Куди інвестували ТРЦ в 2024 році та які споживацькі тренди спостерігали
Третій рік повномасштабного вторгнення чітко показав, що і українській бізнес, і українці можуть адаптуватися до реалій сьогодення. Які напрямки для інвестицій обрали ТРЦ та що змінилося у поведінці відвідувачів.
Про інвестиції
Через обстріли рф, чимало ТРЦ в Україні було пошкоджено, тому інвестиції були спрямовані на відновлення. Також зважаючи на те, що у 2024 році росія поновила свої намагання знищити енергетичну інфраструктуру України, ТРЦ продовжували інвестувати в енергетичну незалежність. Дехто почав закупати імпортну електроенергію, яка на жаль не розв’язує питання повністю. Адже імпорт електроенергії має свої обмеження з потужності і все одно потрібен потужний генератор. Та й для деяких ТРЦ країни, можливість закупати імпортну електроенергію – ще той квест. За словами Наталії Кравець, комерційної директорки Dragon Capital PM невеликі ТРЦ у столиці, які належать компанії (Smart Plaza Obolon, Piramida, Aladdin та Караван Outlet) не мають окремої лінії живлення, спорудження якої коштує занадто дорого. А у Львові жоден об’єкт не може домовитися з обленерго. І, якщо в складі БФК є житло, теж можливість закупали імпортну електроенергію фактично зводиться до нуля. Щодо генераторів, виробники зауважують, що вони мають працювати не більше чотирьох годин. Якщо не дотримуватися, ламаються і важко (читайте – майже «неможливо») знайти людину, яка б полагодила.
«Понад $1 млн ми вклали в енергетичну незалежність, – потужні генератори та їх обслуговування», – коментує Юлія Щаслива, генеральна директорка Respublika Park.
Усі об’єкти Arricano обладнані дизель-генераторами та ємностями для пального. «З грудня 2024 року в ТРК Сонячна Галерея у Кривому Розі та у ТРК Проспект у Києві працюємо на імпортній електроенергії. По двом іншим торговельним центрам очікуємо на відповідь від оператора міських електромереж щодо технічної можливості роботи за договором постачання імпортної електроенергії. Розглядаємо питання встановлення сонячних панелей на тих проєктах, де це технічно можливо», – каже Інна Морозова, директорка з маркетингу Arricano.
Також очевидно, що через повномасштабну війну зростає кількість людей з інвалідністю, тому ТРЦ інвестували в інклюзивність та безбар’єрність. До прикладу, столичний ТРК Проспект та запорізький ТРК Сонячна Галерея отримали експертну оцінку щодо відповідності стандартам інклюзивності. «Спільно з ГО «Доступно.UA» команда Arricano провела тест-експеримент у торговельному комплексі Проспект. Ми запросили у гості людей з обмеженими фізичними можливостями: в кріслі колісному, з протезом ноги та маму з дитячим візочком, і разом пройшли весь шлях можливими маршрутами пересування відвідувачів, аби почути зауваження та ідеї, як можна покращити перебування у торговельному комплексі», – доповнює Інна Морозова.
«Особливу увагу в ТРЦ Respublika Park приділили безбар’єрності: впровадили комплексну програму для покращення доступності, навчаємо персонал. Також на постійній основі ТРЦ та парк розваг Neopolis приймає дітей, якими опікуються різні благодійні фонди та громадські організації на безоплатній основі», – доповнює Щаслива.
Також за словами Ганни Корягіної, міжнародної комерційної директорки Nhood Holding у 2024 році інвестиції в ТРЦ були спрямовані ще на кілька ключових напрямків. Багато ТРЦ інвестували в модернізацію своїх об’єктів, включаючи оновлення фасадів, внутрішніх приміщень та інженерних систем. Деякі ТРЦ розширювали свої площі, додаючи нові торгові зони, розважальні комплекси та зони відпочинку. Інвестували у цифрові технології, такі як системи управління будівлями, автоматизація процесів, впровадження інноваційних рішень для покращення обслуговування клієнтів. До прикладу, як-то: системи «розумного» паркінгу та інтерактивних інформаційних панелей.
Були інвестиції в системи безпеки, включаючи відеоспостереження, системи контролю доступу та пожежну безпеку. Окрім сонячної генерації та генераторів, ТРЦ інвестували в інші екологічні рішення, такі як системи збору та утилізації дощової води, енергоефективне освітлення та використання екологічно чистих матеріалів у будівництві. І, звісно, вкладалися в соціальні ініціативи, такі як створення громадських просторів, організація культурних та освітніх заходів, а також підтримка місцевих громадських організацій.
ТРЦ Respublika Park разом з партнерами продовжили розвиток інфраструктури для електромобілів – зарядних станцій 1UP, інвестували в технологічні прогресивні рішення для управління ТРЦ та взаємодії з орендарями та клієнтами. Фінансували й соціальні проєкти. «У I півріччі 2024 надали благодійну фінансову допомогу на проведення операцій онкохворим дітям. У II півріччі 2024 розпочали співпрацю з реабілітаційним центром Tytanovi та надаємо фінансування для проведення високотехнологічних операцій з остеоінтеграції ветеранам з складними ампутаціями, вартість кожної операції складає близько 23 000 євро», – каже Юлія Щаслива. Також у ТРЦ Respublika Park відкрилася унікальна кав’ярня Tytanovi, який створений ветеранами війни та є частиною масштабного реабілітаційного проєкту. Тут відвідувачам пропонують не лише якісні напої, але й створюють можливості для соціальної адаптації Захисників України.
Про споживацькі тренди
«Основний споживацький тренд – потреба у позитивних емоціях. І ті ТРЦ, які змогли залучити відвідувачів цікавими нововведеннями, як-то: розвагами, інфраструктурою, цікавими форматами нових орендарів чи реноваціями діючих та маркетинговими активностями, ті мали і зростаючий трафік на 20%», – каже Андрій Лотоцький, СЕО консалтингової компанії Retail&Development Advisor Лотоцький
За словами Інни Морозової на третій рік повномасштабного вторгнення споживачі все більше шукають унікальні враження. Тому в об’єктах Arricano організовують унікальні події та проводять різноманітні активності – майстер-класи, воркшопи, зустрічі з професіоналами своєї справи, створюють інтерактивні простори на заходах – зони віртуальної реальності, арт-інсталяції та підсилюють усе тематичними івентами, наприклад, ярмарками. Також серед трендів – це фокус на сім’ю та дітей: розвиток сімейних зон, організація розваг для всієї родини, програми для дітей, спрямовані на навчання, популяризація українських брендів і продукції, інтеграція AR та VR для взаємодії з брендами чи товарами, більше зон для відпочинку і, враховуючи економічну ситуацію та зниження купівельної спроможності, то є запит на доступні ціни й акції.
У ТРЦ Respublika Park 2024 рік показав цікаві зміни у поведінці відвідувачів. Повітряні тривоги сформувався сучасний тренд – люди прагнуть вирішити максимум справ в одному місці. «Наразі батьки дуже стараються дати дітям можливість відволіктися. І в парку розваг Neopolis було встановлено рекорд – 70 000 відвідувачів у березні 2024. В аеротрубі Aerodium Kyiv навіть встановили світовий рекорд – понад 10 годин в польоті. Також серед трендів – активний зростаючий трафік у будні дні, люди все частіше обирають ТРЦ не тільки для вихідного шопінгу, але й для щоденних справ та потреб. Також бачимо зростання попиту на заклади харчування та дозвілля. Популярними стали і тематичні фестивалі та маркети українських виробників, і ми створили наш власний бренд – Respublika Fest», – каже Щаслива.