
Три супермаркети Сільпо увійшли до переліку найкращих магазинів Європи за дизайном (фотоогляд)


HRD мережі магазинів Еva та Еva.ua каже, що безсонні ночі, негативні новини та песимістичні прогнози впливають людей більше, ніж здається на перший погляд. Бізнес не може зупинити війну, але здатен навчити людей прислухатись до себе та вчасно звертатись за допомогою.
В Україні немає місця, де люди не відчували б стрес через війну. Приклад Eva — дуже показовий. Наші магазини працюють в усіх регіонах країни, а 160 із них (близько 10%) розташовані в містах і селах, які регулярно обстрілюють — Харків, Запоріжжя, Нікополь, Херсон, Миколаїв, частина Донецької області. Але постійна небезпека та напруга відчуваються не лише в прифронтовій зоні. Причиною стресу стають і хвилювання за близьких, втрати, поранення рідних, відсутність розуміння, що буде завтра, яке місто наступним зазнає атак.
Порівняно з довоєнним 2021 роком, у І півріччі 2025 року кількість співробітників, які брали лікарняні, зросла на 18,5%. За цей самий час на 17% менше жінок пішли в декрет. Це говорить про зниження впевненості та виснаження, що проявляється вже фізично. Адже культура йти на лікарняний через психоемоційні стани в країні майже відсутня.
Українці – сильна нація, та це має і зворотний бік. Людині погано, вона це відчуває, але не звертається по допомогу, поки ситуація не стане критичною. В сервісних професіях на стан працівника накладається ще й стан клієнта. Тому виявляти співробітників, які потребують допомоги, підтримувати, підвищувати рівень обізнаності у питаннях психології та взаємодії з людьми в різних ситуаціях — це завдання роботодавця.
Є багато методик вимірювання та різних опитувань. Але для колективу з 14 000 людей, як у Еva, їх практична ефективність під сумнівом. Відповідати про свій стан не те саме, що пройти eNPS. Чи всі можуть оцінити ситуацію об’єктивно? Скільки анкет буде заповнено «для галочки»?
Мета компанії не просто в зборі статистики. Тому людей, яким потрібна допомога, ми виявляємо через безпосередніх керівників. Вони — в постійному контакті з командами, бачать колег в динаміці, виявляють зміни, мають достатньо довірчі стосунки, щоб делікатно запропонувати допомогу від компанії. Ми даємо керівникам базовий інструментарій, щоб така робота була ефективною, і так виявили близько 800 співробітників, які потребували допомоги.
Людям, які готові працювати зі спеціалістом, компанія забезпечує консультації зі штатними або зовнішніми психологами. Можна описати свій запит і тобі підберуть потрібного фахівця. Та достукатись навіть до тих, хто знає про ці можливості, непросто.
Спочатку треба сформувати культуру уваги до свого психоемоційного стану. Ми почали з тематичних постів у внутрішніх каналах комунікацій. Переформатували регулярні п’ятничні онлайн-зустрічі «Кава з Еvafamily» на «каву з психологом». Раніше тут говорили про те, що важливо у спілкуванні з командами, ділилися порадами з керівниками. Тепер тут обговорюються питання, які хвилюють усіх — страх дитини під час тривог, стосунки з близькими та інші. Якщо на перші зустрічі приходило мало людей, зараз приєднується понад 100 учасників.
Для колег, які втратили близьких, переживають складні періоди, ми запровадили формат зустрічей «Коло довіри», де вони спілкуються та діляться досвідом подолання труднощів.
Ці ініціативи об’єднані у комплексний проєкт «Ми разом». Він спрямований не тільки на психологічну підтримку співробітників, а й на розвиток культури інклюзії в компанії та реінтеграцію ветеранів. У межах проєкту лише за 2024 рік було проведено 23 навчальні програми для команд і керівників, надано близько 200 консультацій, проведено 41 «каву з психологом».
«Ми разом» — важливий елемент культури підтримки в компанії. Але для психоемоційної стабільності людині потрібно не лише навчитись розуміти себе та взаємодіяти з оточуючими, а ще й відчувати власну агентність. Знати, що навіть в ситуації глобальної невизначеності вона все ж має вплив на певні речі на своєму рівні. Одним із способів цього досягти є допомога іншим. Наприклад, ми у Еva зараз збираємо кошти, щоб закупити спорядження для військових медикинь у проєкті «Місія — життя» з ГО «Землячки».
Планували 4 млн грн, а змогли акумулювати вдвічі більшу суму. Не в останню чергу завдяки працівникам магазинів, бо вони живуть цим проєктом, бо і в нас є дівчата й хлопці, які служать. Колектив мережі не просто виконавці. Вони теж проявляють ініціативу. Недавній приклад — керуюча одного з магазинів звернулася з проханням допомогти колишній співробітниці, яка зараз воює. І ми в рамках співпраці попросили «Землячок» надати їй усе необхідне.
Вже за місяць прийде осінь — період, на який багато хто чекає з острахом, бо ризик погіршення емоційного стану вищий, ніж улітку. Та я не вважаю, що ситуація зміниться кардинально. Зараз все відбувається ситуативно: після кожної складної ночі, наприклад, у Києві чи Дніпрі частина людей не виходять на роботу, кількість клієнтів у магазинах падає.
Потім — відновлення до наступного разу. Але напруга відчувається постійно і недооцінювати її вплив у довготривалій перспективі – нерозумно. Відповідальність бізнесу за людей буде тільки посилюватись. Тому розвиток програм психологічної підтримки та системне піклування про своїх працівників вже не є прерогативою великих чи заможних компаній — це обов’язкова складова корпоративної культури для будь-якого бізнесу, який хоче існувати.
Джерело: NV Бізнес