
На HR Wisdom Summit назвали кращих роботодавців України в ритейлі


На панельній дискусії в рамках сесії «Аналітика. Тенденції розвитку ринку ритейлу, вектори, ключові маркери 2024-25» на RAU Expo 2025, під модерацією керівниці відділу аналітики Асоціації ритейлерів України Яни Єрмакової СЕО мережі магазинів Фокстрот Олексій Зозуля розповів що ж насправді відбувається з імпортом техніки в Україну, про масштаби проблеми та шляхи її подолання обговорювали.
Проблема з «сірою» технікою виникла не сьогодні, і не вчора: протягом декількох років вона є значною перепоною для зростання ринку і підтримки економіки країни. Та протягом повномасштабної війни ситуація набула ще більше темних барв.
Фокстрот з 2015-16 року відстоює позицію необхідності фіскалізації ринку електроніки як інструменту контролю за обігом торгівлі. Ми були активними учасниками реформи з фіскалізації торгівлі електронікою у рамках роботи EBA, Української ради бізнесу, дискутували на цю тему на різноманітних форумах. Як результат, з 2017 року при торгівлі складною технікою з гарантійним талоном відповідно до постанови №231 Кабінету міністрів України обов’язковою є видача фіскального чеку. А у 2019 році внесено зміни до законодавства про впровадження електронного чеку, який ми першими на ринку електроніки впровадили по всій мережі вже у 2020 році. Так, у Фокстрот покупець гарантовано отримує підтвердження покупки з усіма реквізитами продавця у вигляді електронного фіскального чека.
Ми сподівалися, що після впровадження цих змін, а саме – щойно з’явиться інструмент для податківців, як виміряти товарообіг продавців і перевіряти їх на доброчесність, ринок «вибілиться». Але… не так сталося, як гадалося.
Це питання значно загострилося під час великої війни, особливо з 2023 року, коли був запроваджений тимчасовий мораторій на перевірки, відміна ПДВ та мит на ввіз електроніки та побутової техніки. Це, фактично, відкрило двері для масового ввезення товарів в Україну. І суттєво посилило тіньовий сегмент ринку: завдяки надприбуткам такі гравці розбудували масштабні мережі, закріпили свою присутність на ринку й стали отримувати надприбутки.
Після відновлення оподаткування ситуація кардинально не змінилася. «Сірі» гравці адаптували свої схеми: товар може офіційно купуватися в Європі з поверненням ПДВ і мита через закордонні офшорні рахунки в юрисдикціях без податку на прибуток. В Україні ж залишається дистрибуційна мережа, яка має змогу реалізовувати техніку без повного оподаткування, що підриває конкуренцію на ринку побутової техніки та електроніки.
За експертною оцінкою фахівців ринку, з кінця довоєнного 2021 року на кінець 2024 року частка «сірого» ринку електроніки зросла удвічі – з 12 % до 25-30% у гривні і близько 10% в штуках. Якщо раніше ми бачили випадки з невидачею обов’язкового фіскального чеку і продажем товару без належного маркування переважно в онлайн-торгівлі, то зараз спостерігаємо цю тенденцію у фізичному ритейлі, «сірі» мережі якого активно розширюються.
Прогнозоване скорочення обсягів «білого» ринку у 2025 році, за умови збереження поточної ситуації, перевищить понад 40 млрд грн. Умовно кажучи, за відсутності реальних позитивних зрушень в цьому питанні кожна четверта одиниця техніки, вартістю вище 10 000 грн, буде «сірою» або «чорною». Це – будь-який товар, як-от кавомашини, смартфони, телевізори, велика побутова техніка тощо.
Достатньо відкрити популярні торгові онлайн-майданчики, ввести у пошуку товар, що офіційно не постачається в Україну, – і можна побачити сотні пропозицій. Така ж ситуація спостерігається в низці офлайн-магазинів (особливо, в західних регіонах), де подібний товар продають без видачі фіскального чека.
Загальну негативну динаміку на ринку легко відстежити на прикладі техніки бренду Apple, що складає левову частку «сірого» й «чорного» ринку. За даними офіційного дистрибьтюора, компанії АСБІС Україна, у першому кварталі 2025 року 80% товарів Apple ввезено в Україну і реалізовано з порушенням законодавства або за заниженою вартістю. Це майже 5500 гаджетів, які щодня перетинають кордон за такими схемами.
Якщо офіційно в Україну ввезено товару Apple на 2,2 млрд грн, то повз митне оформлення і без сплати ПДВ – на 8,5 млрд грн. Втрати держави від несплати ПДВ при імпорті колосальні – 1,7 млрд грн – і це тільки за І квартал 2025 року.
Неофіційний імпорт запускає ефект доміно: продаж без фіскальних чеків, неофіційне оформлення співробітників, зарплата в конвертах, порушення трудових прав, деформовані партнерські відносини та загальна недовіра в бізнес-середовищі.
Це удар по всій екосистемі ринку: від офіційного ритейлу до логістики, постачальників і навіть споживачів.
Для порівняння: Фокстрот як один з найбільших платників податків у галузі електроніки з початку повномасштабної війни сплатив понад 2 млрд грн. З них – ПДВ на імпорт 766 млн грн (166 млн грн у 2022 р., 248 млн у 2023 р., 305 млн – у 2024 р.). Майже 50 млн грн – у І кварталі 2025 року.
І тоді, як уряд шукає ресурси покрити дефіцит бюджету, збільшуючи податкове навантаження на чесний бізнес, податкові ухилянти-продавці сірого Apple завдають шкоди державному бюджету в середньому на 1,7 млрд грн щоквартально.
Що таке 1,7 млрд недоотриманих податків для країни, яка вже четвертий рік бореться з своє існування?
Тому боротьба з сірими, це передусім, боротьба за існування держави як такої. І очолити цю боротьбу має влада. Ми ж як бізнес готові запропонувати дієві шляхи вирішення цієї проблеми. Як-от, обов’язкова видача фіскальних чеків та щільний контроль за цим з боку держави.