Дизайн інтер’єру у досвіді покупок: ключові принципи та тренди, що допоможуть підвищити лояльність покупців
Якими є ключові принципи та тренди у дизайні інтер’єру в ритейлі та з якими потребами споживачів вони пов’язані — в експертній колонці для RAU розповів дизайнер інтер’єру та архітектор з 20-річним досвідом, засновник студії Znak Design Вадим Зюзюк.
Дизайн інтер’єру у ритейлі розвивається відповідно до змін споживацьких потреб, високої конкуренції тощо. Окрім базової візуальної привабливості та функціонального планування, на ринку є приклади складнішого та багатошарового оздоблення торговельних просторів, що збагачує емоційні враження покупців, може передавати сенси брендів, збільшуючи їхню впізнаваність. У підсумку це підвищує ефективність роботи магазинів та їхній дохід.
Як впливає освітлення і чому краще використовувати точкове
У дизайні інтер’єру в ритейлі ми так чи інакше працюємо над створенням настрою, сприятливого для покупок. Характер освітлення, кольори, форми, текстури, декор — усі елементи, що наповнюють простір, є інструментами для розвитку лояльності до бренду. Враховуючи зростаючу конкуренцію офлайн-магазинів з електронною комерцією, цікавий простір стає все більш важливим фактором у виборі покупців.
Першим виділю освітлення. Окрім ключової функції — якісного освітлення товарів, воно має сильний психологічний вплив на відвідувачів магазинів. Наприклад, яскраве верхнє світло може дратувати та спонукати скоріше покинути приміщення, натомість різноманітне точкове освітлення дає почуття затишку, більш спокійно діє на психіку і дозволяє краще сконцентрувати увагу на окремих вітринах, що є плюсом для детальнішого ознайомлення з товарами та привабливих фото.
Існують різні типи світильників, які використовуються в точковому освітленні: підвісні, стельові, настінні, трекові тощо. Все частіше використовуються інтелектуальні системи освітлення, які дозволяють регулювати яскравість та колірну температуру світла. За допомогою освітлення можна створити різну атмосферу в магазині: затишну, ділову, урочисту, енергійну.
У нас був цікавий кейс з освітленням у проєктуванні одного з магазинів Ібіс. Зброя за вимогами законодавства та безпеки має бути в повністю закритому приміщенні, тому ми використали підсвітку прихованого монтажу, створивши ефект денного світла, що ніби крізь щілини пробивається з вулиці. Також ми розробили різні типи точкового освітлення з урахуванням тої чи іншої групи товарів, аби вони виглядали естетично, клієнт міг добре розглянути всі деталі, але водночас не було заяскраво.
До речі, багато досліджень демонструє, що природне освітлення позитивно впливає на поведінку покупців у роздрібних магазинах.
Не створювати сенсорного перевантаження у кольорах
Вибір споживачів пов’язаний з кольорами сильніше, ніж може здатися. Дослідження показало, що люди зазвичай формують перше враження про продукт менш ніж за 90 секунд (інше дослідження стверджує, що це може бути всього за сім секунд). І від 62% до 90% цього миттєвого враження ґрунтується лише на кольорі.
Як і у випадку з яскравим освітленням, активні кольори несуть ризики сенсорного перевантаження, що заважає зосередженню на товарах та спонукає скоріше піти з приміщення. Тож, на мій погляд, краще робити колірну гаму більш мінімалістичною, а насичувати оздоблення за допомогою інших інструментів, зокрема тематичного декору, про який я розповім нижче.
Підвищувати залученість покупців за допомогою тематичного декору
Сучасні покупці шукають не просто продукти, а й емоції, сенс та автентичність. Тематичний декор та інсталяції роблять інтер’єр магазину унікальним, запам’ятовуються, передають сенси бренду та дозволяють побудувати з покупцями емоційний зв’язок.
Так у вже згаданому Ібісі ми за допомогою декору створювали водний світ у відділі рибальства, починаючи з дерев’яних хвиль на сходах, що ведуть у відділ, і закінчуючи величезною дерев’яною інсталяцією риби. Інший приклад у відділі зброї: ми розробили металеві тримачі для поруччя перед горизонтальними вітринами, які нагадують зброю. У комплексі такі елементи створюють атмосферу, що більше занурює споживачів та залишає відчуття чогось більшого, ніж просто купівля товару.
Об’єднання форматів: додавати у торговий простір зони відпочинку та дозвілля
Багатофункціональність торговельного простору — ще одна причина, чому він може бути більш привабливим для покупців. Так у звичку увійшли фуд-зони, кав’ярні навіть у невеликих супермаркетах, а у торгових центрах додаткові опції можуть бути ще ширше: арт-простори, зони відпочинку та дозвілля тощо. Наприклад, у вищезгаданому кейсі магазину зброї ми також створювали окремий простір для кафе-тиру з атмосферою захоплення естетикою зброї.
Природні елементи в інтер’єрі сприяють збільшенню продажів
Дослідження показують, що біофільні елементи (природне освітлення, дерево, зелень тощо) в дизайні інтер’єру у торговельних просторах можуть збільшувати продажі. Це пов’язано з тим, що природне середовище сприяє комфорту, спокою та зниженню стресу, тож покупці в такому стані роблять покупки розслаблено, не поспішаючи, та охоче повертаються в такий простір знову. Також клієнти асоціюють біофільні простори з вищою якістю і, як наслідок, вищою вартістю продукту.
Крім цього, природні елементи допомагають збалансувати естетику у промислових або мінімалістичних приміщеннях. Цей прийом ми використали зокрема у просторі кафе-тиру, де рослини та дерево контрастують з каменем та металом, саме тому інтер’єр виходить не занадто холодний та беземоційний, і в той же час не занадто теплий та м’який, що не пасувало б до драйвової атмосфери тиру.
Дизайн інтер’єру в ритейлі – це не просто естетика, а й потужний інструмент для залучення та утримання клієнтів. Грамотно оформлений інтер’єр спонукає покупців частіше відвідувати магазин, залишатися в ньому довше та допомагає побудувати впізнаваність бренду.