Підсумки 2024 року в девелопменті: збільшення трафіка та товарообігу, нові відкриття та перспективи розвитку
RAU розпитала провідних експертів ринку, з якими підсумками вони закінчили 2024 рік – третій рік в умовах повномасштабного вторгнення росії в Україну.
Трафік
Улітку 2024 року росія поновила обстріли енергетичної інфраструктури України, тому майже весь спекотний сезон пройшов з відключеннями електроенергії. Додалася ще й аномальна спека. Тож ТРЦ стали пунктами незламності, де можна і поїсти, і попрацювати, і гаджети підзарядити. Дежавю з відключеннями електроенергії сталося і восени. Проте, як каже Євгенія Локтіонова, директорка UTG, що повернення населення до рідних міст, переорієнтація та відновлення логістичних ланцюгів, відкриття Inditex сприяють поступовому відновленню відвідуваності ТРЦ. І на грудень 2024 року цей показник був 383 особи на 1000 кв. м. GLA. Для порівняння, на грудень 2023 року – це було 367 осіб.
Середньодобова відвідуваність торгових центрів у розрізі форматів, людей на 1 000 кв. м GLA
Проте Андрій Лотоцький, СЕО консалтингової компанії Retail&Development Advisor зауважив, що зростання відвідуваності стосується тих об’єктів, які якісно використовували маркетингові інструменти для залучення клієнтів, покращували комфорт для відвідувачів і tenant-mix. «Таким чином, кращі ТЦ ставали ще привабливішими для клієнтів і трафік зростав аж до 20% в порівнянні з 2023-м, а ті, які були менш активними в інвестиціях та інноваціях, демонстрували зниження трафіку. Винятком є лише ТЦ в західних областях, де кількість населення продовжує збільшуватися, а професійних ТЦ все ще недостатньо», – каже Лотоцький.
Для ТРЦ Respublika Park 2024-й – рік рекордних показників. Трафік стабільно зростав. У будні ТРЦ приймав понад 65 000 людей, у вихідні цей показник перевищував 100 000 осіб. А у день річниці на благодійний концерт гурту Антитіла завітала рекордна кількість відвідувачів – 127 845 осіб.
На показники відвідуваності в 2024 році торгівельних об’єктів Arricano вплинуло багато чинників, зокрема, збільшення кількості й тривалості повітряних тривог, особливо в регіональних проєктах, де у певні місяці тривоги тривали до 50% робочого часу, ракетний удар по Кривому Рогу та пошкодження ТРК Сонячна Галерея у січні, зміна продуктового оператора у торгівельних центрах у Запоріжжі та Кривому Розі тощо. Проте попри все кількість відвідувачів загалом по групі та у київських ТРК у 2024 році перевищила показники 2023 року.
Товарообіг
В ТРЦ Respublika Park підтверджують зростання товарообігу на 47,5% за 11 місяців 2024 року в порівнянні з 12 місяцями 2023 року.
Київські проєкти Arricano демонструють більш стабільний приріст товарообігів, ніж регіональні. «У загальному висновку приріст fashion-операторів Києва складає в середньому 10-15%, спортивні товари – до 20%, магазини електроніки – 20-30% порівняно з минулим роком. Водночас у регіональних проєктах товарообіги орендарів даних груп товарів виросли в середньому на 5-10%, на що безпосередньо вплинули особливості роботи в прифронтових зонах», – коментує Інна Морозова, директорка з маркетингу Arricano.
Ганна Корягіна, International Tenant Representation Director Nhood Holding та CEO Nhood Ukraine, посилаючись на звіт партнерів – компанії NAI Ukraine – каже, що офіційний роздрібний товарообіг відносно 2023 року в 2024-му збільшився на 20,2% в гривні та на 6,9% у доларах США.
А Лотоцький зазначає, що збільшення товарообігу загалом по країні демонструє категорія fast fashion, але неоднорідно: «Сезонність залишила свій вплив, але на купівельні настрої споживачів впливають військові, політичні і, особливо, зовнішньополітичні фактори, яких цього року було досить багато. Тому досить важко порівняти аналогічні періоди з 2023. Більшість категорій в кращому випадку залишились на рівні 2023».
Орендні ставки
За словами Корягіної загалом орендні ставки варіювалися від $5 до $55 за квадратний метр. Через активне зростання обороту та повернення всіх основних міжнародних ритейлерів після запуску нових проєктів, які можуть залучити нові бренди на український ринок, максимальна ціна може зрости до $70.
Динаміка ставки оренди для магазинів торгової галереї площею 50-200 м2 у 2007-2024 роках ($, грн)
Лотоцький зазначає, що ті ТРЦ, які вкладали в розвиток своєї привабливості для клієнтів, мали можливість підвищувати орендні ставки на 10-15%. А інші були змушені йти на точкові зниження орендних платежів залежно від товарних категорій.
Про топ операторів
У 2024 році в Україну повернувся іспанський ритейлер Inditex, міжнародні бренди демонстрували збільшення товарообігу, ТРЦ країни проводили ротацію орендарів, все більше віддаючи перевагу українським та спортивним брендам. Так, за словами Ганни Корягіної, популярність спортивного ритейлу на світовому рівні зростає. Згідно з останнім звітом від Business of Fashion, у 2023 році спортивний одяг зростав швидше, ніж загальний ринок моди на 2-3 відсоткових пункти в Китаї, на 5-6 відсоткових пунктів у США та на 2-3 відсоткових пункти в Європі. Швидкозростаючі «бренди-виклики» (Challenger brands) тепер очікується, що складатимуть 57% економічного прибутку сегмента спортивного одягу, майже потроївшись з 2020 року. У 2024 році нові бренди, такі як Deckers (власник Hoka) та Asics, очікується, що створять понад 50% економічного прибутку сегмента спортивного одягу, перевершуючи традиційних гравців, таких як Nike, Adidas, Puma та Under Armour. Очікується, що ринок спортивного одягу продовжить зростати швидше, ніж загальний ринок моди, завдяки збільшенню популярності активного способу життя та спорту серед різних вікових груп. Для українського ринку ця тенденція також має місце бути, що підкреслюють такі приклади, як нещодавнє відкриття нового магазину Adidas Originals в ТРЦ Respublika Park, відкриття монобрендового магазину Oakley в центрі столиці, підтвердження відкриття флагманських форматів спортивних брендів в проєкті Ocean Mall, у ТРЦ Blockbuster Mall в 2024 році відкрились Nike, Intersport, Puma, All Stars, Марафон.
Звісно, повернення H&M та Inditex в ТРЦ Respublika Park суттєво збільшили трафік. Також у травні було відкрито простір Всі.Свої на 1000 кв. м, де представлено понад 50 українських брендів, а у вересні відбувся запуск флагманського Sport Life з басейном. «Українські бренди демонструють хороший тренд: активна експансія, деякі вже масштабувалися до мережі та, звісно, конкурентна спроможність – ціна-якість. Загалом у 2024 році в ТРЦ відкрилося понад 30 нових магазинів та закладів. Серед них міжнародні бренди Adidas, Adidas Originals, KFС. З’явилися і спеціалізовані заклади: медичний центр Doctor Sam, автосалони, Нова пошта. На великих площах відкрилися виномаркет OKWINE, Ібіс, бістро Jacky China, магазин дитячих мрій Kids Republic. А також концептуальні ресторани та заклади: Avocado, Mіміноши, Pesto Cafe, Kyiv&Food, Про річку, Качині історії», – коментує Юлія Щаслива, генеральна директорка ТРЦ Respublika Park.
«Українські бренди та спортивні товари демонструють бажання розвивати мережі, що є позитивною мотивацією для інших операторів ринку проаналізувати свою пропозицію і йти в ногу з останніми тенденціями та настроями споживачів», – підтверджує Морозова.
Прогнози та плани на 2025 рік
За словами Локтіонової, наближення профіциту торгових площ сприяє поступовому перерозподілу споживчих потоків між об’єктами, зростанню вакантності та корекції ставок оренди у бік зниження у більшості регіонів України. Arricano продовжить інвестувати в покращення клієнтського досвіду в усіх ТРК у Києві, Запоріжжі та Кривому Розі та в будівництво ТРК Lukianivka у Києві. ТРЦ Respublika Park продовжить активний розвиток бізнесу та запланували на 2025 нові знакові відкриття та масштабні заходи.
У 2025 році має відкритися Ocean Mall в столиці, загальна площа якого становитиме 300 000 кв. м, орендна – понад 117 000 кв. м. Девелопер обіцяє, що буде представлено 800 магазинів, серед них очікуються магазини найголовних міжнародних fashion-груп у флагманських форматах, розважальної частини на рівні, якого ще просто не існує в країні, а також інших ритейл форматів.