Попереду всіх: як стати найефективнішою українською компанією – кейс чотирьох лідерів
Які принципи та інструменти допомагають будувати компанію-лідера та чому у умовах великої війни надважливо швидко ухвалювати рішення, гуртувати людей та делегувати.
В матеріалі Forbes 14 керівників компаній поділилися, як виводили свій бізнес у лідери. Під час розрахунків до уваги бралися динаміка виторгу 2021-22 років, рентабельність, а також результати роботи в першому півріччі 2023 року. А RAU обрала тих, хто пов’язан з рітейлом.
Тарас Панасенко, Аврора
- У компанії – 13 років, на посаді СЕО – з кінця 2010 року
- Виторг компанії у 2022-му: 14 млрд грн
- Динаміка виторгу (порівняно з 2021-м): зростання у 2,4 раза
- Прибуток: 2,3 млрд грн
Про відмінності менеджменту у війну
Люди хочуть працювати в людяних компаніях, тому у війну важливо фокусуватися на підтримці колег, робити часті зустрічі з персоналом (на початку війни вони були щодня, зараз – двічі на тиждень) та більше довіряти, тоді співробітники намагаються виправдати цю довіру.
Про найбільший виклик війни
Перший виклик – забезпечити безпеку праці. Мережа Аврора обслуговує 600 000 людей і дуже потрібна в Донецькій області та Херсоні. Коли мережі в цих місцях не було, ціни були помножені на три. Але важливо віднайти баланс між безпекою та бізнесом.
Другий виклик – робота над згуртованістю людей, тож у війну треба більше працювати саме з персоналом.
Про складові ефективного менеджера
- Знаходити час на спілкування з колегами, навіть, якщо умовну проблему можна швидко розв’язати в месенджері.
- Вміти розпізнати, що насправді хвилює людину і, можливо, підказати шлях, як це вирішити.
- Об’єднувати людей. Чи іншими словами, розбивати умовні «кокони», в які кожна людина занурюється.
Андрій Пивоварський, WOG
- У компанії – сім років, на посаді СЕО – з лютого 2019 року
- Виторг компанії у 2022-му: 45,4 млрд грн
- Динаміка виторгу (порівняно з 2021-м): +29%
- Прибуток: н/д
Про те, як досягається ефективність у воєнний час
Важливо, щоб вся команда була на зв’язку 24/7, при цьому обговорення спільні, а відповідальність – персональна. Мені однаково важливі і темп ухвалення рішень, і глибина пропрацювання. Ще моє правило воєнного часу – делегуй, але зберігай контроль. І кожен менеджер отримав стільки повноважень, скільки здатен взяти.
Про формування команди у зв’язку з браком людей
Питання не в кількості людей, а в якості та продуктивності персоналу. Тому перше правило – це діджиталізація сервісів (каси самообслуговування, мобільний додаток тощо) та мінімізація залежності від лінійного персоналу. Друге – для центрального офісу правило «менше, але краще».
Про розв’язання проблем та стратегію на майбутнє
Зазвичай, проблема – це завдання, тож рішення мають ухвалюватися, а не відкладатися, розв’язана проблема – це новий алгоритм дій, щоб більше не робити помилок. А ще варто пам’ятати, що кожен менеджер має право на помилку.
Стратегія на майбутнє – дати кращий сервіс, формати та продукт.
Олександр Бульба, Нова пошта
- У компанії – 15 років, на посаді CEO – з 2016-го
- Виторг компанії у 2022-му: 23,7 млрд грн
- Динаміка виторгу (порівняно з 2021-м): +14%
- Прибуток: 2,1 млрд грн
Про вдале рішення у війну
Переорієнтація логістики з посилкової на вантажну було вдалим рішенням. Як результат – стали перевозити значно більше комерційних вантажів: запустили послугу фрахтів, а також 3PL‑логістику.
Про проблему, яка наразі існує
Основна проблема – занадто довге проходження митниць вантажівками 10–20 тонн. Це займає до п’яти днів.
Про плани на наступний рік
На 2024 рік в планах пришвидшити доставку по Україні на дві години, збільшити кількість точок сервісу у містах та селах по всій країні, побудувати не менше 10 сортувальних центрів у тих містах, де побачимо збільшення попиту на наші послуги, щоб зберегти швидкість. Загалом плануємо зростання мінімум на 10% в обсягах відправлень. Також продовжимо виходити на ринки нових країн, щоб до 2025 року покрити 30 країн Європи.
Петро Пилипюк, Modern Expo
- У компанії і на посаді СЕО – понад 25 років
- Виторг компанії у 2022-му: 3,9 млрд грн
- Динаміка виторгу (порівняно з 2021-м): -14%
- Прибуток: 563 млн грн
Про позитивні результати
Відновили свою роботу всього за три дні після початку повномасштабного вторгнення. Протягом останніх 18 місяців ми виконали та вчасно доставили клієнтам 98% замовлень.
А позитивні результати досягалися тому, що сильна команда. Після повномасштабного вторгнення майже всі залишилися на місцях та продовжили роботу. А ще – диверсифікація за ринками. Наші виробничі потужності та логістичні хаби (найбільший – в Любліні) розташовані як в Україні, так і за кордоном. Ще маємо розвинену партнерську мережу, багато замовників – представники європейського ринку, з якими продовжуємо працювати з ними за чинними контрактами та отримуємо нові замовлення.
Про ефективну реформу
Найкращим рішенням стали інвестиції у партнерську мережу. За останні три роки оборот Modern Expo від співпраці з партнерами зріс на 100%. Нині це понад 40% обороту підприємства. Також не пошкодували, що залишилися в Україні, замість переносити частину виробництва на територію ЄС. Наразі плануємо помірне зростання показників продажів на рівні 2021 року.