
Ролики тижня: Нова пошта, Maybelline, Безбар’єрні автошколи, CHER’17, а також «Донатна Валіза» від Bolt, Visa, УЗ та фонду «Повернись живим»


Керуючий директор SHEN розповідає про те, чому гасло компанії «Сфокусуйся на головному!», про розвиток ринку послуг комплексного обслуговування нерухомості та перспективи facility-менеджменту.
Одним з експонентів першої в Україні спеціалізованої виставки рітейлу і девелопменту Retail & Development Business Expo-2017 буде партнер Асоціації рітейлерів України – провідна facility-компанія України SHEN. Вона презентує рішення для рітейлу та девелопменту, покликані допомогти компаніям сфокусуватися на головному – своєму основному бізнесі, а всі допоміжні функції передати професіоналам.
Поняття «facility-менеджмент» — порівняно нове для українських підприємців. Що криється в двох іноземних словах, відомо не багатьом. Тим не менш, ринок facility-послуг в Україні розвивається, і все більше компаній воліють укладати договори на комплексне обслуговування своєї нерухомості. Що включає в себе facility-менеджмент, в чому його переваги, і які особливості, rau.ua розповів керуючий директор компанії SHEN Сергій Шульга.
– У минулому році SHEN виповнилося 10 років, від імені Асоціації рітейлерів вітаю вас з ювілеєм і бажаю подальшого процвітання. Розкажіть, на чому ґрунтується філософія компанії?
– Будь-який здоровий бізнес повинен розвиватися у відповідності до потреб клієнта. І вся історія SHEN це підтверджує. Коли ми почали діяти в сегменті в2в, а не працювати з кінцевими замовниками, це стало дуже потужним стимулом до розвитку.
– У чому, з вашої точки зору, полягає головне завдання facility-компаній?
– Це не тільки надання клінінгових чи інших послуг. Основне завдання: навчитися розуміти потреби клієнта і під них формувати пропозицію, яка оптимально підходить замовнику. В результаті наше завдання: забезпечити клієнту зростання вартості його нерухомості, збільшення доходу з квадратного метра, комфорт співробітників і гостей.
– Але клієнт може і сам сформувати під себе необхідний пакет, замовляючи послуги у різних компаній!
– Поки що facility – досить незвична пропозиція для українського ринку, багато хто воліє замовляти різні послуги у різних компаній, вважаючи, що вони таким чином мінімізують ризики. Facility – це одна, комплексна послуга, яка дає можливість управляти всіма процесами. Насправді, комплексне професійне обслуговування нерухомості у результаті виявляється і дешевше, і якісніше.
– Чому так?
– Коли системою управляє одна комапанія, вона може відслідковувати «вузькі місця» по всім процесам утримання будівлі в цілому, досягати економії і більш стабільної роботи мереж.
До того ж ми можемо залучати для виконання робіт кращих на ринку професіоналів, і платити їм високі зарплати.
Висококваліфікований інженер, з колосальним досвідом і відповідними фінансовими запитами, не по кишені окремій компанії, і залучити його для роботи зі своїм обладнанням обійдеться їй невиправдано дорого.
Тим більше, що його знання і досвід не будуть затребувані постійно, потреба в них буде виникати тільки в період кризи.
– Наскільки необхідні інновації, інформаційні технології, автоматизація в такій сфері, як facility-менеджмент?
– Це обов’язкова умова для повноцінного комплексного обслуговування нерухомості. І впровадження в роботу інновацій: це один із наших пріоритетів.
– Автоматизовані системи купували в Україні чи Європі? Чи розробляли власними силами?
– Спочатку хотіли купити вже перевірене програмне забезпечення, на якому працювали європейські компанії. Але ціна програми здалася нам невиправдано високою. Знайшли партнерів в Україні, і вони створили спеціально для нас програму, яка повністю відповідає всім нашим вимогам. Завдяки цій системі ми змогли збільшити темпи нашого розвитку.
– Які зараз пропонуєте послуги клієнтам?
– Широкий спектр: починаючи ще з етапу проектування об’єкта. Готові взяти на себе будівництво будинку «під ключ», у тому числі розробку проекту, закупівлю і монтаж всіх інженерних систем: енергосистеми, вентиляція та інших технічних деталей. При цьому ми даємо гарантію на весь об’єкт, а не на його окремі частини або якісь елементи.
– За рахунок яких ресурсів виконуєте гарантію? Формуєте резервний фонд?
– Ми страхуємо свої ризики, тому коли говоримо клієнтам, що обов’язково компенсуємо будь-які втрати – не кидаємо слів на вітер. Якщо якісь неприємності все-таки відбуваються, то наша страхова компанія покриває витрати клієнта.
– З якими труднощами стикаєтеся?
– Перш за все, з браком кваліфікованого персоналу. Ні в одному навчальному закладі в Україні не готують фахівців facility-сервісу. Тому нам доводиться самим, з нуля, готувати співробітників, що вимагає додатково часу і ресурсів. На Заході простіше: там є спеціальні інститути, де навчають facility-менеджерів. Ми самі виховуємо професіоналів у нашій галузі: запустили facility-школу. Поки готуємо персонал для себе, але якщо послуга виявиться затребуваною – почнемо навчати співробітників і для інших компаній.
– Підготовлених фахівців конкуренти не переманюють?
– За професіоналів на будь-якому ринку йде конкуренція. І кращих фахівців будуть завжди зманювати. Завдання – його утримати. Це робота HR і керівника. Якщо людина не хоче працювати в нашій компанії, то сенсу його утримувати немає. Значить, треба створити такі умови – і я не тільки про матеріальну сторону справи – щоб людина сама не захотіла йти.
Розвиток в кризу
– Завдяки чому SHEN вдавалося розвиватися навіть у кризовий для української економіки час?
– Будь-яка компанія під час кризи шукає можливості заощадити, тому якраз проблем з пошуком клієнтів не було. Взагалі, часи економічних потрясінь – відмінний шанс для розвитку сервісних компаній, в тому числі і нашої. Ми змогли скористатися можливістю, і закріпилися на ринку.
Навіть коли ми надавали клінінгові послуги, не забували аналізувати потреби замовників. З’ясувалося, що багато компаній готові передати на аутсорс практично всі непрофільні напрями: обслуговування енергомереж, електрика, сантехніка, подача та відведення води, дрібний ремонт та інші супутні послуги.
Ми активно розвивалися, і незабаром почали приймати заявки на ремонт електромереж, сантехніки, усунення інших несправностей. В результаті у нас виявився досить широкий спектр роботи: клінінг, ремонт електромереж та сантехніки, загальний ремонт. Одна з додаткових послуг: ми готові були працювати в режимі 24/7, оперативно виїжджаючи до клієнта, і усуваючи проблеми.
У нас виникало все більше різних напрямків і різних завдань, у результаті ефективно управляти компанією ставало все складніше. Однак ключовим фактором для модернізації стало прагнення запропонувати клієнтам не окремі послуги, а комплекс, закрити всі питання, які не стосуються профільного бізнесу. Тоді ми почали вибудовувати систему комплексного обслуговування замовників. Спочатку реалізували пілотний проект з мережею супермаркетів – запропонували їм взяти на комплексне обслуговування три об’єкта. Таким чином мережа займалася тільки профільним бізнесом, а всі питання по функціонуванню торгового приміщення – прибирання, світло, проводка, вентиляція, ремонт обладнання, техніки та інше – ми взяли на себе.
– І чим «пілот» закінчився?
– В цілому, поставлених цілей ми досягли, але тоді ж стало зрозуміло, що ще доведеться багато чому вчитися.
– Де і як вчилися?
– Вчилися у компаній, які професійно займаються facility-менеджментом в ЄС. Весь розвиток SHEN пов’язано з контролем. Ми зараз обслуговуємо понад 500 об’єктів, і якщо б не знали, як вони працюють, що там відбувається, які техпроцеси і їх особливості – давно б розорилися. Всі об’єкти щодня оцінюються, центральний офіс контролює якість, і практично в режимі реального часу або з мінімальними затримками можна дізнатися про результати його роботи і ефективності наших співробітників.
Майбутнє facility
– Поділіться планами на подальший розвиток.
– Наше завдання – популяризувати та розвивати facility-менеджмент в Україні, перейти від «підприємницької» до системної компанії, охоплювати нові ринки і реалізовувати масштабні проекти.
– Як оцінюєте перспективи цього напряму в нашій країні?
– У всьому світі ринок facility-менеджменту зростає. Згідно з даними International Facility Management Association обсяг глобального ринку в цьому році досягнув показника в $1,12 трлн. Найбільшими темпами ринок розвивається в США і Європі. Але і в інших країнах, в тому числі, що межують з Україною, facility-послуги стають все більш затребуваними. Приміром, у тій же Польщі ринок оцінюється в $14,3 млн і за прогнозами аналітиків буде рости на 9-10% щорічно.
Безумовно, ці тенденції будуть впливати і на український ринок. За нашими розрахунками, в найближчі три-чотири роки – бізнес в Україні буде розвиватися, якщо не дуже високими темпами, то досить впевнено. Відповідно, буде розвиватися і рітейл, а розвиток рітейлу призведе до росту ринку послуг, в тому числі і facility-менеджменті. Ми хочемо запропонувати клієнтам максимально можливий спектр якісних послуг, і сподіваємося розвиватися разом з ринком і випереджаючи ринок.