
Eva Beauty вперше офіційно представлениа в офлайн-магазині в Україні бренд косметики Kérastase


Попит на техніку не відповідає звичним сценаріям, а ринок стає більш агресивним. Чому 2024-й став переломним і чого чекати у 2025 році. Керівник відділу аналітики та прогнозування мережі Фокстрот Володимир Григоренко поділився власною оцінкою поточних трендів та перспектив подальшого розвитку побутової і цифрової техніки.
Упродовж воєнних 2022-24 років на ринку електроніки в Україні на перший план вийшов ринок заміни, де основний попит формується не з метою нової покупки, а необхідності замінити ту техніку, що вже відпрацювала свій термін експлуатації. Невизначеність і прагнення до фінансової безпеки змушують людей раціональніше підходити до витрат, що зрозуміло в умовах четвертого року повномасштабної війни.
Флагманом у кількісному і грошовому вимірі залишаються смартфони, як незамінний персональний гаджет. Тут спостерігається розшарування попиту між преміум-сегментом і бюджетними моделями. Це парадоксально, але бренд Apple за час війни тільки посилив свої позиції на ринку України.
Такі категорії, як телевізори та велика кухонна техніка, постраждали від впливу війни найбільше. При рості ринку ПТіЕ в 2024 році до 2021 року на 14% ринок аудіо-відео техніки впав на 14%, а ринок великогабаритної техніки виріс лише на 3%. Щоправда, останнім часом спостерігається їх відновлення, але для повернення до довоєнного рівня потрібно буде ще багато часу. Хоча, саме в цих категоріях може бути великий потенціал росту після закінчення війни, відновлення будівництва.
Перші глобальні зміни на ринку стали помітними, коли традиційний сезон Back to School у 2024 році фактично не відбувся. Найбільш показово ця тенденція проявилася в сегменті ноутбуків.
По-перше, масовані обстріли та відключення електроенергії в червні-липні спричинили масований попит не тільки на зарядні станції, а й на ноутбуки, які зазвичай є драйвером BTS. Відповідно, щоб забезпечити роботу вдома або замінити пристрої зі слабкою автономністю, більшість покупців закрили потребу саме в цей період.
По-друге, зниження інтересу до BTS стало логічним наслідком еміграції потенційних покупців – жінок з дітьми дошкільного і шкільного віку, які виїхали з країни ще у 2022-23 роках (і продовжують виїжджати), що впливає на скорочення загальної кількості споживачів.
Відповідно, з серпня 2024 року продажі ноутбуків у річному вимірі почали знижуватися, а очікуваного сезонного зростання не відбулося. Така негативна тенденція спостерігалася з вересня і тривала до початку грудня, коли під час підготовки до новорічних свят ми побачили стабільний приріст. Однак уже з третього тижня січня ринок повернуся до падінь в продажах одиниць техніки.
Ринок стає все більш агресивним – компанії ведуть боротьбу за клієнтів, кількість яких очевидно зменшується, а вимоги до бізнесу максимально посилюються.
Водночас, спостерігаємо міксування й укрупнення ринку: класичні ритейлери розширюють свою присутність онлайн і заходять у маркетплейси (приклад – колаборація Kasta і Фокстрот) або створюють свої маркетплейси. Фінтех-компанії створюють конкуренцію в e-commerce, заходячи на територію традиційних продавців (market by mono, на платформі якого можна купити техніку частинами, в тому числі й з foxtrot.ua). Модель маркетплейсу набирає популярності, дозволяючи об’єднувати різні галузі бізнесу і послуг під одним брендом. Логістичні оператори також можуть увійти в цей сегмент, поступово формуючи нові точки зростання ринку.
Усе це посилює конкуренцію та підвищує очікування клієнтів щодо сервісу, швидкості доставки та умов покупки. Світовий приклад – Amazon, який поєднує в собі цілу екосистему: ритейл, логістичні послуги, фінансові сервіси та доставку, створюючи замкнутий цикл для клієнта.
Як показує історія, кризи – це час для змін, тому компанії пропрацьовують стратегії розвитку не на один, а на 3-5 років навіть у воєнний час.
В найближчий рік, враховуючи закладений Нацбанком курс валют, очікуємо падіння ринку на 5% в кількісному вираженні та приріст 5% у гривневому товарообігу.
В 2025 році ще більше актуальною для покупців буде зручність, швидкість і сервісність, яку вони отримують при здійсненні покупок. Утримати клієнта допоможуть, умовно, безкоштовні послуги (як-от, доставка), доскональний клієнтський сервіс (в тому числі, врахування питання доступності та безбар’єрності), а також автоматизація. Зокрема, мобільні застосунки продавців дають можливість скоротити час на вибір і покупку товару в офлайні. А враховуючи, що 80% покупців обирають товар онлайн, критично важливо забезпечити безперебійну роботу інтернет-магазину та мобільного застосунку. Тому ті учасники ринку, хто зможе адаптуватися до нових реалій, матимуть стратегічну перевагу на тривалу перспективу.