Ольга Шевченко, Eva: Команда – це найбільший скарб Eva
Як у повномасштабне вторгнення компанія Eva продовжує працювати, відкривати нові магазини, експериментує з флагманськими форматами, розширює асортимент, повернула товарообіг до довоєнних показників і зберігає кадри.
Наразі в мережі Eva працює 1070 точок, проте в компанії обіцяють, що до кінця поточного року вийдуть на довоєнну кількість – 1116 точок, будують склад у Львові площею 9000 кв. та. У квітні запрацював власний салон краси на території флагманського магазину в столичному ТРЦ Respublika Park під назвою Beauty Salon by Eva. Ольга Шевченко, CEO мережі Eva в інтерв’ю Delo.ua розповіла про роботу компанії в перші місяці повномасштабного вторгнення, про зміни в керуванні бізнесом, найбільший скарб – працівників та поділилася планами на поточний рік.
Про початок повномасштабного вторгнення
Через налагоджені гнучкі процеси та ефективну команду, компанія Eva має досвід подолання викликів. На початку повномасштабного вторгнення росії в Україну основне було запобігти паніці та зберегти розсудливість. Саме тому компанія одразу повідомила, що магазини працюватимуть там, де це можливо. Також з першого дня визначили, як має відбуватися робота віддалено: затвердили періодичність онлайн-зустрічей, розподілили зони відповідальності та віддали більше повноважень регіональним менеджерам. У пріоритеті була безпека працівників та покупців, тому рішення про те, які магазини мають запрацювати, ухвалювалися щодня.
Ще треба було зберегти команду та тимчасово замістити бренди міжнародних виробників власним імпортом, щоб забезпечити мережу товаром та оптимізувати логістичну систему. Також, коли була небезпека в Київській області, треба було евакуювати запаси зі складів в Броварах, і тоді вперше скористалися залізницею.
Проте вже на початку літа 2022 року компанія перейшла у більш нормальний ритм – почали відновлювати та відкривати нові магазини, а до осені було повністю відновлене постачання та робота усіх складів.
Про зміни в керування бізнесом за два роки великої війни
Після вторгнення росії в компанії переоцінили проєкти та подивилися, що потрібно сьогодні-завтра. Поставили на паузу те, що робилося на перспективу та вимагало значних інвестицій, а те, на що потрібно було більше інтелектуального ресурсу, реалізовували активніше. До прикладу, впровадили електронні чеки, почали встановлювати каси самообслуговування, випустили свіжу версію мобільного застосунку, реалізували оновлення програми лояльності, розширили мережу точок видачі інтернет-замовлень. Також через велику війну скоротився горизонт планування.
Проте в 2023 році в мережі повернулися до масштабних інвестиційних проєктів. Наразі в компанії будують новий комплекс у Львові на 9000 кв. м під e-commerce. Також мають великі плани щодо автоматизації, закупівлі зовсім нового класу обладнання та диджиталізації мережі.
Про те, як зберегли кадри
Штат компанії – 14 000 осіб і переважно жінки. А понад 300 наразі знаходяться на фронті, захищаючи країну. Проте HR-система компанії підготовлена до швидкого пошуку та адаптації персоналу і процеси автоматизовані. До прикладу, новим співробітникам в мережі допомагає чат-бот.
Наразі в компанії немає гострої нестачі кадрів, проте тут готуються до можливого дефіциту: впроваджують програму корпоративного навчання для освоєння співробітниками необхідних навичок для роботи кур’єрами та водіями навантажувачів, також працюють над програмою з працевлаштування ветеранів. До прикладу, щоб адаптувати навантажувальну техніку для роботи на ній людей з інвалідністю.
Про тимчасову втрату частини внутрішніх ринків
На початку вторгнення в мережі було 1116 магазинів. Через руйнування та тимчасову окупацію територій наразі в компанії працює 1070 точок. Проте в планах до кінця поточного року повернутися до довоєнної кількості. Товарообіг вже відновлено та збільшено. В кінці минулого року надолужили і кількість покупців: +1% в листопаді в порівнянні з 2021 роком, а в січні-лютому цього року – +3%.
Про асортимент, маркетинг і логістику
У 2023 році асортимент eva.ua зріс до 120 000 SKU. Ми розширили асортимент наявних українських ТМ порівняно з 2021 роком. Лише за останні роки у категоріях побутової хімії, дитячих товарів та гігієни ми запровадили 27 нових торговельних марок.
У повномасштабну війну маркетинг компанії спрямований на підтримку клієнтів та комунікації «Краща ціна», яка передбачає наявність у кожній категорії пропозиції, яка була б найвигіднішою на ринку. Також в компанії активно використовують можливості програми лояльності: кожні два дні – нові товари з кешбеком 80% у вигляді бонусів, якими клієнт може оплатити 50% покупки, також є персональний кешбек на вибрані групи товарів.
В 2022 році напрям руху морських перевезень було змінено, але логістичне плече вирівнялося через нові європейські порти. У 2023 році блокування кордонів створило проблеми з рухом транспорту, проте в компанії не скасували жодного запланованого постачання. Наразі планування здійснюють таким чином, щоб у разі форс-мажорів мати в запасі час.
Щодо внутрішньої логістики, понад 60% замовлень зі складів до точок видачі почали доставлятися власним транспортом, що в середньому займає 1,7 дня. Майже вдвічі швидше, ніж це робив зовнішній підрядник. Також почали розвивати власну кур’єрську доставку інтернет-замовлень у Києві, Дніпрі, Львові та прилеглих населених пунктах. В компанії працюють над моделлю, щоб масштабувати цей сервіс, також розвивають власний автопарк, розбудовують та автоматизують склади.
Про корпоративні цінності
Попри кризи в компанії корпоративні цінності залишаються незмінними: команда, клієнтоорієнтованість, відповідальність, динаміка, професійність, ефективність. Після повномасштабного вторгнення додалися програми психологічної підтримки.
Команда – це найбільший скарб, те, над чим не припиняють працювати ніколи.
У 2024 році Eva планує відкрити ще приблизно 60 магазинів. Для цього ми заклали майже 200 млн грн. Будемо розвивати також e-commerce і додатково наращувати асортимент.
Особливу увагу придилимо кур’єрській доставці та посиленню логістичної системи загалом. У 2024 році загальна сума інвестицій у логістичну інфраструктуру становитиме приблизно 1,3 млрд грн.