Катерина Лопачак, ЦУМ Київ: Ми прагнемо створювати бренди, які змінюють правила гри
Керівник департаменту власних торгових марок (ВТМ) ЦУМ Київ Катерина Лопачак розповіла про розвиток власних брендів, які бізнес-завдання вони виконують та чому користуються попитом серед споживачів.
ЦУМ Київ – перший та єдиний торговий об’єкт формату department store в Україні, який розташований у самому центрі Києва. Загальна площа об’єкту становить 45 000 кв. м, орендна площа – 23 500 кв. м.
Портфель брендів універмагу включає 121 бренд власної закупівлі: Mugler, Maison Margiela, Patou, Nina Ricci, Lanvin, Coperni, Wolford та багато інших. Департамент українських дизайнерів налічує 268 брендів, серед яких Bevza, Frolov, Gunia, Ruslan
З 2022 року ЦУМ Київ також розвиває напрямок власних торгових марок, який наразі представлений брендами повсякденного одягу. Про розвиток цього напрямку в інтерв’ю для RAU розповіла керівниця департаменту власних торгових марок (ВТМ) ЦУМ Київ Катерина Лопачак.
– Коли саме у ЦУМ з’явився напрямок ВТМ? Які бренди в ньому зараз представлені?
– Насправді напрямок ВТМ був започаткований в ЦУМ ще у 2022 році, до того як власне виробництво переросло в окремий департамент. Першою нашою власною торговою маркою стала Casa #38 – бренд «тихої розкоші», назва якого відсилає до розташування головного універмагу в Києві по вулиці Хрещатик, 38. У 2023 році з’явився BASIX: бренд модного базового одягу та аксесуарів, що задовольняє потреби молодої, активної, вільної серцем аудиторії. І, звісно, товари під брендом ЦУМ Київ, під яким універмаг випускає декор, подарунки, іграшки тощо.
– Як виникла ідея створити напрямок ВТМ?
– Розвиток ВТМ є органічним і логічним кроком для топових світових універмагів, що вже мають розвинений бренд-мікс та лояльну аудиторію. Власні торгові марки дозволяють розширювати пропозицію ходового товару, швидко реагувати на попит, поповнювати асортимент та досягати більшої маржинальності, аніж в інших бізнес-моделях.
– Яку місію було закладено? Які завдання цей напрям має виконувати?
– Місія наших власних торгових марок полягає у безупинному розширенні продуктової пропозиції. Основні завдання напряму – це створення бажаних виробів, зробити напрям прибутковим і підсилити асортимент універмагу.
– Як він зараз працює? Яку стратегію розвитку має?
– Наразі напрям ВТМ на етапі активного росту. Перший фундамент вже закладено, далі ми маємо намір нарощувати асортимент fashion-колекцій, розширювати географію продажів і робити свій внесок у створення незабутнього досвіду шопінгу для гостей ЦУМу.
– Які існують категорії у вашому напрямку ВТМ? Які з них найперспективніші та який план щодо їх розвитку ви маєте?
– Напрямок fashion – це в першу чергу одяг: база повсякденного гардероба. Проте вже скоро простір універмагу поповниться взуттям та аксесуарами ВТМ. У найближчій перспективі – розвиток категорії денім. У напрямі lifestyle передбачаємо зростання попиту на аксесуари для подорожей. Водночас прогнозуємо утримання попиту на емоційні покупки: товари для створення домашнього затишку, якісні сувеніри, іграшки та товари для дітей.
– На яку аудиторію орієнтований цей напрям?
– Урізноманітнення lifestyle продукції ще більше закріпить ЦУМ, як місце, де можна знайти подарунки на будь-який смак та підібрати особливі сувеніри на згадку про Київ, таким чином ми охопимо максимально широку клієнтську аудиторію.
Кожен з fashion-брендів має свою чітку аудиторію: для Casa #38 – це прихильники вічної, стриманої класики, які інвестують в якість та стиль, що є поза часом і трендами; в той час як BASIX орієнтований на прогресивного клієнта, чий стиль життя сповнений динаміки та багатозадачності, отже на передній план стають такі цінності як функціональність і комфорт.
– Як ви просуваєте власні бренди?
– Окрім універсального набору маркетингових інструментів, ми робимо великий акцент на точках продажу та мерчандайзингу. Команда універмагу створює спеціальні корнери для колекцій ВТМ та яскраві поп-ап зони, що занурюють гостей універмагу в атмосферу бренду і збільшують конверсію.
– Які результати має цей напрям за час свого існування? Яку частку в загальних продажах займають ВТМ?
– Ми спостерігаємо позитивну динаміку – чим більше асортименту ВТМ, тим більше продажів. Тому фокус цього департаменту полягає саме на швидкому і результативному масштабуванні всіх категорій.
– З якими основними складнощами ви стикаєтесь у розвитку ВТМ? Як їх долаєте?
– Одним з важливих принципів власних торгових марок ЦУМ є підтримка локальних виробництв. Через повномасштабне вторгнення і відтік кваліфікованих кадрів ми спостерігаємо нестачу фахівців на виробництвах постачальників, що впливає на швидкість розробки колекцій і постачання. Однак, ми пишаємось тим, що підтримуємо українських виробників, розміщуючи замовлення на невеликих, деколи крафтових мануфактурах. Рішенням для нас стала диверсифікація ризиків: гібридна модель виробництва, що передбачає як розвинення інфраструктури локальних партнерів, так і замовлення у найкращих світових спеціалістів.
– Яка команда працює над розвитком власних торгових марок ЦУМ? Як плануєте розвивати команду?
– Ми знаходимось у фазі активного росту і наразі у постійному пошуку кваліфікованих фахівців з виробництва, дизайнерів, категорійних менеджерів тощо. У HR-департаменті ЦУМ є дуже цікаві вакансії, які поєднують у собі креатив та бізнес-процеси, звичайно, з можливістю зростання.
– А які загалом тенденції розвитку ВТМ на українському ринку?
– Вже котрий рік поспіль ми спостерігаємо виробничий бум в Україні та приріст ВТМ: більшість маркетплейсів і ритейл-майданчиків прагнуть до вертикальної інтеграції. Управління ланцюгами постачання означає можливість оперативно реагувати на зміни попиту, а скорочення посередників позитивно впливає на дохідність бізнесу. Довіра до ритейлера є підґрунтям для успішного запуску нових ВТМ. Також цьому сприяє лояльність споживачів до українських брендів і виробників.
– Наостанок розкажіть про ваші плани щодо майбутнього розвитку власних торгових марок?
– Наш амбітний план – створювати нові продукти для широких аудиторій, які будуть приносити радість споживачам. Ми прагнемо створювати бренди, які змінюють правила гри, що будуть гідно представляти ЦУМ Київ як на локальному, так і на закордонних ринках.