Юрій Кирилів, Hochu rayu: Ми створюємо мікросвіти
Як розробляються проекти магазинів BILLA, Будинок іграшок, Egersund Seafood і завдяки чому торговий простір може підвищувати лояльність покупців.
Українське дизайн-бюро Hochu rayu засноване братами Юрієм та Віталієм Кирилів спільно з Данутою Кріль і спеціалізується на створенні «мікросвітів» – комплексних концептуальних дизайн проектів для бізнесу. Серед постійних клієнтів бюро – BILLA, Будинок іграшок, Egersund Seafood, Orange Club та інші.
Останні півроку, через унікальні технологічні розробки, компанію часто додають в різноманітні «десятки стартапів, що змусили світ говорити про Україну в 2017 році». Також засновники Hochu rayu стануть спікерами найбільшої в Україні спеціалізованої виставки індустрії рітейлу і девелопменту RETAIL & DEVELOPMENT BUSINESS EXPO, яка відбудеться 29-30 березня 2018 року в столичному НСК «Олімпійський». В інтерв’ю RAU один із засновників бренду Юрій Кирилів розповів, як створюється мікросвіт кожного окремого магазину, як розробляли «льодові печери» Egersund в київському ЦУМ, про магазини Будинок іграшок та в чому була особливість співпраці із BILLA.
– Як давно існує ваше бюро?
– З 2011 року, коли було завершено проект для компанії Manezh у Черкасах. Це був перший зібраний нами мікросвіт – багатофунціональний простір, що поєднує функції офісу та шоу-руму, що став певним матеріалізованим 3D-каталог всієї продукції компанії в одному місці. Також там проводяться різноманітні події, зокрема Кайдзен (семінари по навчанню за японською технологією).
– Над чим працюєте зараз?
– Щойно завершили роботу над створенням простору та самого бренду для нової мережі магазинів товарів для творчості Лібраріум в Черкасах та Сумах. Також зараз працюємо над втіленням нового формату магазинів туристичного спорядження Gorgany у Львові. Ще допрацьовуємо останні деталі перед відкриттям ресторану для Egersund Seafood, який буде знаходитись в Києві.
– Скільки магазинів для Egersund Seafood ви вже розробили і який отримали результат?
– Це буде вже третя локація. Починали з першого магазину Egersund в Україні, розташованого в Києві на Позняках – повністю створили візуальну концепцію простору та архітектури, унікальне обладнання, продумували схему за якою люди мають рухатись в цьому просторі. Працювали разом з Fedoriv, які готували для бренду айдентику та інші комунікаційні елементи. Вийшов багатьом відомий вже Egersund (Fishstore- так ми називаємо його внутрішньо) – локація, що поєднує ландшафт Північного моря та норвезької сучасної архітектури. Цей проект Egersund Seafood отримав нагороду від Європейської асоціації архітекторів.
– Яким став наступний спільний проект?
– Пізніше розробляли концепцію Egersund в київському ЦУМі.
– Чим відрізняються два магазини?
– Принципова різниця торгової точки Egersund в ЦУМі в тому, що це фуд-корт і нам треба було те, що ми розробили для моно магазину стріт-рітейла, перенести туди, де сприйняття людьми простору, принцип купівлі і технологія зовсім інші. Ми все це враховували і стиснули до максимально можливого формату. Концептуально ми прийшли до образу льодової печери.
– Як почали роботу з Будинком іграшок?
– Спочатку мова йшла про створення лише планувального рішення для одного із львівських магазинів, який мав відкриватись. Але ми розуміли, що для такого бренду потрібно щось більше, що їм важливо комплексний підхід та цікава концепція, адже вони продають дитячі мрії. Пізніше в процесі cпілкування ми таки дійшли до спільної думки. Власник Будинку Іграшок не вірив, що магазин буде реалізований так само, як ми запланували в проекті. Але нам таки вдалось його приємно здивувати. Бо для нас дизайн – це завжди рішення, а не лише красиві картинки.
– Який саме це був проект?
– Флагманський магазин в ТРЦ Forum Lviv. Основна концепція цього простору – гіперболізований будинок Бігфута – велетня. В цьому просторі і дорослі, і діти відчуватимуть себе завжди маленькими гостями. Тому вхід у нас розділений на звичайний і поруч інший – маленькі двері крізь вітрину в таємний лабіринт, а вже з нього діти можуть потрапити в хол велетенського власника. В магазині є й інші таємні закутки, гіперболізовані предмети, ми навіть одяг велетня пошили, а сам Бігфут просто піднявся по сходах вище. Також ми забрали касу і перенесли її із входу у величезну «живу картину» в центрі магазину. Нам дуже важливо було передати атмосферу дому великого мрійника, в якому все можливо і самі іграшки теж персонажі та гості. Через рік ми зайнялись розробкою Будинку Іграшок в Lavina Mall.
– Що унікального було створено в цьому об’єкті?
– В Lavina було відкрито найбільший в Україні парк розваг Галактика, тому магазин було вирішено створити у стилі «бази суперагентів», що відображено у всіх деталях локації. Головна фішка – таємний вхід для дітей-супергероїв, в який можна увійти лише після ідентифікації через відбиток руки. Всередині лабіринт з лазерами та знешкодженням «вибухівки», тому потрапити в магазин із нього можна тільки виконавши суперзавдання. Ми вважаємо, що українцям треба, приходячи в магазини, отримувати нові емоції. Серед іншого – таємна кімната, «центр управління польотами» у касовій зоні, безліч елементів декору, унікальна графіка на стінах, які стануть цікавим елементом для будь-якої фотографії.
– За яким принципом працюєте?
– Створюючи просторовий та предметний дизайн, ми перетворюємо об’єкт в унікальний мікросвіт, фактично ми розповідаємо нову історію, яка доповнює та переказує ідею бізнесу в її кращому вигляді, ближчому для клієнта. Коли ми беремось за розробку нової локації, працюємо в декілька стадій. Одну з них ми називаємо емпатією – коли ми стараємось “прожити” перебування у просторі із різних точок зору – від власника бізнесу до відвідувача, ніби перевтілитись в них та зрозуміти їхні потреби. Так ми приходимо до оптимального просторового рішення. Потім ми повністю контролюємо процес реалізації ідеї, щоб цінності і традиції бренду були відображені в проекті.
– При роботі з Egersund та Будинком Іграшок на які традиції ви спирались?
– Базові пункти Egersund – чистота і сучасність з норвезьким корінням. Якщо говорити про Будинок іграшок, то це емоції, великий асортимент та розуміння того, що актуально саме зараз дітям.
– Скільки в середньому триває розробка проекту і його реалізація?
– Це дуже сильно залежить від вхідних умов, але в основному на базовий концепт йде від двох тижнів до місяця. Процес реалізації забирає від трьох місяців до року. На це впливає велика кількість факторів, які дозволяють зробити процес швидким або навпаки затягнути.
– Складно було працювати із BILLA?
– Це дуже велика мережа і один з факторів роботи з BILLA те, що кожне рішення проходило декілька рівнів погодження та затвердження. Але в нас був дуже жорсткий термін і за три місяці, завдяки спільній командній роботі ми реалізували все – від концепції до готового магазину. Було багато технічних напрацювань команди BILLA, а ми збирали усе візуально та концептуально. В результаті в нас виникла ідея Pop-art kitchen, яка власне об’єднувалась ідеєю маспродукту як мистецтва. Це був ребрендинг флагманського магазину на Позняках, де було оновлено усе обладнання, логіку видачі, розширено асортимент товарів та послуг, зовнішній вигляд локації. Також ми виступили консультантами по комунікаційній частині. Цікаво, що магазин повністю на ремонт не закривався, а лише частинами, що стало для нас новим досвідом.
– Вдалось розібратись, хто приймає рішенні в BILLA?
– Звісно, нам вдалось вибудувати робочу та дружню комунікацію і все успішно втілити.
– Давно закінчили цей проект?
– Наприкінці 2017 року. Це був їх 101-й магазин, розташований біля головного українського офісу, тобто один із флагманів мережі.
– Впливають ваші ре-концепції на прибутковість магазинів?
– Як показує практика, вони отримують до 20% приросту.
– Ви робите запити на таку інформацію?
– Ведемо статистику по різним брендам. Поки ця інформація доволі загальна із середнім показником, але на RETAIL & DEVELOPMENT BUSINESS EXPO в нашій презентації ми представимо більш детально цифри.
– Велика конкуренція подібних розробок в Україні?
– В нашій країні ні – подібні компанії можна на пальцях порахувати. Якщо глобально дивитись, то лідери з розробки оригінальних концепцій та інтегрованих технологій для рітейлерів – це Англія і Німеччина. Я маю на увазі якісні компанії, які не мають розходжень між візуальною картинкою і тим, що дійсно робить бренд.
– Тобто українські рітейлери зазвичай звертаються до західних компаній?
– Наскільки мені відомо, так, і пріоритет віддають, як я вже зауважив, англійцям або німцям, хоча це значно дорожче, ніж розробка в Україні. Крім того, іноземцям не завжди вдається зрозуміти нашу ментальність або традиції бренду, щоб чітко передати концепцію компанії.
– Що вас ще відрізняє від них?
– Комплексний підхід, адже ми не просто міняємо дизайн вітрин чи оновлюємо обладнання, а створюємо абсолютно унікальний мікросвіт для кожної окремої локації. Крім того, ми відкрита, сімейна компанія, тому дбаємо про свою репутацію і завжди стараємось робити все результативно. Ще ми маємо досвід в розробці унікальних технологічних продуктів.
– Що маєте на увазі?
– Працюємо над розробкою гаджетів та емоційних предметів, які доповнюють робочий простір компаній. Зараз розробляємо Helmfon – унікальний шолом-девайс із місцем для смартфона, що блокує звуки зовні та зсередини, та дозволяє, таким чином, розмовляти людині вголос і нікому цим не заважати у відкритих робочих просторах. Він має стати рішенням для компаній, у яких працівникам доводиться часто проводити телефонні конференції. Цей проект зараз входить в десятку найочікуваніших розробок з України в США за версією Голос Америки, до нас за коментарями звертались CNN, Business Insider, MSN, Design Boom та багато інших великих ЗМІ.
– Де закупаєте обладнання для своїх проектів?
– Ми обрали не найпростіший шлах, адже самі розробляємо обладнання для всіх брендів, з ким працюємо. Бувають присутні стандартні позиції, але їх завжди менше, здебільшого усе виготовляється з нуля і це одна з наших переваг на ринку.
– Які тренди ви можете виділити в створенні нових форматів чи ре-концепцій магазинів?
– Ми не робимо трендових штук, адже вони тимчасові. Ми намагаємось виділити суть компанії, допомогти їй визначитись з тим, як вона має виглядати, щоб передавати свої цінності. Для цього формується концепція, яка все це упорядковує. І це актуальніше, ніж швидкоплинні тренди. Рітейл зараз швидко розвивається в технологічному напрямку, дуже динамічно росте онлайн, але, в той же час, йому необхідно ставати якіснішим і в офлайн. Людей треба заманювати не лише товаром, а й середовищем або, як ми кажемо, мікросвітом, який є в цього рітейла. І тут унікальність важливіша за тренди. Саме вона зближує покупця і торгову мережу.
29 березня 2018 року засновники Hochu rayu стануть спікерами найбільшої в Україні спеціалізованої виставка індустрії рітейлу і девелопменту RETAIL & DEVELOPMENT BUSINESS EXPO. Асоціація рітейлерів України запрошує представників компаній сфери роздрібної торгівлі, девелопменту, інвесторів, брокерів і консультантів, компаній сегмента b2b приєднатись до заходу!