
Допомога дітям Героїв: «Вухастик» долучився до благодійної ініціативи від Антошка


Комерційний директор Dragon Capital Property Management Наталія Кравець розповіла про стан речей на ринку торговельної нерухомості України, вакантність та зміни у tenant-mix в ТРЦ групи компаній, плани на майбутнє та багато іншого.
– Якщо порівняти основні показники станом на кінець 2021 року та кінець 2024-го, як вони змінилися?
– Якщо порівнювати 2023-й та 2024 роки до 2021-го – майже по всіх показниках у нас була позитивна динаміка. У Києві найкращі результати роботи демонструє ТЦ Piramida, що є цілком очікуваним, адже він знаходиться у серці одного з найбільш густонаселених районів столиці – Позняків. Так, приріст трафіку у цьому ТЦ у 2024 році становив +11% порівняно із 2021-м роком та +12 порівняно з 2023-м.
В ТРЦ Аладдін 2024 рік до 2021-го показав майже +16%, а до 2023-го +7,5%% приросту.
У Smart Plaza Obolon відвідуваність в 2024 році була майже на рівні 2021 року, але виросла на 18 % у порівнянні з 2023 роком (пов’язуємо це з відкриттям Пузата Хата та посиленням рекламної активності).
Цілком очікувано, що найкращі показники за останні три роки демонстрували наші ТРЦ Victoria Gardens у Львові і Sky Park у Вінниці.
Victoria Gardens, – це “перлина” нашої колекції, над якою наша команда працює вже більше семи років. Це найбільший ТРЦ у Західному регіоні, і найбільший у нашому портфелі, він відрізняється концептуально від наших інших ТЦ, плюс – розташований у Львові. Тому і результати він демонструє також особливі: найкращу динаміку по відвідуваності, товарообігах, та якісних ротаціях. Крім того, у Victoria Gardens ми проводимо найбільш потужну маркетингову діяльність. По відвідуваності в 2024 році ми додали +16% у порівнянні з 2021 та +4 % – у порівнянні з 2023.
ТРЦ Sky Park, що знаходиться у самому серці Вінниці та по суті є першим професійним ТРЦ та єдиним у центрі міста, також має дуже гарні показники. Маючи в два з половиною рази меншу орендну площу ніж Victoria Gardens, він показує в абсолютних цифрах рівень відвідуваності не менший. Крім того, приріст трафіку у 2024 році склав +25% до 2021 року та +18 % до 2023 року, чому сприяло відкриття магазинів Inditex, які є єдиними у Вінниці, та посилена маркетингова активність.
– Чи помічаєте ви якісь особливості у споживчій поведінці ваших відвідувачів в залежності від міста? Наприклад, різний відсоток конверсії, чи ставлення до повітряних тривог?
– Ні, такого ми не спостерігаємо. Звичайно, у Вінниці та Львові частка тривог у роботі ТРЦ значно менша, ніж у Києві. У столиці в пікові місяці це було 5-6% часу, а у Львові та Вінниці не більше 2%. Зараз ці показники, на щастя, набагато менші в робочі часи ТРЦ та не перевищують 2% в Києві та складають менше 1% в регіонах.
Як і всі інші гравці ринку, ми можемо сказати, що конверсія і цільова покупка значно виросли.
– А як щодо маркетингових заходів. Чи помічаєте, що в якихось регіонах люди охочіше їх відвідують та долучаються до активностей?
– В наших ТРЦ різні формати, і, відповідно, маркетингові заходи, які ми проводимо, їм відповідають, тож порівнювати популярність за географічною ознакою не зовсім правильно.
Всі маркетингові активності, що ми проводимо у наших ТРЦ, популярні серед цільових аудиторій. І у Львові, і у Вінниці, і у Києві заходи для дітей на вихідних користуються постійним попитом, і щоразу команда маркетингу пропонує різні формати: окрім звичних анімаційних програм, це можуть бути і професійні лялькові театри, і наукові шоу, і виступи фокусників-ілюзіоністів, циркові програми, різноманітні майстер-класи, зокрема кулінарні, і сімейні квізи, та навіть планетарій. Крім того, ми співпрацюємо із місцевими дитячими творчими гуртами та спортивними школами, тобто ТРЦ стає, свого роду, майданчиком для цих колективів.
Ми проводимо і різноманітні благодійні заходи, включаючи великі благодійні концерти. Найбільше масових благодійних концертів та соціальних заходів ми проводимо у Львові, адже безпосередньо у ТРЦ Victoriа Gardens у центральному атріумі є достатньо простору для масштабних проектів.
У Sky Park ми також кілька разів на рік проводимо великі благодійні концерти за участі відомих зірок, на центральній площі міста поруч із ТРЦ. Так само і в ТРЦ Piramida минулого року влаштовували великий благодійний концерт і збір на Сили оборони України. Цього року у Караван Outlet також провели великий благодійний концерт «Хітовий день» із ведучими Хіт FM та десятком запрошених зірок. Популярність цих заходів ми оцінюємо не лише високою відвідуваністю, але й тими сумами зборів, які вдається зібрати благодійним фондам, з якими ми співпрацюємо під час їх проведення.
– Повернемося до показників: вакантність – що можете сказати про неї, а також загалом про ротації у tenant-mix. Як змінювались товарообіги?
– В усіх наших ТРЦ, окрім ТРЦ Караван Outlet, нульова вакантність. Ми покращили показники, порівняно з 2021 роком – у Smart Plaza Obolon, де на кінець 2021 року вакантність складала 2% та в Аладдін, де взагалі вакантність була на рівні 10%.
У Victoria Gardens в нас був вакантний третій антресольний поверх, і якраз під час повномасштабного вторгнення ми знайшли орендарів та провели реновацію. Половину поверху займає Sinsay, половину – фітнес-простір Apollo Next.
Я вірю, що і в Каравані нам вдасться покращити рівень заповнюваності, наразі вона становить близько 90%. Стабільно щомісяця підписуємо двох-трьох орендарів, зараз активно працюємо над залученням “якірних” та інших орендарів.
Що стосується ротацій, звичайно, в нас вони відбуваються на регулярній основі. За останні три роки в деяких проєктах ми змінили від 10% до 40% орендарів.
Цікаво, що більшість нових орендарів – це українські бренди. Наприклад, у Аладдін усі нові оператори, які ми додали в tenant-mix, саме вітчизняні. Взагалі зараз «Made in Ukraine» рулить: українські бренди – це популярно, і за останній рік ця тенденція лише закріпилася.
Що стосується товарообігу, то в усіх ТРЦ вони показують позитивну динаміку, і це пов’язано не тільки з девальвацією гривні, а із покращенням роботи ТРЦ.
– Поговоримо про іноземні бренди. Чи ведете ви перемовини з відомими іноземними ритейлерами, особливо тими, що ще не представлені в Україні?
– Звичайно, ведемо. До нас приїжджали нові відомі бренди, зокрема з Великобританії та Польщі. Відверто кажучи, я не дуже вірю у найближчу перспективу їхнього виходу на ринок. Через війну, через економічну рецесію в Європі та загалом політичну ситуацію в світі.
Наприклад, деякі турецькі бренди, які відкрилися незадовго до початку повномасштабної війни і не встигли масштабуватися, зараз взагалі розглядають вихід з нашого ринку.
Польські бренди доволі впевнено себе почувають в Україні, і готові інвестувати в свій розвиток, так само, як українські. А ось європейські ритейлери, особливо нові, не дуже оптимістично налаштовані, принаймні протягом періоду активних бойових дій.
– Восени минулого року ви купили столичний ТРЦ Караван Outlet. Мабуть найбільша угода на ринку комерційної нерухомості України за останній час. Яким ви бачите його ребрендинг, що плануєте?
– Ми проаналізували декілька варіантів зміни концепції і прийшли до висновку, що будемо зберігати концепцію симбіозу аутлет-центру з класичним ТРЦ. Тобто, у ТРЦ будуть і популярні класичні магазини, з регулярними колекціями, і магазини з аутлет-колекціями.
Єдине, що ми однозначно хочемо посилити – це tenant-mix. Плануємо додати декілька нових якірних орендарів за рахунок оптимізації планувань. Наші пріоритети – мережеві орендарі в сегменті fashion, спорт та електроніка. Також працюємо з розважальними операторами по реновації їх закладів (є вже певні домовленості), та хочемо залучити в ТРЦ популярні заклади швидкого харчування.
Після того, як ми підпишемо договори, я думаю, це відбудеться в перспективі 3-6 місяців, плануємо велику маркетингову кампанію. Будемо активно в цьому напрямку працювати, щоб збільшити відвідуваність.
До речі, встановлюємо сучасне укриття на паркінгу, робимо певні технічні покращення. Також будемо змінювати назву протягом 12 місяців, адже у нас є таке зобов’язання перед попереднім власником.
– Чи є в планах подальше розширення пулу торговельної нерухомості компанії?
– Ми ніколи не відмовляємося розглядати якісь цікаві пропозиції, але зараз інвестиційний клімат не надихає на купівлю нових великих об’єктів.
До того ж, поки нічого якісного не продається. У нас завжди була стратегія вигідно купувати недооцінені об’єкти та покращувати їх, підвищуючи їх вартість.
– Наостанок, розкажіть трохи про ваші плани на найближчий рік. Чого очікуєте, що плануєте?
– Я думаю, що цей рік, з урахуванням політичних ризиків, буде дуже непростий. Враховуючи невтішні економічні прогнози в Європі та інших країнах, та нашу залежність від зовнішньої допомоги, ми повинні зважати на ці фактори при плануванні будь-яких інвестицій.
Минулий і позаминулий рік були для ритейлу досить успішні, зараз очікування – не дуже позитивні, хоча ніяких негативних кардинальних змін поки не відбувається. Але, навіть негативний новинний простір та чутки впливають на плани з розвитку орендарів.
Зараз наша пріоритетна задача – працювати якнайкраще по залученню відвідувачів та якісній роботі наших ТРЦ. Ми налаштовані підтримувати своїх партнерів в усіх об’єктах, зустрічатися з ними, вислуховувати та знаходити спільні рішення.
У деяких об’єктах ми плануємо певні реновації та ротації. У Piramida хочемо додати декілька спортивних орендарів, у Victoria Gardens та Sky Park оптимізуємо площі та додаємо нові потужні бренди.
Джерело: Ucsc.org.ua