
Ролики тижня: Укрнафта, robota.ua, ПриватБанк, Наша ряба та Київхліб


В сучасному ритейлі, де цифровізація та персоналізація виходять на перший план, важливо ідентифікувати кількість унікальних клієнтів, які заходять в певний магазин мережі. Оскільки боротьба за клієнта наразі є дуже напруженою, важливо розуміти, що йому потрібно, коли та як саме пропонувати той чи інший товар.
Матеріал підготовано на основі виступу спікера в ході RAU Expo 2025.
Аби бути конкурентним, бізнесу потрібно менше витрачати та більше заробляти. Наприклад, виявлення зловмисників (як серед відвідувачів, так і серед персоналу) може скоротити кількість крадіжок. Також завдяки камерам спостереження можна розуміти, яка локація буде більш вигідною з огляду на присутність великої кількості потенційних покупців.
Відтак, в цілому, система відеонагляду – це вже не просто камери та охорона, а джерело аналітичної інформації, що може допомагати бізнесу. Це дані, які може використовувати як підрозділ маркетингу, так і служба безпеки компанії, а також HR відділ.
І головне питання трансформації від простого контролю до отримання інсайтів для подальшої аналітики – це можливість використання і подальшої обробки даних, тобто всього, що бачать камери.
Перше, чим може бути корисна відеоінформація ритейлеру – статистичні дані, що допомагають правильно вибудувати роботу магазину, щоб з меншими витратами досягти більших результатів. Зокрема, вирахувати, скільки працівників повинно бути в магазині. Є кейси, коли після 17.00 в магазині спостерігався приплив відвідувачів, але не було відповідного сплеску продажів. В результаті додали кілька консультантів в залі саме в цей час і додаткові продажі пішли. Відповідно, аналітика, яку надають камери, може бути інтегрована в CRM-системи ритейлерів.
Схожа задача – контроль черг на касі, які прямо впливають на задоволеність клієнтів. Чим менше черг, тим вищий NPS. Коли людей біля каси стає надто багато, сповіщення приходить адміністратору магазину, який може відкрити, наприклад, ще одну касу чи організувати відвідувачів таким чином, щоб всі були задоволені, і черг в магазині не було.
Не менш важливим є розпізнавання осіб, що критично для виявлення зловмисників та різних правопорушень. Фото потенційного порушника заносять у базу ритейлера й коли людина потрапляє на територію магазину мережі, відразу охорона отримає відповідне сповіщення. Тобто автоматично нівелюється людський фактор спостереження, коли охоронець може щось пропустити.
Так само і розпізнавання номерів авто є зручним інструментом не тільки для контролю парковки, наприклад, перед ТРЦ, але й для логістичних центрів. Зокрема, щоб чітко відслідковувати, куди машина заїхала, коли товар був розміщений на складі, коли машина виїхала. Це може бути гарний інструмент відслідковування ефективність роботи персоналу.
Аби продавати краще певні категорії товарів, за допомогою відеоспостереження можна побудувати теплові мапи з визначенням місць найбільшого відвідування.
Охорона периметру теж стає більш інтелектуальною. Наприклад, можна налаштувати спрацювання системи сигналізації саме на людину, а не випадкових звірів чи пташок. Цього року у Львові якраз після побудови такої системи охорони периметру вдалося попередити крадіжку. Аналогічно можна налаштувати спрацювання системи на певний автомобіль, все в залежності від потреб ритейлера (контроль своїх авто чи появу сторонніх).
Ще одна надзвичайно важлива функція – це POS-контроль або спостереження за касами аби попередити зловживання персоналу. Наприклад, система сповіщає, коли не закривається касовий ящик чи пробивається одна одиниця товару замість кількох, або коли клієнт не забирає чек, а потім касир може зробити повернення. На жаль, як відзначають ритейлери, доволі часто махінації відбуваються саме за рахунок домовленості касира та охоронців.
Тому як тільки клієнт піде, то через декілька секунд, якщо не закривається касовий ящик, на охорону йде сповіщення й касир має на це реагувати.
Не буде зайвим і контроль товару на полицях та зонах зважування, бо клієнти можуть взяти, наприклад, банани, а пробити як картоплю. Система дозволяє робити пошук по підакцизним товарам, які заборонено продавати неповнолітнім. Відповідні налаштування дають можливість контролювати касирів та відслідковувати, наскільки касир дотримався всіх норм. Бо можуть бути штрафні санкції для компанії.
Так само йде перевірка використання пакувальних матеріалів. Хтось інколи набирає собі пакетики, або, наприклад, пробиває товар без ціни пакету.
Також гарним інструментом для HR-відділу є можливість обліку робочого часу, що фактично автоматизує цю роботу й унеможливлює махінації. Коли, наприклад, працівник передає свою картку колезі, а сам відсутній на роботі. Система розпізнавання обличчя інтегрована в CRM компанії та підвищує ефективність управління персоналом.
На жаль, без дозволу клієнтів Viatec не може їх називати, проте є декілька цікавих кейсів, взятих із українських реалій. Перший випадок – створення централізованої системи безпеки та аналітики для мережі магазинів, що передбачало моніторинговий центр, контроль черг та відвідуваності, а також базу підозрілих осіб.
Враховуючи необхідність при мінімальних витратах отримувати максимальний результат, було використано інтелектуальні камери бренду Hikvision з можливістю підрахунку унікальних відвідувачів та розпізнавання обличчя, та необхідне ПЗ.
В результаті вдалося суттєво покращити розкриття злочинних вчинків, покращити ефективність роботи персоналу та оптимізувати кількість персоналу. Цікаво, що зловмисники почали уникати магазинів мережі, намагаючись дізнатися про наявність таких камер у сусідніх магазинах.
Як видно на схемі, система моніторить обличчя відвідувачів, контролює черги та розпізнає номери авто. До неї підключені пожежна система та сигналізація. Коли щось відбувається, система автоматично відправляє на центральний пульт повідомлення. Тобто зараз охоронцям важливо лише спостерігати за сповіщеннями. Це дозволило оптимізувати кількість охоронців, одночасно скоротивши кількість правопорушень більш ніж у 100 разів.
Ще один цікавий кейс стосується інтеграції аналітики з CRM та обліку поведінкових даних. Ритейлеру потрібні були аналітичні дані для роботи відділу маркетингу. Тому окрім безпекових функцій камери відеонагляду використовувалися для підрахунку відвідувачів, розпізнавання обличчя та встановлення камер на касових зонах задля максимального контролю аудиторії клієнтів.
Відповідно, це збільшує можливості та покращує ефективність роботи відділу маркетингу та аналітики. Також ця інформація може бути корисною й іншим відділам, зокрема, в логістиці, для того, щоб розуміти, який товар потрібен, коли, та на якій вулиці.
Компанія Viatec не просто встановлює відеоспостереження, а будує комплексні рішення з системи безпеки та енергетичної ефективності. Зазвичай цей процес поєднується з інтеграцією програмного забезпечення компанії та ритейлера з його CRM. Важливо, що компанія надає не просто технічне рішення, а ще й бескоштовно навчає в академії Viatec спеціалістів всіх своїх корпоративних клієнтів, щоб вони могли ефективно користуватися цими рішеннями і бути максимально самостійним, маючи водночас постійну технічну підтримку.