Сергій Лаптєв, Комп’ютерний Всесвіт: Наша стратегія – адаптація, закріплення позицій і планомірний розвиток
Керівник роздробу всеукраїнської мережі магазинів Комп’ютерний Всесвіт про вибір локацій під нові магазини, зміну попиту та стратегію на майбутнє.
Попри чисельні виклики ринку, мережа магазинів електроніки Комп’ютерний Всесвіт не змінює позитивної динаміки та продовжує розвиватись, відкриваючи нові магазини. Так, у лютому 2024 року почала роботу нова торгова точка в Ужгороді на вул. Корзо, 17. Про основні засади розвитку в інтерв’ю RAU розповів керівник роздробу всеукраїнської мережі магазинів Комп’ютерний Всесвіт Сергій Лаптєв.
– Скільки зараз налічується магазинів у мережі та де найбільша представленість мережі й чому?
– Станом на квітень 2024 року мережа налічує понад 80 магазинів, які представлені у 17 областях України. Найбільше магазинів працює у Львівській області, оскільки саме у Львові стартував наш перший магазин цілих 22 роки тому. Відповідно і розвиток мережі розпочався саме з Львівської області.
Минулого року ми відкрили сім магазинів у п’яти областях України. Намагаємось не закривати торгові точки без гострої потреби, а працювати над покращенням їх показників, рівнем сервісу та адаптуватись до ринкових умов. На мою думку, нашій команді це вдається непогано.
– Чи доводилося вам все ж таки закривати якісь торгові точки і якщо так, то в чому була головна причина?
– На жаль, у 2023 році був частково пошкоджений Комп’ютерний Всесвіт в Нікополі та практично повністю знищений магазин в Запоріжжі. Значних ушкоджень зазнало майно, обладнання та найбільше, на превеликий жаль – під’їзд сусіднього будинку, куди влучила ворожа ракета. Найважливіше, що ніхто з команди не постраждав, а вже за місяць нам вдалось відновити торгову точку, освіжити асортимент товару й відчинити двері магазину для наших клієнтів.
– Наскільки вам вдалося пристосуватися до роботи в цих непростих умовах?
– Насправді те, в яких умовах сьогодні працює український бізнес – це поза межею сприйняття іноземних колег. Наші щоденні рішення – це буквально безперервний пошук можливостей вистояти і піднятись за несприятливих зовнішніх умов. В будь-якому випадку наша головна цінність та орієнтир – це люди. Скажімо, у серпні минулого року наш головний офіс у Львові сильно постраждав від нічного влучання ворожої ракети буквально за кілька десятків метрів. Довелось замінити всі вікна, частину дверей та зробити ремонт приміщення. На щастя, ніхто не постраждав і наша команда вже за кілька тижнів продовжила роботу.
– Як змінився середній чек та виторг під час війни, які тенденції в торгівлі ви спостерігаєте?
– Враховуючи те, що вартість товару безпосередньо залежить від курсу національної валюти, очевидно: середній чек зріс. Проте важко сказати те ж саме про кількісні показники проданих товарів. За час повномасштабної війни ми бачили як відчутне збільшення продажів на початку, так і тенденцію до зниження попиту на товари та послуги вже з середини 2023 року. На це впливає купівельна спроможність клієнтів та ситуація в країні в цілому. Звісно, війна вплинула й на асортимент товару. Так, суттєво збільшився попит на товари, що допомагають бути енергонезалежними, дрони, спеціалізовані пристрої зв’язку, окремі моделі планшетів. До повномасштабного вторгнення попит на такі позиції був мінімальним.
– Ваша стратегія розвитку передбачає відкриття нових торгових точок в ТРЦ чи у стріт-ритейлі?
– Наші магазини присутні як в ТРЦ, так і в форматі стріт-ритейлу. Насправді ми вирішили не прив’язуватись до одного формату: скрізь є свої переваги й недоліки. При виборі місця для відкриття торгової точки ми проводимо оцінку регіону, міста, аналізуємо перспективність конкретної локації. Все дуже індивідуально, тому стараємось дивитись широко й розглядаємо можливість відкриття у різних точках.
– В чому, на ваш погляд, переваги й недоліки роботи в обох локаціях?
– Як правило в ТРЦ більша конкуренція, вища оренда, але й потік клієнтів буває щільнішим. Переваги стріт-ритейлу – нижча оренда та вища конверсія. Часто в локаціях, де магазини Комп’ютерний Всесвіт працюють в форматі стріт-ритейл, конкуренція мінімальна.
– При пошуку місця для нового магазину який критерій для вас є вирішальним? Це має бути центр міста, чи велика транспортна розв’язка?
– Я як вже сказав, усе індивідуально та залежить від конкретного міста. Для відкриття магазинів ми стараємось обрати локації «на потоці». Важливо, щоб нашим клієнтам було зручно як зайти до нас, прогулюючись, так і припаркувати авто за потреби. Наявність транспортної розв’язки або ж місця скупчення людей вважаються перевагами для вибору локації. Очевидно, факторами впливу є вартість оренди, форма приміщення та фасад будинку.
– Який спектр послуг надається в магазині, який унікальний купівельний досвід пропонуєте своїм клієнтам?
– В мережі Комп’ютерний Всесвіт покупці можуть отримати чималий перелік послуг, починаючи від адаптації та налаштування пристрою відповідно до потреб клієнта, закінчуючи розширеними пакетами гарантій та сервісу. Обслуговування цих пакетів компанія здійснює самостійно, відповідно, можна бути доволі гнучкими у випадках, коли пристрій, наприклад, не проходить по гарантійним умовам. Докладаємо максимум зусиль, аби забезпечити нашим клієнтам повний спектр послуг.
– Чи є у вас доставка та як вона організована?
– Так, звісно, доставка тепер є одним із стандартних сервісів сучасного ритейлу. Зазвичай ми практикуємо співпрацю з зовнішніми профільними операторами. Пропонуємо нашим клієнтам безкоштовну доставку оплачених замовлень вартістю від 1000 грн.
Також варто зазначити, що кожен магазин Комп’ютерний Всесвіт працює в режимі точки видачі. Таким чином, замовляючи товари в нашому інтернет-магазині, доставка в звичайний магазин мережі для покупців теж є безкоштовною.
– Які ваші подальші плани розвитку та де ви бачите перспективу? Це нові формати торгівлі, чи нові регіони, можливо, вихід за кордон?
– Незважаючи на виклики ринку й далеко не найпростіші часи, ми плануємо закріплювати існуючі позиції, вдосконалювати внутрішні процеси та планомірно розвивати як офлайн, так і онлайн-напрям роботи мережі магазинів Комп’ютерний Всесвіт. Зараз ключовими характеристиками бізнесу повинні бути адаптивність до умов ринку та клієнтських запитів щодо асортименту й сервісу.