Національний кешбек: результати і ключові показники за три місяці після запуску
В ході RAU Summit 2024 заступниця міністра економіки Надія Бігун виступила з презентацією про реалізацію програми Національний кешбек, зокрема, про кількість компаній, що вже приєднались до програми та які перші результати запуску програми було отримано. RAU публікує основні тези.
Головне завдання
Міністерство економіки багато говорить про підтримку вітчизняних виробників. В 2024 році на різні програми підтримки бізнесу в бюджеті було заплановано рекордну суму – 45 млрд грн. Фокус на локальному виробництві, вочевидь, зумовлений необхідністю розвивати українську економіку, а не іноземні підприємства. За підрахунками фахівців міністерства приблизно 40% вартості локального продукту повертається назад в економіку, слугуючи в подальшому збільшенню ВВП. Серед основних програм підтримки варто згадати “Доступні кредити 5-7-9%”, “Індустріальні парки” та “Гранти для переробних підприємств”, часткову компенсацію вартості техніки в розмірі 15%, тощо.
Національний кешбек – це ще один проєкт, програма лояльності державного рівня, дія якої планується до кінця 2025 року. Одна з головних цілей проєкту – змінити споживчі звички, щоб українське стало товаром першого вибору.
З початком повномасштабної війни це ставлення почало змінюватися, але, як показує спільне дослідження Міністерства економіки України з компанією Gradus, частина населення досі вважає, що імпортний товар є кращим за український лише тому, що він вироблений за кордоном. Що пов’язано з довгостроковими маркетинговими зусиллями міжнародних брендів та цілих країн впродовж десятиліть.
Перші результати
Після запуску програми Національний кешбек українські виробники, за даними Міністерства економіки, зазначають, що їм стало простіше потрапити на полиці українських магазинів. За три місяці роботи програми (включаючи тестовий період у вересні) сума нарахованого кешбеку становила майже 445 млн грн. Із них вже виплачено понад 250 млн грн (за вересень та жовтень), а за листопад гроші прийдуть на картки в 20-х числах грудня. Станом на 2 грудня активними учасниками програми стали 2,8 млн людей, а загалом же було відкрито 5,7 млн карток Національний кешбек.
Станом на початок грудня в програмі Національний кешбек беруть участь понад 1600 українських виробників, які пропонують майже 340 000 SKU (найменувань товарів). Купити їх можна в торговельних точках 806 ритейлерів, що долучилися до проєкту, та розрахуватися через 196 000 кас та POS-терміналів. Як бачимо, покриття доволі велике як з боку продавців, так і споживачів.
На що українці витрачають кешбек
Програма Національний кешбек дозволяє споживачам отримати кошти у вигляді кешбеку за купівлю українських товарів та витратити їх на оплату певних послуг українських компаній. Потрібно вибудовувати бренд України, спочатку для своїх споживачів, а в майбутньому і для іноземців.
Найбільше у систему програми Кешбек завантажена інформація про одяг, взуття та шкіряні вироби — майже третина від всіх товарів, на які нараховується кешбек під час покупки. Це пов’язано з тим, що у нашому легпромі розгалужена система штрих-кодів. Один і той самий светр у різному кольорі чи розмірах має унікальний штрихкод. Хоча, як бачимо, у програмі Національний кешбек є товари з усіх категорій.
Перший кешбек українці отримали наприкінці жовтня, а друга виплата відбулася наприкінці листопада. Загалом, громадянам було виплачено 156 млн грн. Попри те, що перші два місяці не є показовими у витратах, адже програма тільки розганялася, основний висновок такий: українці не поспішали витрачати отриманий кешбек. Лише 25-30% отриманих коштів були витрачені. Частково це пов’язано з тим, що середня виплата на людину була незначною, у жовтні — до 50 грн, у листопаді —трохи більше 90 грн. Цієї суми недостатньо для повноцінної оплати комунальних послуг або купівлі квитка Укрзалізниці, тому на першому місці за витратами кешбеку було поповнення мобільного.
Географія розподілу виробників
У програмі представлені виробники практично з усіх регіонів, в тому числі три компанії з Донецької області. Найбільше зареєстрованих учасників, звісно, в столиці — 343. На другому місці Дніпропетровська область (174 компанії), третя — Харківська область, 141 виробник. Це певною мірою відображає промисловий розвиток країни та регіони з найбільшою концентрацією виробництв.
Аналогічно підприємства торгівлі мають дещо схожий географічний розподіл, але зі своїми особливостями. Так, на Донеччині є лише один ритейлер, задіяний в програмі Національний кешбек, а в трійку лідерів, яку також очолює Київ (178 компаній), увійшли Харків та Львів з однаковою кількістю ритейлерів – по 88 компаній.
За концентрацією торговельних точок так само попереду всіх знаходиться Київ (3199 магазинів), а в трійці є Дніпропетровська (1929) та Львівська області (1893).
Нові доповнення
З моменту запуску «Зимової єПідтримки» (разова виплата 1000 грн), яка прив’язана до картки Національного кешбеку, умови витрати коштів було дещо змінено. Так, з 1 грудня ці кошти можна витрачати на покупки українських ліків та книжок, що беруть участь у програмі Національний кешбек. Тому наразі відбувається активна співпраця Міністерства економіки з аптечними мережами та книгарнями аби з 10 грудня можна було купувати ліки та книги, а не тільки платити за послуги. Для цього ритейлери мають певним чином переналаштувати свої касові апарати, щоб врахувати дані опції. Загалом дія програми Національний кешбек планується до кінця 2025 року.