі погодні умови для авіапольотів», – кажуть у прес-службі Нова Пошта. Втім, незважаючи на всі складнощі, в рамках послуги NP Shopping за січень-квітень 2017 року компанія доставила більше 30 000 посилок. Актуальні терміни доставки, які пропонує Нова Пошта – від 8 робочих днів.
У самій modnaKasta підкреслили, що в ланцюжку створення цінності послуги GlobalKasta для клієнта є чотири ланки: modnaKasta, митниця, логістичний партнер та партнер-перевізник.
«Сезонні навантаження на ринку в листопаді-грудні показали нам, що в такому ланцюжку взаємодії ситуація може вийти з-під контролю. Тому вирішили не продовжувати боротися з «вітряками», а залишити цей ринок, врахувати отриманий досвід і зосередитися на інших проектах, якість яких modnaKasta зможе гарантувати на 100%», – підкреслили в прес-службі компанії.
Не той партнер
Президент Української Асоціації Директ Маркетингу Валентин Калашник впевнений, що в GlobalKasta були допущені помилки як на операційно-логістичному, так і на стратегічному рівні.
За його словами, однією з головних помилок modnaKasta було рішення співпрацювати в цьому проекті з Нова Пошта.
«На етапі імпорту та митної очистки причинами невдачі була невідповідність митно-правової моделі (ЦСС), яку використовує Нова Пошта, завданням масової обробки посилок. Це призводило до великих витрат часу і високої собівартості обробки. Невиконання GlobalKasta заявлених обсягів генерувало у Нова Пошта збиток в кілька десятків тисяч доларів на місяць. І як наслідок, коли у НП виріс трафік з Китаю, посилки GlobalKasta оброблялися за залишковим принципом, що призводило до затримок на кілька тижнів. Закінчилося тим, що в НП прямо заявили, що GlobalKasta – конкурент, і вони не бачать сенсу допомагати йому у розвитку», – говорить Калашник.
Він нагадує, що modnaKasta починала проект GlobalKasta з Пост Інтернешнл – гнучким і лояльним партнером, який відмовився субсидувати збиткові відправлення. «Тому коли Нова Пошта дала наднизький тариф, Kasta перейшла до них. Для оператора, у свою чергу, це була тимчасова потреба – частково покрити збитки на початковому етапі, поки власний міжнародний трафік не досяг необхідних обсягів», – вважає експерт.
За його словами, також у modnaKasta періодично виникали проблеми на інших етапах: то з американським партнером, то з МАУ, яка не вивозила посилки в строк і вимагала підвищення вартості перевезення.
На стратегічному рівні головними причинами невдачі GlobalKasta, на думку Калашника, стала відсутність якогось досвіду в міжнародній логістиці, надмірно оптимістичний розрахунок у плануванні і переоцінка своєї цінності для партнерів.
«Модель, коли логістичний ланцюг будується виключно на ресурсах партнерів, сама по собі є ризикованою. modnaKasta поскупилася і не інвестувала у власну логістичну інфраструктуру – за що і поплатилася. На їх місці я б зараз відмовився від демпінгу і наднизької ціни як привіду для PR, знизив би на порядок амбіції за обсягом, зробив акцент на сервісну складову і вибудовував необхідні для цього інфраструктуру і процеси. Це дозволило б повернути вкладені гроші через 4-5 років. Разом з тим, для компанії, розпещеної багаторазовим зростанням ринку e-commerce, подібна стратегія виглядає нудно. Тому вони вирішили списати збитки і закрити проект», – резюмує Калашник.
Втім, в самій modnaKasta запевняють, що не розцінюють проект GlobalKasta як невдалий. «Навпаки, ми стверджуємо, що змогли швидко зробити продукт і за лічені місяці вийшли в лідери ринку послуг доставки товарів з-за кордону. Для нас це був перший досвід в міжнародній торгівлі і знання, які ми отримали, дуже важливі для впровадження нових сервісів. Також завдяки урокам проекту, ми поліпшили внутрішні процеси – комунікацію з клієнтами, оптимізацію та автоматизацію процесів, використання ресурсів», – стверджують в modnaKasta.
Туманні перспективи
Незважаючи на закриття сервісу, в modnaKasta впевнені, що ринок доставки із зарубіжних інтернет-магазинів в найближчі роки буде тільки рости. «Перспективи у нього хороші. Тому ми і запускали цей сервіс, так як бачили великий потенціал у цьому ринку.
Рівень проникнення інтернету в життя пересічного українця один з найвищих в Європі, а значить рано чи пізно кількість людей, яким будуть цікаві покупки за кордоном, буде природно рости і відповідно – підтримувати незмінно високий попит на цю послугу.
Але поки держава в цілому і митниця зокрема не будуть зацікавлені у розвитку доставки так само, як e-commerce компанії, якість доставки буде непередбачувано», – підкреслюють в прес-службі шопінг-клубу.
Схожої думки дотримуються й інші опитані rau.ua експерти і учасники ринку, зокрема – Нова Пошта. Зараз компанія забезпечує прямі доставки між Україною і 200 країнами світу, а також працює в форвардинге, де повністю управляє останньою милею і контролює процес доставки. При цьому міжнародну доставку в найбільшому логістичному операторі країни називають важливою та перспективною частиною лінійки продуктів, тому мають намір розвивати цей напрямок і самостійно, і в партнерстві з гравцями e-commerce.
В стадії розвитку і доопрацювання також знаходиться і проект міжнародної доставки товарів із зарубіжних інтернет-магазинів від Delivery Group. «Ми вивчаємо потреби українського споживача, і допрацьовуємо сервіс Delivery-Shop у відповідності з запитами. Наприклад, на момент запуску сервісу, в жовтні 2016 року, в каталозі доступних для замовлення інтернет-магазинів Delivery-Shop був тільки Amazon. Вже в грудні того ж року ми надали можливість нашим клієнтам робити замовлення також із Zappos, 6pm, Walmart. А з початку травня 2017-го каталог Delivery-Shop поповнився 150 новими інтернет-магазинами США. У найближчі місяці Delivery Group стане здійснювати послуги замовлень і доставок з онлайн-магазинів Китаю», – розповідає Андрій Івасів.
За його словами, сервіси доставки товарів із США будуть активно розвиватися, що в першу чергу пов’язано із загальною глобалізацією економіки і подальшим розвитком інтернет-продажів.
Валентин Калашник додає, що транскордонна торгівля однозначно буде зростати, що дозволяє з упевненістю говорити про перспективи подібних сервісів. У той же час, експерт визнає, що запуск таких проектів вимагає істотних інвестицій в інфраструктуру, що в українських реаліях вельми ризиковано.
У той же час Юлія Шилова впевнена, що перспективи у цього бізнесу будуть лише до тієї пори, поки на український ринок не вийдуть серйозні міжнародні гравці. «Коли Amazon, 6pm, iHerbs та інші змінять своє ставлення до України і запропонують цікаві тарифи, як це зробив aliexpress або next, а рано чи пізно це має статися, то необхідність у посередниках відпаде», – говорить директор з маркетингу LeBoutique.
Експерти також не виключають, що приклад modnaKasta відіб’є бажання займатися доставкою з-за кордону в інших онлайн-ритейлерів, які планували запускати подібні сервіси. «Для цього потрібно бути дуже великим, таким як Otto Group або хоча б Rozetka. Створення поштовим оператором свого маркетплейса, так само як і створення e-commerce-оператором свого логістичного оператора в українських реаліях – це фікція. Незважаючи на гадану «близькість» процесів тут мало можливостей для синергії і потрібно спочатку готуватися до великих і тривалих інвестицій. А взагалі, кожен повинен займатися своєю справою», – резюмує Валентин Калашник.
Читайте також –