Рік трансформації та пошуку можливостей: кращі цитати рітейлерів і девелоперів у 2023 році
Засновники, керівники та топ-менеджери провідних українських компаній сфер роздрібної торгівлі, e-commerce та девелопменту про роботу у другий рік повномасштабного вторгнення, трансформацію ринку та брак кадрів.
У цій добірці ми пропонуємо ознайомитися з найяскравішими висловлюваннями лідерів ринку: як попри війну продовжувати свій розвиток, знаходити нестандартні рішення та баланс між «працювати» та «забезпечити безпеку», а також як повномасштабне вторгнення стало поштовхом для нових можливостей.
Засновник Consulting for Retail та Atriny Group Павло Щербаков:
Відчутна зміна, яка у нас відбулася після початку повномасштабного вторгнення – це перехід на повністю віддалене управління всією командою. Представники нашої команди опинилися в різних країнах, і ми були змушені перейти до жорсткого віддаленого формату роботу та управління розділеними командами.
СЕО мережі Файно Маркет Євген Тертишний:
Довелось перейти на ручне керування замовленнями, спростити всі процеси щодо лістингу асортименту, викладки товару на полиці. І якщо 2022 рік був роком випробувань, то у 2023 рік увійшли більш загартовані.
Співвласниця та CEO мережі O!Some Маріанна Самсонова:
З початку великої війни наш офіс змінився на 98%. Тобто, зі «старого» складу залишилося 3-4 людини. Ми не скорочували персонал, люди просто виїжджали. Проблема з кадрами була і до війни, а зараз стало ще гірше.
Директор по маркетингу мережі Будинок іграшок Анна Єщенко:
3 березня 2022 відновив роботу перший магазин Будинок іграшок у Львові. Ми просто не мали права вкрасти дитинство у цілого покоління дітей. А 17 березня запрацював магазин у Києві, і це в той час, коли безпосередньо під містом відбувалися бойові дії.
Директор роздрібної мережі Люксоптика Віолета Титаренко
У війну виїжджають і клієнти, і співробітники Люксоптика, особливо це стосується медичного персоналу. Ми підготували магазин і він місяць стояв з ремонтом та чекав, поки ми знайдемо фахівців.
Директор напрямку «Побутова техніка» в мережі Епіцентр Олександр Величко:
Ми не припиняли працювати навіть в найтяжчий період початку повномасштабної війни, забезпечуючи населення всіма необхідними товарами в тих регіонах, де це було безпечно для нашого персоналу та відвідувачів.
СЕО мережі Фокстрот Олексій Зозуля:
Протягом перших місяців 2022 року мережа Фокстрот закрила 100 магазинів. Це було усвідомлене рішення, бо ми не мали достатньо товару та фінансів, щоб підтримувати їх. І це було правильне рішення, бо вже згодом ми змогли відновити роботу більшості цих магазинів, і підготуватися до «високого сезону» (жовтень-січень) та розв’язали всі задачі.
Співзасновник та СЕО бренду та мережі магазинів Cher’17 Іван Кришталь:
У війну ми зберегли 70% команди. В fashion-сегменті ідеально планувати та виробляти на рік вперед. В умовах війни це зробити важко, бо ми не знаємо, що нас чекає завтра – блекаути, обстріли чи ще щось. Проте ми все одно плануємо, хоч і горизонт планування скоротився.
Директор з розвитку та форматів національного маркетплейса Алло Микола Астапов:
Кількість продажів скоротилася на 25%. Відвідувачів поменшало, вони стали рідше купувати, покупки стали більш обдуманими та раціональними. Ми не перекладаємо девальвацію на плечі нашого покупця – намагаємось балансувати за рахунок вартості та зниження маржі.
Виконавчий директор найбільшої національної мережі краси та здоровʼя Лінія магазинів EVA та EVA.UA Ольга Шевченко:
Зараз понад 300 співробітників мережі EVA на фронті. Тому у нас відчувається нестача в професіях, якими здебільшого займалися чоловіки – вантажники та водії погрузчиків. У магазинах здебільшого працюють жінки, тому ситуація не така критична.
Директор з маркетингу мережі Intertop Марія Самплавська:
В індустрії моди планування роблять на рік та сезони (осінь-зима, весна-літо). З війною все змінилося та горизонту планування взагалі не було. Тому ми дали команді повну свободу діяти та креативити з приводу будь-яких ситуативів.
Віце-президенту з маркетингу ОККО Василь Дмитрів:
До повномасштабного вторгнення компанія ОККО була друга (17% частки ринку), першими – група Приват. Зараз у нас найбільша частка ринку – 23%. Так суттєво ми наростили свою частку минулого року, коли були першими, хто під час дефіциту завіз в Україну пальне.
Директор з маркетингу Arricano Інна Морозова:
Ми вирішили бути сміливими у своїх ідеях та діях і визначили Рік стійкості та сміливости усіх наших торговельних центрів. Наш основний фокус у плануванні та реалізації маркетингових активностей у 2022-23 роках спрямований на наших відвідувачів, партнерів і команду.
Співвласниця групи компаній Епіцентр Галина Герега:
Міграція, призов, низька кваліфікація персоналу та його емоційне вигорання – з цими викликами сьогодні стикається кожен український бізнес, але незабаром проблема набуде національних масштабів. І в бізнесу немає чіткого розуміння, що з цим робити.
Генеральний директор Respublika Park Юлія Щаслива:
Відпочинок та позитивні емоції зараз дуже потрібні для всіх українців – ми живемо у постійній напрузі, і маємо якось перезавантажувати себе і у дітей має бути дитинство.
Співзасновник мережі мультимаркетів Аврора Лев Жиденко:
Зараз настав такий час, коли більш важливі людські якості, а не професійні вміння. Так би мовити, із хорошої людини можна зробити професіонала, а навпаки – ні.