Олег Фещенко, Comfy: Тепер торговельні мережі конкурують не товарами, а сервісами

Олег Фещенко, Comfy: Тепер торговельні мережі конкурують не товарами, а сервісами

2 дні(в) тому
  42
Іван Зайцев

Заступник генерального директора з дистрибуції та логістики Comfy розповів про побудову логістичних процесів у компанії, особливості роботи в умовах повномасштабної війни, зміну ланцюжків постачання та багато іншого.

Comfy — безумновний лідер ринку побутової техніки та електроніки. Мережа включає 112 магазинів, інтернет-магазин comfy.ua та мобільний застосунок, які обслуговують понад 11 мільйонів покупців по всій Україні. Компанія вже понад 10 років працює в омніканальній бізнес-моделі і є гравцем #2 в українському e-commerce згідно з дослідженням Forbes Ukraine. У минулому році виторг компанії перевищив позначку в $1 млрд, що робить її найбільш дохідною серед всіх гравців ринку техніки та електроніки України. У 2024 році ритейлер відкрив вісім нових магазинів в Олександрії, Бердичеві, Ходосівці, Могилів-Подільському, Хмельницькому, Вінниці, Львові та навіть прифронтовому Запоріжжі. А також відновив магазини у Дніпрі, Кривому Розі та Ірпені, які постраждали внаслідок ударів російських ракет. У 2025 році відкриті магазини в Києві та Одесі, ще чотири ритейлер планує відкрити до кінця року.

В інтерв’ю RAU заступник генерального директора з дистрибуції та логістики Олег Фещенко розповів про те, що входить в його зону відповідальності, зміни у конкурентному середовищі, ціноутворення в логістиці тощо.

 – Що саме входить у вашу зону відповідальності як заступника генерального директора з дистрибуції та логістики?

– Перш за все – це керування найбільшим активом компанії – товарними залишками, організація зберігання та переміщення товарів а також сервіси (ремонти, встановлення, тощо) та некомерційні закупівлі – забезпечення офісів всім необхідним.

 – Чимало різнопланових завдань…

– Насправді, все логічно і пов’язане одне з одним. Завдання мультиканального гравця: не тільки продати товар, а перш за все, закрити потребу споживача.

– Поясніть, що ви маєте на увазі?

– Наприклад, холодильник сам по собі не закриває потребу у зберіганні продуктів свіжими. Цю потребу закриває комплекс: допомога у виборі товару в магазині чи онлайн, зручний і комфортний платіж та доставка до місця експлуатації (наприклад, холодильник на кухню на будь-який поверх), підключення та встановлення за бажанням клієнта, обслуговування та, за потреби, ремонт. Тому сучасний ринок пропонує споживачам саме такий комплекс, який закриє ту чи іншу потребу. І в цьому сенсі роль логістики важко переоцінити.

– Тобто мова йде вже не про конкуренцію товарами, а конкуренцію сервісом?

– Саме так. Асортимент, якість товарів, цінова політика  товарів, офіційно ввезених в Україну, більш-менше схожі. Звісно, у кожної мережі є свої унікальні товарні пропозиції, але в цілому різниця невелика і вже не може слугувати вагомою конкурентною перевагою. Тому в боротьбі за увагу споживачів на перший план виходить сервіс, якість обслуговування, швидкість виконання замовлення та доставки, додаткові послуги, готовність йти назустріч покупцеві і так далі.

– Яка концептуальна особливість логістики в Comfy?

– Ми працюємо з єдиного центрального розподільчого центру: ми прагнемо щоб всі залишки і вся інформація про них була консолідована в одному місці. Таким чином, ми можемо оптимально забезпечувати всі потреби роздробу та e-commerce майданчика по наявності товару.

Для забезпечення швидкості використовуємо додаткові регіональні склади.

– Якісь інновації впроваджуєте?

– Так, в сучасному світі без цього неможливо і логістика не виключення. У нас декілька програмних продуктів, які допомагають будувати найефективнішу логістику в українському техноритейлі. Від замовлення товару у виробника до продажу кінцевому споживачеві в нас витрачається приблизно в два рази менше часу, ніж у конкурентів.

Використовуємо систему прогнозування попиту, яка за допомогою, в тому числі і штучного інтелекту розподіляє: який товар в який магазин і в якій кількості треба доставити, враховуючи безліч факторів (наприклад, прогноз погоди). Таким чином, ми ледь не на етапі замовлення партії продукції можемо планувати доставку. Використовуємо системи, які планують маршрути авто для оптимального використання ресурсів та часу на кожному етапі від виробника до РЦ, від РЦ до покупця. І звісно, управління складом, система допомагає розмістити товар та ефективно спланувати маршрут підбору замовлень, щоб працівники витрачали менше часу на виконання операції.

Це не одне рішення, а системний комплекс заходів. Боремося за кожну хвилину, і в підсумку, це приносить результат.

– У вас власний автопарк?

– Ні, ми працюємо з ринком автоперевезень: виключно з власниками транспорту, надаючи перевагу великим компаніями. Транспорт для «останньою милі» має відповідати певним критеріям, тому ми йдемо в колаборацію з нашими партнерами і вони забезпечують машини  під наші вимоги.  

– Розкажіть про ціноутворення «останньої милі». Бачу багато пропозицій про «Доставку за одну гривню» чи подібних. Як таке можливо?

– Звісно, доставка не може коштувати гривню. Тут мова про те, чи може компанія собі дозволити доставку товару фактично безкоштовно? Або, точніше, чи може вона дозволити заплатити за доставку за покупця і бути ефективнішою за конкурентів. Ми боремось за собівартість і це дає нам можливість отримати лояльного клієнта на багато років вперед.

– Можете навести приклад?

– Ми обираємо автомобілі для доставки, які мають найменші експлуатаційні втрати та забезпечують безперебійність та безаварійність роботи. Спрощуємо процеси, контролюємо не тільки час на маршруті, а й час на адресі. Наприклад, плануємо у маршруті час для вивантаження та встановлення того ж холодильника на 16 поверсі. Що в підсумку забезпечить оптимальну собівартість доставки.

– Як змінилася логістика Comfy за часів пандемії та повномасштабної війни?

– Covid – велике лихо, яке спричинило дуже багато горя для всього світу. Але, як на мене, якби не пандемія, наслідки вторгнення рф були б для багатьох українських компаній набагато драматичнішими. Covid навчив нас, як працювати дистанційно, як перебудовувати роботу команди, як діяти в умовах жорстких обмежень.

Ми змогли адаптуватись до нових викликів і подолати їх: впровадили нові протоколи, допрацювали системи, виробили нові управлінські практики. Все це допомогло відновити роботу у найстрашніші перші місяці повномасштабної війни.

– Логістичні ланцюжки довелося перебудувати? Маю на увазі закриті порти, блокування вантажівок на кордоні і так далі.

– Дійсно, значна частина товарів виробляється у Південно-Східній Азії, і чи не єдиний варіант доставки їх до України – морські контейнерні перевезення. Але, знову ж, Covid змусив деяких виробників повернути виробництва до ЄС чи на ближчі локації. Якщо раніше заводи були ближче до сировини, а готова продукція долала тисячі кілометрів до магазинів, то тепер компанії намагаються диверсифікувати ризики і розміщують виробництва ближче до кінцевого споживача.

На початок повномасштабної війни частина продукції вже вироблялася у Європі й не потребувала транспортування морем. Це спросило відновлення постачання товарів у перші місяці. Також переорієнтували транспортні потоки на Гданськ та Констанцу, як і багато наших колег. Блокування кордону з Польщею теж стало для нас викликом. На певний час утворилася корки на кордоні. Щоб її подолати, навіть перевантажували продукцію з великих фур у менші автомобілі, які не потрапляли під бойкот.

– З якими ще проблемами стикаєтеся в своїй роботі?

– Звісно, це війна, обстріли, руйнування, блекаути… Однак окремо зазначу – це дефіцит людей. Втім, в таких умовах працюють й інші гравці ринку, наша ситуація не унікальна. Намагаємося надавати найкращі умови праці, також створюємо умови роботи для жінок на складах. Наприклад – відсоток жінок на складах збільшився з 5% до 25%,  а також з’явились водійки авто.

– Висока плинність персоналу?

– В нас в залежності від сезону різна потреба в персоналі, тому сталої кількості співробітників немає. Все залежить від того, наразі високий сезон чи низький. Плинність є, однак додатково треба враховувати вагомий фактор мобілізації. Разом з тим, є вже й позитивні приклади: ветерани повертаються до роботи, ми їх радо приймаємо і адаптуємо робочі місця та процеси під них, а також надаємо усю можливу підтримку.

– Як надалі плануєте розвивати логістику Comfy? Які рішення будете впроваджувати?

– Загалом, моя мрія – це телепорт (посміхається). Але не впевнений, що доживу до його появи. А якщо серйозно, то ми як Supply Chain маємо підтримати трансформацію бізнесу як мультиканального гравця, з можливим розширенням категорій та бізнесів, та бути готовими відповідати на виклики сьогодення. Тому рухаємось в бік автоматизації складських процесів, продовжуємо вдосконалювати ланцюжки поставок, працюємо над підвищенням ефективності бізнес-процесів та покращенням сервісу для наших покупців.


До останніх новин До популярних новин Підписатись на TG канал

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку