Олена Заболотна, Rozetka: Як маркетплейс працює та відкриває нові магазини у прифронтових містах
Як Rozetka відкриває нові магазини у прифронтових містах, як відрізняються запити клієнтів та чому ближче до лінії фронту менше проблем з нестачею кадрів.
З 2022 року Rozetka відкрила 13 нових магазинів у прифронтових містах, а загалом працює 39 точок та роботою забезпечена 171 людина. Олена Заболотна, директорка мережі офлайн-магазинів Rozetka, в колонці NV розповіла, які виклики постають при відкритті нових магазинів у прифронтових містах. RAU обрала основні тези.
Про втрати магазинів у велику війну
З початку повномасштабної війни мережа втратила чотири точки: три в Маріуполі, але встигли евакуювати співробітників, одну – в Бахмуті, звідти виїхало три співробітника, один з яких наразі працює керівником магазину в місті Харків. Також призупинили роботу магазину у Покровську, а співробітники наразі влаштовуються в Києві та Харкові.
Нові магазини почали відкриватися майже за рік після початку великої війни, бо відчули попит. Перший – у Слов’янську, далі у липні 2023 року – у Краматорську, згодом – у Костянтинівці та Дружківці. Також зросла кількість магазинів у Харкові та активно освоюємося у Дніпрі.
Про запити клієнтів у прифронтових містах
Запити клієнтів на прифронтових територіях відрізняються від інших міст України: вони орієнтуються на товари для безпеки й комфорту у складних умовах. Купують одразу багато позицій, більше цікавляться павербанками та зарядними станціями, набагато активніше купують з вітрин. Також зменшилася частка імпульсивних покупок.
Наприклад, у Львові в топ-10 товарів входять паперові рушники, зубна паста, віскі, подушки для сну, швабра для миття вікон, товари для посудомийних машин. Павербанк лише сьомий в цьому рейтингу. А ось у Харківській області список очолюють відразу п’ять павербанків, а ще кабель для живлення роутера від павербанку, газовий балон, джерело безперебійного живлення, світлодіодна лампа з акумулятором та реле напруги. До топу покупок також належать мобільні телефони, напої (кава, мінеральна вода, солодка вода, енергетики), доглядова косметика, їжа швидкого приготування, консерви, батончики, зоотовари. Часто замовляють побутову техніку, разом з нею купують гарантійні сервіси — захист від пошкоджень.
У прифронтових містах більше орієнтуються на акції та знижки, чекають на вигідні пропозиції та шукати альтернативні варіанти, що дозволяють заощадити. На цьому фоні маркетингові стратегії, орієнтовані на знижки та бонуси, стають ефективнішими для залучення та утримання клієнтів. Також покупці стали більше звертати увагу на якість товарів, їхній склад та походження.
Про працівників та виклики під час відриття магазинів
У прифронтових містах Rozetka відкриває магазини у жвавих місцях, як-то: базари або вокзали. В Харкові намагаємося не закривати магазини, а переносити їх в більш безпечні місця. На Донеччині за допомогою місцевої влади облаштували бетонні укриття, які знаходяться у хвилинній доступності.
І як би дивно не було, але у прифронтових містах люди активно відгукуються на вакансії, зокрема, такий тренд спостерігають у Донецькій області та Харкові.