Навіщо засновник Укрзолото Олексій Рогожинський пішов у street-food
Вихід на висококонкурентний ринок – завжди певний ризик. Але Олексій Рогожинський ризикувати не боїться, тому вірить в успіх і в новій для себе сфері діяльності.
Олексій Рогожинський став відомий як засновник мережі ювелірних супермаркетів Укрзолото. Але останнім часом набагато більшу увагу привертає інший проект бізнесмена: центр Новий Базар, у рамках якого працюють одразу чотири бренди, що належать підприємцю: пекарня Хлебарський і бургерна Нью-Йорк Бургер, Шаурма Кавказ і точка, де пропонують різноманітні смаколики, приготовані у фритюрі – Фритюрниця.
Чому Олексій Рогожинський вирішив розвивати цей напрямок, завдяки чому розраховує досягти успіху, і які підводні камені чекають бізнесменів, що працюють у сегменті street-food, він розповів в інтерв’ю rau.ua.
Їсти хочеться завжди
– Ви вирішили розвивати франчайзинг, і презентували одразу чотири бренди…
– Так, поки чотири: Хлебарський, Нью-Йорк Бургер, Шаурма Кавказ і Фритюрниця.
– Обрали широко представлені на українському ринку формати: бургерні є на будь-який смак, кіоски та авто, які продають шаурму, на кожному розі. Власні пекарні теж є і різного рівня. Чому вирішили заходити в такі конкурентні ніші?
– Для кожного окремого проекту – окрема логіка ухвалення рішення. Ми створюємо бренди, які повинні перш за все давати відчуття безпеки і стабільно високої якості їжі.
Наприклад, Хлебарський пропонує високу якість і смачний асортимент, але за цінами значно нижчими, ніж у кондитерських та пекарнях, що вже існують. Для роздрібного покупця ми займемо нішу між умовними Волконським і Київхлібом: краще, ніж у мас-маркеті, але дешевше, ніж у преміум-сегменті.
Для франчайзі ми створюємо «Бізнес під ключ», усуваючи всі незручності, труднощі, ризики і дозволяючи зосередитися на клієнті та зростанні бізнесу. Повна оптимізація процесів.
У випадку з Нью-Йорк Бургер також розраховуємо зайняти нішу якісного, але доступного за ціною продукту. Прийнятну вартість бургера за високої якості забезпечуємо завдяки ефективно побудованим бізнес-процесам і щирому бажанню дати найкращий продукт гостям. Упевнений, у категорії «якісний смачний бургер ціною від 16 до 30 гривень» пропозиції практично немає, окрім у McDonald’s.
Щодо цих двох проектів уже відзначаємо великий попит на покупку франшизи. Що стосується проекту Шаурма Кавказ, то логіка інша. Якщо є величезна пропозиція, то, напевно, є величезний попит (усміхається). Якщо є попит – значить, можна зайти в цю нішу й успішно розвиватися як перший загальнонаціональний бренд. Коли є різноманіття, конкуренція тільки допомагає.
Фритюрниця взагалі унікальна, такого формату ні в кого немає. алексей рогожинский
– Де їх «тестували»?
– Поки вони представлені на Новому Базарі, але вже в березні ми відкриємо від п’яти до семи точок на інших локаціях.
– Відкриєте самі чи вже за франшизою?
– Це будуть наші точки, у нас є своя програма розвитку. Для повного розуміння бізнесу потрібно «набити свої шишки» (усміхається). Франчайзинговий проект – інший паралельний напрямок, у якого свої плани і перспективи. За березень і квітень за франчайзингом ми відкриємо від 12 до 18 точок.
Далі більше. алексей рогожинский
– Як довго ви розробляли ці технології і бренди? Скільки часу пройшло від задумки до початку продажів франшиз?
– Ці проекти прораховувалися і запускалися до відкриття Нового Базару в липні 2016 року: ми шукали свій унікальний продукт, і за вісім місяців переконалися в їхній ефективності та перспективах. Рішення ж щодо роботи за франчайзингом ухвалили за три тижні до лютневої виставки. Виходить, сім-вісім місяців з моменту, коли запустилися, і три тижні, як вирішили працювати за франчайзингом. Дуже швидко.
Місце під сонцем
– Багато хто знає вас перш за все як засновника Укрзолото. Другий проект – Новий Базар – також привернув багато уваги. Чому вирішили зайнятися ще й громадським харчуванням?
– Ці проекти в Новому Базарі показали хороші результати, технологія відпрацьована, попит є. Логічне запитання: чому б не масштабувати успіх?
– Але Новий Базар – сам по собі потужний генератор трафіку, тобто люди туди приходять з конкретною метою, знаючи, що знайдуть, знаючи заздалегідь асортимент і якість… Робота «на вулиці» – зовсім інший напрямок, не боїтеся промахнутися, не вгадати з локацією?
– Будь-яке місце під торгові точки обов’язково має гарантувати ще вищий трафік, ніж на Базарі. Сам Базар поки перебуває на стадії становлення, і рано говорити, що вже став найпотужнішим генератором трафіку.
Ми будемо розглядати традиційно «прохідні» локації: станції метро, будь-які пересадочні вузли трамваїв, автобусів, площі біля супермаркетів і популярних ринків.
Місць, де можна відкрити нашу точку – у МАФі або в стаціонарних приміщеннях – багато.
– Чому віддаєте перевагу: МАФу чи приміщенню?
– Ми спеціально розробили формат від МАФу і вище: мінімально можлива площа – 6 кв. м і більше. Є два принципових для нас формати: перший – це торгівля через вікно від 6 кв. м, другий з посадочними місцями. Це вже від 30 кв. м.
Наші проекти задумані як конструктор, де залежно від локації можна ставити той чи інший бренд, а іноді й кілька одразу.
– Зараз київська влада активно бореться з МАФами, і це, скажімо так, досить ризикована інвестиція. Ви це якось враховуєте?
– Так, звісно. Немає сенсу ставати в кіоски, які не отримали всі необхідні документи. Вирішили для себе, що є сенс розглядати тільки ті місця, де все добре з документами. Та й не Києвом єдиним (усміхається).
– У торгові центри плануєте заходити?
– Так, плануємо, але не всі наші проекти підходять під формат ТРЦ. У будь-якому випадку, для відкриття в торгових центрах потрібні інші інвестиції. Але там і прибутковість інша.
– Поки розглядаєте варіант роботи лише в Києві чи в інших містах теж?
– Хлебарський до серпня виключно в Києві, у вересні плануємо Україну. Що стосується інших проектів, то вже починаємо розвиток в інших регіонах прямо зараз!
Поки тестували і відпрацьовували технологію, налагодили контакт з багатьма провідними постачальниками, тобто проблем з поставками будь-яких продуктів та інгредієнтів у інші області немає.
Ми перейшли від точкового локального бізнесу до мережевого, і уклали контракти з постачальниками, які здатні забезпечити доставку продуктів по всій Україні.
– Тобто поставками будете займатися не ви, логістику бере на себе повністю партнер?
– Так, постачальник займається логістикою. Наше завдання – контроль якості, аналіз, складання та контроль планів і проектів, щоб максимально оптимізувати роботу компанії.
Плани на рік
– Скільки вже встигли продати франшиз?
– Учора (розмова відбулася 22 лютого – прим. ред.) ми їх тільки презентували, і вже дуже здивувалися. За перші дні провели понад 70 переговорів з потенційними франчайзі, які зацікавилися можливістю відкрити від однієї до десяти точок.
План до кінця року – сумарно відкрити від 300 точок усіх чотирьох брендів, як своїх, так і франчайзі. Якщо такі темпи інтересу до наших проектів збережуться, то в найкоротші терміни ми вже наполовину виконаємо план (сміється). алексей рогожинский
Але я пропоную підприємцям рухатися step by step. Тобто не треба відразу відкривати десять точок, відкрили одну – подивилися, відчули, перевірили як йде. Через місяць рухаємося далі.
– Але в принципі ви якусь кількість власних торгових точок все одно будете відкривати чи тільки за франчайзингом?
– Це два незалежні канали. У нас є хлопці, які будуть займатися власним розвитком. Власних точок до кінця року заплановано відкрити близько 60. Але ми нікого з франчайзі не обмежуємо: ринок вільний, наш власний роздріб буде на рівних конкурувати з іншими, ніяких ексклюзиву та пріоритетів перед партнерами.
Ми за чисту конкуренцію без преференцій. При цьому розумність насамперед: дві точки одного бренду на один потік не ставимо.
– Виходить, що якісь обмеження є…
– Мені подобається досвід Subway: розумна присутність. Обмеження будуть, але це не буде майстер-франшиза. Нікому регіони або навіть міста віддаватися не будуть. Повторюся, ні у кого немає преференцій.
Є, умовно, метро Петрівка. Там чотири потужні виходи. Потоки людей не перетинаються, значить, на чотирьох виходах можуть стояти чотири конкуренти.
Нам «канібалізм» не потрібен, але потрібна здорова конкуренція.
– Які у вас вимоги до франчайзі?
– З мого погляду, бізнес гранично простий. Знаєте, є така «теорія батарейок»: коли за звичайні батарейки береться Ілон Маск, у результаті виходить Tesla. Використовуючи ефективність маленьких батарейок і об’єднуючи їх в одну велику, ефективно вирішуючи проблеми зростання, у результаті можна вирішувати завдання колосальних масштабів. алексей рогожинский
Те ж саме і тут: дуже простий бізнес, дуже маленькі проекти, їх можна відкривати швидко і багато.
Єдине, що треба – бажання людини займатися розвитком власного бізнесу. Якщо захоче – навчимо, це і є наша компетенція: навчити, зібрати досвід багатьох, підказати.
– Багато власників франшиз скаржаться, що на етапі підбору партнерів і перших кількох років розвитку мережі зіштовхуються з такими проблемами, про які раніше навіть не підозрювали. Ви готуєтеся?
– Звичайно, готуємося. Намагаємося максимально полегшити франчайзі всі турботи, готуємо «бізнес під ключ».
Усі контакти і процеси максимально спрощені, спеціально закріплюємо за кожним партнером менеджера, який цілком і повністю відповідає за всю роботу з ним.
Нам простіше прийняти всі замовлення на себе, рознести по постачальниках, проконтролювати – це перша фаза. Друга фаза – ми готуємо продавців і самих франчайзі: вчимо, пояснюємо, що і як потрібно робити, чим відрізняється економія від оптимізації. Третя фаза – спільна успішна робота, постійний контроль якості продуктів і послуг у партнера. алексей рогожинский
Дуже важливо розуміти – ми контролюємо не партнер, а бізнес для нього.
Для цього є технологічні рішення, починаючи від ПЗ і відеоспостереження та закінчуючи таємним покупцем. Наприклад, ключовим для Фритюрниці є контроль якості олії у фритюрі. Є технологія контролю за допомогою спеціальних лакмусових індикаторів.
При цьому я розумію, що ми в будь-якому випадку зіткнемося з якимись ситуаціями, про які поки навіть не здогадуємось.
Захист від копіювання
– Ще одне побоювання: франчайзі просто швидко скопіює бізнес-модель, припинивши платити внески власнику бренду…
– Абсолютно правильне очікування, тому заздалегідь передбачили кілька речей. Найголовніше: вигода і зручність роботи, бізнесу. Друге – технологія. Далеко не все так просто повторити, як здається.
Звичайно, є проекти, які максимально прості, і ми всю технологію передаємо від початку до кінця. Але в цих варіантах франчайзі немає сенсу відмовлятися: усе за оптовими цінами і відмінний сервіс. Тобто сам дешевше не купить. У складніших проектах – таких як Хлебарський – ми не передаємо технологію. Франчайзі отримує заморожені напівфабрикати, а секрети і технологія тільки на нашому хлібзаводі. Якщо ж ми говоримо про Нью-Йорк Бургер, то у нас там є унікальні соуси, які повторити, м’яко кажучи, складно. І знову ж таки – сенс? алексей рогожинский
У будь-якому випадку, навіть якщо намагатися повторити це самостійно, це обійдеться дорожче, ніж у разі партнерства з нами. Взаємна вигода – ключ до партнерства.
– А як плануєте контролювати якість роботи? Громадське харчування – це така сфера, де найменші санітарні порушення – дуже сильний удар по бренду.
– Перш за все: максимальне спрощення технологій на місцях. Якщо ми постачаємо партнеру продукти, то вони приходять напівфабрикатом у замороженому вигляді та в ідеальній якості. Зіпсувати його вкрай складно, але можна. Наприклад, масло не поміняти. Тому у нас прописані штрафи і санкції аж до розставання з франчайзі. Нам простіше буде розлучитися з кимось, аніж псувати «карму» бренду.
– Просування брендів ви берете на себе чи віддаєте на франчайзі?
– Спільно. Кожен з цих брендів має свою специфіку. Наприклад, Фритюрниця і Нью-Йорк Бургер – два абсолютно різні підходи до просування. Хлебарський – третій, принципово відрізняється. Тому будемо шукати найкращі шляхи просування, а для цього потрібна допомога франчайзі.
– На скільки цей проект розрахований? Ось до кінця року ви говорили 300 торгових точок, а на наступний рік?
– Про це поки говорити рано. Давайте ми виконаємо план цього року: відкриємо 300 точок, а потім будемо рухатися далі. Зараз є чітке розуміння, що сімейство брендів буде рости. Плани великі, але це потім. Зараз же завдання чітке: якісне зростання з гарантовано якісним продуктом для споживача і технологічний продукт для франчайзі із заявленими показниками доходу.
Читайте також –
https://rau.ua/persona/ukrzoloto-novyj-bazar/