Емоційна підтримка: чому під час війни українці почали більше витрачати на домашніх улюбленців

Емоційна підтримка: чому під час війни українці почали більше витрачати на домашніх улюбленців

Сьогодні
  452
Валерія Байда

Під час повномасштабного вторгнення українці більше витрачають на домашніх улюбленців, проте кількість одиниць в чеку практично така сама як була і в 2021-му. Також покупці стали все більше віддавати перевагу преміум та суперпреміум сегментам.

RAU розпитала великих ритейлерів – MasterZoo, Rozetka, Maudau та Епіцентр – наскільки зростають витрати українців на домашніх улюбленців у повномасштабне вторгнення.

За оцінкою Suziria Group, зооринок України демонструє стабільне зростання навіть під час війни – майже на 20% щороку в період 2021-24 років. У мережі MasterZoo, яка входить до Suziria Group, загалом сума витрат залежить від виду улюбленця. Так, найбільше впродовж року витрачали клієнти з тераріумними улюбленцями – у середньому 14 600 грн. У цю суму часто входять одна або кілька великих покупок, як-то сам тераріум або спеціалізоване обладнання. Найменші середньорічні витрати – на гризунів (8700 грн) та пернатих (9300 грн). Також зберігаються загальні тенденції: витрати на собак у середньому на 20% вищі, ніж на котів. Це пов’язано з особливостями догляду, потребою в амуніції, одязі та активному дозвіллі. У 2024 році клієнти з песикам витрачали орієнтовно 13 500 грн на рік, тоді як витрати на котиків становили близько 11 200 грн.

Якщо говорити про структуру попиту, ключовими сегментами залишаються преміум і медіум, займаючи разом близько 70% ринку. Проте за словами Анни Тімачової, СЕО мережі зоомаркетів MasterZoo, саме з категорії «економ» починається знайомство клієнтів з кормами. Вона стає своєрідним містком до переходу на повноцінне харчування кормами, а згодом і до вищих сегментів – тобто запускає зміну в поглядах на догляд і турботу за улюбленцями. «Щодо прогнозів на 2025 рік, очікується поступове зростання витрат, і це пов’язано не лише з інфляцією, хоча вона також має безперечний вплив. Ми спостерігаємо збільшення глибини чеку – власники купують більше товарів для своїх улюбленців і це напряму пов’язано з розвитком культури піклування: зростає обізнаність про різноманіття та переваги якісних кормів, з’являється більше запитів на засоби для догляду, зокрема косметику та вітамінні комплекси. Також помітна тенденція до вибору товарів і сервісів преміального сегмента — наприклад, інтерактивних годівниць та іграшок», – зазначає Тімачова.

У мережі Епіцентр, яка розвиває проєкт Lapki, теж фіксують зростання витрат на домашніх улюбленців в останні роки. Якщо у 2021 році покупець в середньому витрачав 218 грн за візит, то за підсумками 2024-го – вже 350 грн. «Враховуючи, що в середньому споживачі повертаються до нас тричі на місяць, то щомісячні витрати покупців мережі Епіцентр на зоотовари зросли з 650 грн у 2021 році до 1100 грн у 2024-му. Цьогоріч ми прогнозуємо подальше зростання середніх витрат приблизно на 20%», – коментує Світлана Лісанті, директорка з розвитку проєкту Lapki. Проте у мережі Епіцентр середня кількість позицій у чеку така сама як була і до 2022 року – 4-5 товарів. Покупці частіше віддають перевагу суперпреміальному сегменту. В 2024 році його частка продажів склала 37% як на ринку, так і в компанії Епіцентр. При цьому частка продажів економ-сегмента скоротилася до 30% на користь преміум-сегмента – 33%.

На маркетплейсі Rozetka клієнти витрачали на своїх улюбленців торік у середньому на 7% більше, ніж в 2023-му і на 43% більше, ніж в 2021 році. А середній чек в 2024 році в категорії зоотовари зріс на 16% у порівнянні з 2023-м та на 39% у порівнянні з 2021-м. «Порівнюючи витрати одного клієнта на зоотовари на рік і зростання середнього чеку можна казати про те, що наразі на улюбленців витрачають трохи більше, ніж в 2021 році, але вже менше, ніж в 2023 році. Саме в 2023 році найбільша різниця у прирості витрат на зоотовари у порівнянні зі зростанням середнього чеку», – коментують в Rozetka. В кормах для собак та котів є помітний тренд на зростання частки кормів класу холістик, а ось частка кормів економ-класу зменшується. Преміум-клас трохи зростає в кормах для котів і трохи зменшується в кормах для собак.

На маркетплейсі Maudau витрати на домашніх улюбленців торік були трохи більшими ніж в 2023 рік. В 2025 році зростання збережеться в межах 20%. Середній чек зріс близько на 14%, що водночас менше ніж у 2023-му. Чек в штуках майже не змінився – в середньому в корзині 2-3 товари. «Порівняно з 2021 роком трохи менше, оскільки зменшилась загальна частка іграшок та ласощів. Проте в 2024-му зберігалася тенденція в порівнянні з 2021-м з перетіканням обсягів продаж від преміум-кормів в медіум-сегмент», – каже Максим Фетісов, керівник напрямку Зоотовари Maudau.

В MasterZoo кажуть, що тренд не економити на улюбленцях почав формуватись ще до війни, у період ковіду, коли люди почали більше працювати з дому і довше залишатися поруч зі своїми партнерами. Тренд гуманізації поглиблюється – сьогодні кожен улюбленець – це повноцінний член родини, особистість із характером і вподобаннями. Тож зростає попит не лише на базові корми, а й на товари, що приносять емоційне залучення – ласощі, іграшки, інтерактивні гаджети, кастомізовані аксесуари. Також клієнти шукають товари, які підходять саме їх улюбленцю – за віком, фізичними особливостями. Зростає увага і до складу, формату, смаку – пробуються новинки (наприклад, веганські смаколики або з альтернативними білками), обираються продукти з доданою користю.

Проте в Maudau зазначають, що наразі люди економлять і на тваринах. «Проте тут більший пакет обов’язкових для покупки товарів (корм, обробки, ветпрепарати), витрати на які люди намагаються зменшити, але повністю відмовитись не можуть», – підсумовує Фетісов.


До останніх новин До популярних новин Підписатись на TG канал

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку