Цифрова трансформація фізичних магазинів в Україні: виклики індустрії та шляхи їх розв’язання

Цифрова трансформація фізичних магазинів в Україні: виклики індустрії та шляхи їх розв’язання

Сьогодні
  268
Валерія Байда

Хто з великих ритейлерів активно використовує електронні цінники в офлайн-магазинах, щоб пропонувати чесну ціну клієнтам та як розв’язують проблеми з нестачею товару на полицях.

11 вересня 2025 року Асоціація ритейлерів України разом з партнером компанією Bizerba зібрали провідних експертів та практиків, щоб обговорити, як поєднати цифрові технології, дані та сталість у фізичному магазині. У ході панельної дискусії на тему: «Як відбувається цифрова трансформація фізичних магазинів в Україні та які поточні виклики індустрії та шляхи їх вирішення за допомогою цифрових технологій», взяли участь Сергій Плахтиря, CІO мережі Varus, Олександр Войналович, директор департаменту R&D мережі мультимаркетів Аврора, Іван Славіогло, віце-президент з інформаційних технологій мережі Сільпо і модератор – Антон Денисенко, CEO Bizerba Ukraine. RAU публікує основні тези.

Про цифрову трансформацію

Іван Славіогло, віце-президент з інформаційних технологій мережі Сільпо, зазначив, що мережа давно рухається у бік омніканальності, а цифрові послуги – це те, що цікаво клієнтам. До того ж повномасштабне вторгнення посилило кадрову кризу, тому ритейл має запроваджувати не тільки сервіси для клієнтів, а й для співробітників, позбавляючи їх від рутинної роботи. Активно використовують AI-технології. А цього року понад 1000 якісних кас самообслуговування з’явиться в мережах.

Олександр Войналович, директор департаменту R&D мережі мультимаркетів Аврора, теж навів приклади, як мережа рухається в бік цифрової трансформації, зокрема, роблять стандартизацію всіх процесів, щоб робити експансію як в Україні, так в Румунії, працюючи з ERP-системою, також є власна розробка AI. Причому експерт каже, що наразі деякі розробки дешевше, ніж були кілька років тому. Тому радить бізнесам не робити інновації заради інновацій, а робити інновацію саме в той час, коли технологія буде дешева і бізнес буде до цього готовий.

Сергій Плахтиря, CІO мережі Varus каже, що мережа завжди активно працює над покращенням клієнтського досвіду, проте цьогоріч взяли фокус на внутрішнього клієнта, щоб співробітникам зробити день легше та щоденну рутину перетворити на автоматизацію, тим самим вивільнити час на інші справи. До того ж молоде покоління, яке приходить працювати прагне максимальної автоматизації, тому потрібно робити фокус саме на цінність, а не на рутинну роботу.

Про використання AI

У мережі Сільпо активно використовують AI-агентів. До прикладу, коли клієнт звертається до служби підтримки, AI допомагає шукати потрібну інформацію, за допомогою AI створюються маркетингові картинки та контент, є customer support для співробітників – Kissa AI. Також почали використовувати ШІ для розробників. І вже мають приклади простих додатків, створених без участі розробника. Трансформують і систему лояльності. Тепер на основі покупок, додаток пропонує саме ті акції, які цікаві конкретному клієнту.

На фото: Іван Славіогло, віце-президент з інформаційних технологій мережі Сільпо

У мережі Varus помітили, що понад 80% комунікацій з клієнтами – стандартні, дуже прості питання, проте вони займають багато часу співробітників. Тому зробили ШІ-агентів, які відповідають на прості питання клієнтів. Також у e-commerce зробили ШІ-пошук, яким вже користується до 11% клієнтів в онлайн. Йому можна давати різні запроси: створи корзину для чотирьох друзів для вечірки. ШІ-агент запропонує товари та рецепти.

У мережі Аврора мають слоган: «Будеш працювати ефективніше, якщо будеш використовувати ШІ». Тож тут теж активно використовують ШІ, зокрема в Computer Vision, у всьому, що пов’язано моніторингом, контролем, розпізнаванням об’єктів, навчилися краще працювати з Big Data.

На фото з мікрофоном: Олександр Войналович, директор департаменту R&D мережі мультимаркетів Аврора

Про електронні цінники

У мережі Сільпо продовжують впроваджувати електронні цінники. Для клієнта важливо бачити одну ціну – і під продуктом і, власне, на касі. Чесна ціна – одна з обіцянок мережі своїм клієнтам. Тож уже до 200 магазинів мають електронні цінники, проте не повне покриття точки. Паперові цінники ще залишилися на ті товари, на які ціна більш-менш стабільна і не часто змінюється. Також в додатку можна перевірити правильність ціни.

У компанії Аврора відчувають усі болі роботи з паперовими цінниками: друкувати, вирізати, вставляти. Саме тому тут думають над впровадженням електронних цінників. Але поки для зручності клієнтів пропонують прайсчекери власної розробки, які допомагають перевірити ціну. В одному магазині, площею 120-150 кв. м може бути до 30 прайсчекерів.

У Varus теж тестують можливість впровадження електронних цінників. А наразі в додатку є функція перевірки ціни.

На фото: Сергій Плахтиря, CІO мережі Varus

Про розв’язання проблеми з нестачею товару на полиці

У мережах розуміють, що якщо немає товару на полиці – це прямі втрати. Антон Денисенко, CEO Bizerba Ukraine розповів про переваги автоматичної системи моніторинги полиць Captana та аналітичну систему VusionLive. Це така невеличка камера, яка сканує товар на поличці та визначає, якого товару не вистачає, який стоїть не під своїм цінником чи далеко на поличці, тому його не видно клієнтам. Сповіщає про це співробітникам, щоб вони усунули певні проблеми.

Проте великі ритейлери лише на шляху розв’язання проблеми з нестачею товару на полицях. Так, у мережі Varus співробітники слідкують за цим. Також використовують продуктову аналітику для прогнозування ймовірних проблем на полиці.

У мережі Аврора контроль відбувається за допомогою бекофіса та виїзних комісії. Також у мережі мають гіпотезу, що працюють не з конкретним SKU, а з певним запитом клієнта. І через широту асортименту, клієнт може з легкістю знайти заміну товару.

Питання з полицями в Сільпо розв’язуються аналітикою та KPI для різних ланок в ланцюзі доставки. Адже окрім того, що товар має стояти на полиці, він має бути гарної якості.

Про цифрову рекламу в магазинах

У мережах зазначають, що клієнти налаштовані здебільшого на інтерактивне спілкування. Тож Varus у всіх великих форматах має цифрові панелі. У Сільпо, окрім панелей та екранів, рекламні блоки крутяться на вагах.


До останніх новин До популярних новин Підписатись на TG канал

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку