Борис Марков, АТБ: Як мережа розвивається у війну та утримує лідерські позиції
Про великі втрати мережі АТБ у війну, відновлення та збереження лідерства.
В матеріалі для The Kiev Independent генеральний директор та голова ради директорів корпорації АТБ Борис Марков розповів, які втрати зазнала мережа з початку повномасштабного вторгнення, як продовжує відкривати нові магазини та реконструювати старі, допомагає ЗСУ та поділився планами на 2024 рік. RAU пропонує ознайомитися з основними тезами.
До початку повномасштабного вторгнення мережа АТБ налічувала понад 1300 магазинів та була абсолютним лідером в сегменті продуктового рітейлу України. Після вторгнення 31 торгова точка були знищенні, а 79 залишилися на тимчасово окупованих територіях. Проте мережа працює та розвивається. В планах на 2024 рік – відкриття понад 60 нових магазинів і не тільки.
Про майже два роки війни
Восени 2023 року мережа АТБ відсвяткувала своє 30-річчя. За цей час компанія пережила п’ять криз: фінансові кризи 1998-го та 2008 років, початок війни 2014-15 років, пандемію коронавірусу та повномасштабне вторгнення росії, яке стало найбільшим випробуванням в новітній історії країни.
В перші дні війни логістичні ланцюжки було порушено, морські шляхи блокували імпорт, а серед перевізників та постачальників була паніка. Попри всі перешкоди мережа АТБ стала прикладом відповідального та стійкого бізнесу. До того ж з лютого 2022 року було відкрито 20 нових магазинів, 7 відновлено та зроблена реконструкція ще в 40 точках в новому чорному дизайні.
Про допомогу ЗСУ
Мережа АТБ є втіленням продовольчої безпеки всієї країни. Надає системну допомогу ЗСУ, добровольчим формуванням, волонтерським організаціям, вимушеним переселенцям, медичним установам, службам екстреного реагування тощо. Загальний обсяг допомоги вже перевищив 1 млрд грн і примножується, оскільки продовжуються наші благодійні проекти. Ми чітко розуміємо, що лише послідовна робота з підтримки та допомоги нашим захисникам наближає довгоочікувану перемогу.
Про втрати
У війну були і руйнування магазинів, і точки залишилися на тимчасово окупованій частині України. Також зруйновано багатотемпературний складський центр у Київській області, який постачав продукцію до центральної України та північних районів. Ворог також захопив аналогічний складський центр у Херсонській області. Точну суму втрат зараз підрахувати складно, але вже зараз зрозуміло, що наші втрати обчислюються мільярдами гривень.
Також близько 4300 наших співробітників поповнили лави Збройних Сил. Деякі з цих героїв вже зазнали тяжких поранень або загинули.
Про порівняння воєнного часу з мирним
Ми опрацювали механізми переходу на ручне управління для оперативного реагування на обставини та делегування повноважень, що суттєво прискорює необхідні процеси прийняття рішень. Тому у нинішніх умовах те, що у мирний час могло зайняти тиждень, можна вирішити менш як за годину. Ми набагато більш підготовлені до таких викликів, як перебої у подачі електроенергії або піковий попит на окремі категорії товарів.
Через війну довелося децентралізувати постачання і запровадити три види асортименту: у відносно благополучних регіонах у нас звичні 2500-3500 позицій. У найближчих до лінії зіткнення районах їх близько 1500-1700 одиниць. У населених пунктах, де йдуть бойові дії, використовується військовий асортимент – 400-500 найнеобхідніших продуктів та товарів.
Про плани розвитку мережі у війну
В 2024 році ми плануємо відкрити 60 нових магазинів. Це приблизно вдвічі менше, ніж у довоєнний час. Ми також плануємо модернізувати 31 магазин у оновленому чорному дизайні.
Щодо поради великим компаніям, які продовжують розвивати бізнес в Україні – то до їх планів мають бути включені проекти підтримки українських захисників, благодійні ініціативи та заходи, які зміцнюють моральний дух і крок за кроком наближають нашу Перемогу.
У роки війни керівникам соціально орієнтованого бізнесу потрібно було бути не лише локомотивом галузі, а й виконувати місію згуртування та задавати тенденції. Прикладом стала ініціатива АТБ до 30-річного ювілею – ми зібрали 168 мільйонів гривень для Збройних Сил.
З 2014 року ми маємо досвід інтеграції ветеранів, які повернулися до цивільного життя, працевлаштувалися та знайшли своє покликання. В АТБ вони отримують цікаву керівну посаду, конкурентоспроможну заробітну плату та успішно підіймаються кар’єрними сходами.
Про особисті внутрішні зміни
Як і більшість українців, я навчився цінувати прості речі, які мають значення. Я навчився щиро радіти, начебто, маленьким перемогам, з яких обов’язково прийде одна велика перемога та мир. Слава Україні!