В Україні спостерігається підвищений ажіотаж на новорічні товари
СьогодніДиджитал-агенція Webpromo підготувала комплексне дослідження поведінки українських споживачів, що охоплює сезон знижок та різдвяно-новорічних свят.
Мета дослідження — проаналізувати ключові зміни у поведінці, пріоритетах та цінностях українських споживачів у святковий сезон, щоб надати малому та середньому бізнесу орієнтири для ефективної адаптації маркетингових стратегій та максимізації продажів.
Дослідження ґрунтується на Webpromo Data — внутрішній аналітичній базі агенції Webpromo, яка акумулює показники ринку. Для глибокого аналізу поведінки та інтересів споживачів взято відповідний період високого сезону (жовтень — грудень) протягом 2021-2024 років. Також були використані інструменти Google Market Explorer та дані аналітичних агенцій, що досліджують український ринок.
Чорна п’ятниця в Україні давно не обмежується одним днем, трансформувавшись у тривалий сезон знижок.
Пошуковий інтерес та кількість промоакцій зростають вже з перших чисел листопада та формують ранній сплеск продажів 11 листопада (Всесвітній день шопінгу).

Традиційно 11 листопада найбільші знижки пропонують китайські маркетплейси (Aliexpress, Temu), на яких активно купують українські споживачі. Для ритейлерів це означає, що конкуренція за клієнта починається на три тижні раніше фактичного сезону знижок. У цей період українські інтернет-магазини активно включаються у боротьбу за покупця.

Динаміка інтересу до знижок в Україні відрізняється від західного ринку, що підтверджує аналіз пошукової активності у Google Trends. На противагу іншим країнам, де спостерігаються дві хвилі високої активності (на Чорну п’ятницю та напередодні новорічних свят), в Україні фіксується розтягнуте «плато» високої активності з листопада по січень. Намагаючись захопити увагу покупця до фінального піка, ритейлери часто практикують так звану Fake Friday — серію знижок і промоцій, що охоплюють весь місяць.

Умовно шлях покупця в Україні у період Чорної п’ятниці можна розділити на чотири етапи: від дослідження асортименту до масового закриття угод.

Крім того, користувачі, які пройшли через воронку продажів під час акційного періоду, але не завершили конверсію, є цінною аудиторією. Регулярна комунікація з ними (за допомогою ремаркетингу, чатботів, email-розсилок, PPC-реклами) допомагає збільшити кількість продажів і максимізувати ефект від святкових промоакцій.

Успіх у цьому розтягнутому сезоні залежить не лише від розміру знижки. Оскільки промо має лише короткостроковий ефект, критично важливо поєднувати його з довготривалою маркетинговою стратегією. Таке поєднання гарантує, що знижки підсилять, а не знецінять бренд, свідчать результати дослідження промоактивностей від Kantar.
Раніше шлях покупця розглядався як чітка, послідовна воронка, де кожен крок логічно слідував за попереднім. Однак швидке зростання кількості платформ, форматів контенту та активне використання мобільних пристроїв докорінно це змінило.
Процес прийняття рішень став фрагментованим, миттєвим та циклічним. Споживач плавно та одночасно переходить між різними типами взаємодії з контентом та продуктами.

Сучасний український споживач — це «дослідник», чия поведінка кардинально змінилася під впливом пандемії та повномасштабної війни.
Щоб ефективно впливати на рішення покупців, брендам необхідно перейти від розрізнених онлайн- та офлайн-стратегій до впровадження омніканальної системи. Вона дозволяє безшовно комунікувати зі споживачем та впливати на його вибір, незалежно від того, де він знаходиться: у віртуальному чи фізичному просторі.
Згідно з дослідженням споживчих і культурних трендів Gradus, 44% українців не звертають увагу на бренд при покупці. При розробці диджитал-стратегій краще акцентувати не на силі бренду, а на вигодах і перевагах продукції для споживача.

У 2024 році 83% українців взагалі не планували купувати щось під час Чорної п’ятниці, а 64% не вірили у реальні знижки, свідчить опитування Rakuten Viber.
До того ж, згідно з оприлюдненим проєктом держбюджету, прогнозований рівень зростання заробітних плат у 2025 році становитиме близько 1%. Зниження купівельної спроможності та висока інфляція роблять українських споживачів надзвичайно чутливими до цін. Споживачі не реагують на агресивні слогани про «мегазнижки», а шукають реальної економії. Щоб завоювати довіру клієнта, бренди мають пропонувати прозорі та очевидно вигідні акції, а не маніпулювати цінами.
Сучасний український споживач керується не лише ціною та якістю, а й морально-ціннісними орієнтирами та відповідальністю бізнесу. Бренди, які нехтують активною соціальною позицією, втрачають левову частку аудиторії та її лояльності. Це підтверджують результати дослідження споживацьких настроїв українців від Deloitte:
Інклюзивність є невіддільною частиною цінностей для 77% українців, свідчать дані Kantar. Водночас лише 3 з 10 респондентів вважають, що компанії справді докладають зусиль у цьому напрямку, судячи з їхньої реклами та маркетингу.
Різні покоління українців демонструють відмінні підходи до планування та вибору товарів.
У таблиці нижче представлені результати глибинного крос-аналізу (Webpromo Data та експертних звітів Gradus, Google Ukraine) та визначено основні тригери й рекомендації для застосування у маркетингових стратегіях.

Інфографіка «Як купують українці» відображає ключові патерни та особливості поведінки споживачів в e-commerce у високий сезон.

Серед важливих тенденцій:
Поведінка споживачів відрізняється не лише від покоління до покоління, а й у різних категоріях e-commerce. Про це свідчать дані Google Market Explorer, закритого інструменту для диджитал-агенцій від Google.
Графіки нижче демонструють динаміку інтересу українців до категорій з 2021 по 2024 рік. Відповідно, техніка, дитячі товари та одяг є топовими категоріями, які з року в рік привертають найбільшу увагу українців у сезон знижок.

Попит зростає і в інших категоріях:
У категоріях «Фінанси» та «Медичні послуги» попит на Чорну п’ятницю та у святковий сезон не зростає, залишаючись стабільним впродовж року.
Детальний аналіз всіх згаданих вище категорій українського e-commerce представлений у блозі Webpromo.
Промоакції мають підсилювати бренд, а не знецінювати його: використовуйте Fake Friday для залучення лідів, поєднуючи короткострокові знижки з довготривалою стратегією комунікації.