Лідери натхнення: рітейлери, які можуть служити зразком для наслідування
Володимир Костельман, Владислав Бурда, Андрій Логвин і інші бізнесмени, пов’язані з рітейлом, які увійшли до списку 17 осіб, чиї досягнення надихають.
Новое Время спільно з Bendukidze Free Market Center склало унікальний для України список: бізнесменів, чиє життя, робота і досягнення можуть служити прикладом для наслідування. У список увійшли всього 17 чоловік, і їх не знайдеш на перших рядках рейтингу найбагатших українців. Як зазначає Новое Время: «Майже всі вони побудували свій бізнес з нуля, а не завдяки приватизаційним аукціонів. Вони створили компанії, які надихають інших. І зробили це настільки чесно, наскільки це було можливо в корумпованій і неефективній країні. А ще вони відкривали нові напрямки підприємництва і розвивали ділове середовище. І тепер їх приклад може стати орієнтиром для тисяч інших бізнесменів».
Відібрати кандидатів в такий незвичайний рейтинг виданню допомогли більше 40 експертів: бізнесмени, представники бізнес-шкіл і міжнародних організацій, інвестбанкіри. Кожен з опитаних міг назвати трьох претендентів, які, на його думку, могли б стати взірцем для наслідування для вітчизняних бізнесменів. Підсумковий список складений з тих, чиї прізвища згадувалися у відповідях найчастіше.
RAU проаналізувала список, складений журналом Новое Время і Bendukidze Free Market Center, і вибрала з нього людей, безпосередньо причетних до рітейлу та комерційної нерухомості.
Володимир Костельман
44 роки, співзасновник Fozzy Group
Кількість працівників: понад 40 000
Дрібний опт — чай, кава, шоколадки. З цього в 1990-х починав Володимир Костельман і його партнери. Поступово справа набирала обертів, і вже в 1998-му підприємці доросли до оптових продажів, відкрили у Вишневому, передмісті Києва, перший гіпермаркет Fozzy.
За наступні два десятка років Fozzy Group перетворилася на одну з найбільших роздрібних мереж в Україні і налічує понад 600 торгових точок по всій країні. Причому Костельман першим з українських бізнесменів, що працюють в рітейлі, почав диверсифікувати бізнес. А саме — став відкривати магазини для покупців з різною товщиною гаманця. Так з’явилися магазини економтоварів Фора — для небагатих покупців, мережа Сільпо — для середнього класу і Le Silpo — для заможних клієнтів. Але і гіпермаркети формату «закупівлі на тиждень» залишилися в мережі.
Переродження торгові точки Fozzy пережили після кризи 2008 року: обтяжена боргами мережа ефективніше конкурентів переформатувала магазини під нові реалії і краще за інших почала керувати асортиментом в торгових залах.
А в минулому році бізнес Костельмана доповнився підрозділом Thrash! Трощимо ціни, орієнтованим на надання покупцям суперзнижок. Через рік «треш-формат» розрісся до 39 магазинів в 14 містах країни. Fozzy Group збирається продовжити розвиток ідеї магазинів класу супереконом.
Торгівля їжею і дрібницями зробила Костельмана одним з найзаможніших людей України: з 2007 року співвласник Fozzy Group, за оцінками інвесткомпанії Dragon Capital, незмінно входить до числа ста найбагатших українців. Максимальний розмір статку, за підрахунками аналітиків, Костельман мав в 2008-му — $970 млн. А ось минулий рік видався найгіршим — його капітал експерти оцінили лише в $244 млн.
Костельман, з бізнесом якого стикаються мільйони українців, завжди залишається в тіні. Він рідко дає інтерв’ю, недолюблює ділові костюми, носить довге волосся і грає в рок-гурті. «Вільний стиль одягу дуже заважає в ділових переговорах, тому доводиться краще їх вести, — зізнавався бізнесмен в одному з рідкісних інтерв’ю журналу Фокус в 2008-му. — Зате потім партнери послаблюють краватки, а на наступну зустріч самі приходять не в костюмах».
У вересні 2017 року на церемонії нагородження Retail&Development Business Awards Володимр Костельман переміг у номінації «Персона року в рітейлі».
Владислав Бурда
45 років, засновник і президент RedHead Family Corporation
Кількість співробітників: понад 2200
Людина, яка має чотирьох дітей, просто зобов’язана займатися бізнесом, пов’язаним з дітьми. Так і робить Владислав Бурда, власник мережі магазинів Антошка. Об’єднання сімейних потреб і потреб ринку породжує найміцніший зв’язок, впевнений він.
На початку 1990-х, коли у Бурди народився старший син, він усвідомив, наскільки бідний український ринок дитячих товарів. Проблема з пошуком предметів першої необхідності підказала 21-річному одеситу хороший спосіб заробити, і в 1994 році він заснував компанію Європродукт: взявся завозити з Москви дитяче харчування, яке мало величезний попит.
Спочатку Бурда обмежувався дистрибуцією, але вже через три роки вирішив відкрити магазин Антошка, який всього за кілька років став брендом всеукраїнського масштабу.
У магазині був представлений не просто більш різноманітний і якісніший асортимент товарів, ніж у конкурентів. Бурда закривав весь спектр дитячих потреб: від предметів гігієни та одягу до модних іграшок і меблів.
Успіх магазину надихнув конкурентів і фактично створив ринок дитячого рітейлу: незабаром аналоги Антошки стали відкривати по всій країні.
Але і Бурда не втрачав часу: сьогодні у Антошки вже 41 магазин в 18 містах України. А ще — 11 бутиків Daniel з дитячим одягом елітних брендів на кшталт Armani Junior, Miss Blumarine, Baby Dior і Monnalisa.
Крім того, RedHead зберігає лідируючі позиції в дистрибуції дитячих товарів: компанія Бурди імпортує 30 світових брендів в 77 торгових мереж, покриваючи 25% ринку дитячого харчування в країні.
Один із секретів успіху експерти вважають те, що з моменту створення бізнесу до питань менеджменту Бурда підходив по-науковому. Зокрема, розвивав Антошку і RedHead family відповідно до управлінської теорії американського експерта Іцхака Адізеса: найбільш ефективний бізнес, побудований на культурі взаємної довіри і поваги.
А ще Бурда одним з перших серед підприємців-рітейлерів обмежив особисту владу, створив в компанії незалежну раду директорів.
Андрій Логвин
37 років, співзасновник і генеральний
директор шопінг-клубу modnaKasta
Кількість працівників: около 600
Свою кар’єру Андрій Логвин починав в сфері IT. Причому довго не розгойдувався: вже на третьому курсі вузу відкрив свою першу справу в сфері інтернет-провайдингу. Потім керував кількома великими IT-компаніями, в тому числі мобільним оператором CDMA Ukraine.
Зі зв’язку на рітейл Логвин переключився в 2010 році, взявши в компанію друга — Олега Скрипниченка. Партнери за кілька днів розробили ідею проекту, знайшли інвестора в Стамбулі — і вже через кілька місяців шопінг-клуб modnaKasta вийшов на український інтернет-ринок. У 2013-му онлайн-магазин посів перше місце серед компаній, що займаються продажем одягу в інтернеті, виконавши майже 2 млн замовлень.
Минуло ще три роки агресивного розвитку, і тепер щомісячна аудиторія modnaKasta, за даними ain.ua, становить 4,2 млн відвідувачів. Найближчі конкуренти — LeBoutique і Bonprix — відстають в 2 і 4 рази відповідно.
Головна спеціалізація компанії — продаж одягу, взуття та товарів для дому. Втім, Логвин запевняє, що основною сферою його діяльності залишається IT. «Усі думають, що магазин в онлайні і магазин в офлайні — це одне і те ж. Я глибоко переконаний, що це помилка, — каже бізнесмен.— Тому ми позиціонуємо себе як IT-компанія, а не магазин. Ми — IT-компанія, яка продає одяг».
Він не приховує, що modnaKasta заснована за принципом вже існуючих міжнародних майданчиків онлайн-продажів, але при цьому із задоволенням експериментує і береться за сміливі ідеї.
Так, в серпні 2017-го modnaKasta разом з міжнародним тижнем моди Mercedes-Benz Kiev Fashion Days запустила проект See now — Buy now: взялася продавати ексклюзивні новинки прямо з подіуму під час онлайн-трансляцій. Термін доставки — два-три тижні. Аналогів такому проекту, як запевняє Логвин, немає не тільки на пострадянському просторі, а й у всій Східній Європі.
Томаш Фіала
43 роки, гендиректор інвесткомпанії Dragon Capital,
власник видавничого дому Медіа-ДК
(Випускає журнал Новое Время)
Кількість працівників: близько 200
Томаш Фіала приїхав до України з Чехії в 1996 році: вчорашнього студента Празького інституту економіки зацікавила можливість заробити. Він влаштувався в найбільшу чеську інвесткомпанію Wood&Company, очоливши її київський офіс.
Перша угода молодого інвестбанкіра виявилася невдалою: Wood&Company купила 4% акцій банку «Україна», але місцеві чиновники, які харчувалися з найбільшої на той момент фінустанови країни, змусили іноземців відмовитися від угоди. «Це навчило нас бути більш обережними: ми зрозуміли, що в Україні підписаний договір нічого не означає», — розповідає Фіала.
Урок він засвоїв. І коли в 2000-му Фіала пустився у вільне плавання, створивши власну інвесткомпанію Dragon Capital (DC), він став вести бізнес менш ризикованими методами, ніж конкуренти. Наприклад, компанія практично завжди інвестувала в акції не позичені кошти, як інші, а тільки свої. І навіть в період інвестбуму середини 2000-х Фіала не видавав своїм співробітникам божевільних бонусів.
Багато в чому це допомогло DС благополучно пройти через всі українські та глобальні кризи, а також стати найбільшою вітчизняною інвесткомпанією. Вкладення Фіали допомогли вирости найрізноманітнішим українським підприємствам: виробнику кетчупів Чумак, мережі будівельних супермаркетів Нова лінія, кафе Віденські булочки. Що стосується залучених інвестицій, то за весь час роботи DC залучив у вітчизняну економіку понад $5 млрд.
У 2014-му інвестбанкір під впливом Революції Гідності заснував журнал Новое Время, ставши його інвестором. У грудні 2015 року Dragon Capital увійшла у число співвласників Асоціації рітейлерів України.
Андрій Худо
39 лет, співзасновник холдингу емоцій !FEST
Кількість працівників: понад 2000
До 2007 року про львів’янина Андрія Худо мало хто знав. Але потім він враз набув популярності. А все завдяки ресторану Криївка, який Худо відкрив з двома партнерами: заклад в підвальчику на центральній площі Львова, стилізований під таємний схрон вояків УПА, викликав фурор. Уже в перший місяць ресторан відвідало 50 000 осіб.
Через 10 років Криївка стала справжньою візиткою міста. Кожні вихідні перед рестораном вишиковуються черги з бажаючих скуштувати повстанського колориту. І не тільки перед ним: за минулі роки Худо з партнерами відкрив у місті мережу з 22 закладів (три з них мають франчайзингові проекти), кожен відрізняє оригінальна, до дрібниць продумана концепція.
Ідеї засновників !FEST невичерпні. В їхньому активі епатажне Мазох-cafe, де відвідувачів шмагають батогами і подають коктейлі з грайливими назвами; шокуюча Грильова ресторація м’яса та справедливості, де «кат» публічно карає гостей в перервах між подачею м’ясних страв з мангалу. Є й вражаючий Театр пива Правда з оригінальними назвами сортів на кшталт Putin Huilo і Frau Ribbentrop (на пляшках останнього красуються портрети канцлера Німеччини Ангели Меркель).
«От сидиш ти, чувак зі Львова, і думаєш, як би мені потрапити на CNN, BBC та Reuters? — сміючись, розповідав Худо. — І розумієш: якщо ти не Apple і не Tesla, то ніяк. А завдяки цьому пиву ми потрапили на шпальти всіх провідних видань, нас приїжджали знімати західні канали».
Епатажними прийомами і особливою атмосферою !FEST не просто заробляє гроші, а й працює на популяризацію Львова, впевнений Худо. Деякі заклади холдингу з різним успіхом вже вийшли далеко за межі Галичини: кав’ярня Львівські пляцки працює у восьми містах України, а Львівська майстерня шоколаду — в двох десятках. Заклад представлено і за кордоном: в азербайджанському Баку і польському Кракові.
«Худо з партнерами, по суті, створив бізнес з нуля, — говорить Андрій Беспятов, глава аналітичного департаменту інвесткомпанії Dragon Capital.— Причому цей бізнес швидко розвивається, ґрунтуючись на оригінальних ідеях і не зупиняючись на досягнутому».
В’ячеслав Климов, Володимир Поперешнюк
42 і 42 роки, співвласники групи компаній Нова пошта
Кількість працівників: понад 23 000
За останні десять років в Україні з’явилося не так вже й багато брендів національного масштабу. Один з них — Нова пошта (НП), створена на початку 2000-х партнерами В’ячеславом Клімовим і Володимиром Поперешнюком.
Ця компанія здійснює експрес-доставку вантажів до 97% населених пунктів України, випереджаючи за цим показником всіх інших. Компанія стала справжнім поштовхом розвитку для тисяч бізнесменів малої і середньої руки, які завдяки дітищу Клімова і Поперешнюка змогли налагодити швидку доставку своїх товарів споживачам по всій Україні. Особливо корисною Нова пошта стала для онлайн-магазинів: тепер всі найбільші гравці цієї сфери співпрацюють саме з цим поштовим оператором.
А все тому, що свого часу творці Нова пошта самі зіткнулися з проблемою доставки своєї продукції споживачам. І вирішили створити структуру, яка гарантує як швидкість доставки, так і якість роботи.
З 2014 року НП вийшла на міжнародні ринки. Спочатку компанія відкрила представництва в Молдові і Грузії, а потім запустила послуги міжнародної доставки. І тепер НП доставляє посилки та інші відправлення в 200 країн світу.
А ще саме фірма Климова і Поперешнюка стала подразником для державного монстра – Укрпошти. Остання роками працювала за радянськими канонами як швидкості, так і обслуговування, тепер змушена змінюватися.
Зараз Клімов намагається ще й змінити бізнес-клімат в країні, він очолює громадську організацію Спілка українських підприємців (СУП).
Джерело: Новое Время
Читайте також –
Блискавична двадцятка: рейтинг кращих топ-менеджерів в рітейлі