
У селищі Ружин Житомирської області відбулося святкове відкриття супермаркету SPAR (+фото)


Співвласниця та CEO Usupso та O!Some розповіла, чому вирішили призупинити темпи ребрендингу та сфокусуватися на маркетинговій стратегії, про новий бренд підліткової косметики, який вже на початку грудня буде в продажу, про зміну поведінки покупців у війну та інше.
Перший магазин токійського бренду Usupso відкрився в Україні у 2017 році, а зараз мережа вже налічує 33 торгові точки в містах України, але частина з них вже працює під іншим брендом. В інтерв’ю RAU співвласниця та CEO мережі Маріанна Самсонова розповіла про те, як обирали назву для ребредингу, чому у війну офіс компанії змінився на 98% та про Teens only – косметику для тінейджерів.
– Почнемо з найпростішого, чому саме азійська тематика? Можемо припустити, тому що ця ніша в Україні ще не заповнена?
– Не зовсім так. Є дві частини цієї історії. Перша: до появи рітейлу в моєму житті я займалася міжнародною логістикою. Компанія, в якій я працювала, мала свої офіси в Китаї, тому я часто була в цій країні у відрядженнях. Я пам’ятаю момент, коли вперше зайшла в магазин аналогічного формату і мені дуже сподобалося. Для мене це було щось надзвичайне, те, чого до цього не існувало в Україні: маленькі магазини з безліччю всього цікавого та середньою ціною до $10. Сукупність всіх цих емоцій закохала мене в цей формат і кожного разу, як я прилітала до Китаю, заходила в ці магазини.
І друга частина історії: ми в рамках нашої логістичної компанії робили глибинне дослідження клієнтів та в процесі з’ясували, що в нашому портфелі майже немає рітейлу. Ми намагалися зрозуміти, чому рітейл не користується послугами логістичної компанії для пошуку та транспортування товарів. Тож і виникла ідея створити свій магазин задля того, щоб врешті-решт зрозуміти, як взагалі цей роздріб працює. Було вирішено привезти цей китайський формат маленьких недорогих магазинів в Україну.
В той момент я була виконавчим директором логістичного бізнесу і разом з його власниками ми і організувати цей проект. В нього я увійшла як партнер, та ми почали займатися рітейлом.
В першу чергу нам хотілося придбати франшизу Miniso. Але на той момент, коли ми зв’язалися з ними, нам сказали, що бренд вже планує відкриття в Україні. Нам запропонували викупити в них франшизу, але ми хотіли розвиватися самостійно і нам такий варіант не підійшов. Тож ми знайшли подібний бренд – Usupso, відправили керівника проекту в Китай, щоб вона перевірила формати та переконалася в якості. Тоді всі пазли зійшлися: ми підписали угоду та почали свою діяльність.
– В лютому 2022 року ви казали RAU, що плануєте до вересня 2023 року провести ребрендинг всіх магазинів. Тобто Usupso стануть O!Some. Розкажіть, які маєте результати в цьому напрямку?
– Станом на зараз 60% магазинів пройшли ребрединг. Але ми вирішили зробити невелику паузу. Я прогнозувала, що за рахунок яскравої вивіски та вхідної групи ми зможемо залучити більше трафіку. Але після того, як ми ребрендували п’ять магазинів, очікуваного результату по трафіку не відбулося. За нашим планом у нас дійсно покращилася конверсія та середній чек, а ось по трафіку щось не спрацювало. І звісно, нам потрібно було це проаналізувати.
Я зрозуміла, що треба йти не від зміни назви, а від зміни патернів поведінки нашого клієнта. І якщо раніше ключовим якорем в нашому бізнесі була саме вітрина і ми шукали приміщення, щоб гарно проглядався весь магазин, то зараз наш клієнт вже починає робити вибір ще до моменту потрапляння в магазин. І я зрозуміла, що нам потрібно загалом змінювати маркетингову стратегію. Тож ми призупинилися, щоб скласти її для себе і паралельно рухати ребрединг. Цей процес займе приблизно ще півроку.
– А чому вирішили взагалі робити ребрединг, у бренду Usupso погана впізнаваність?
– Це про чесність. Річ в тому, що бренд Usupso зареєстрований в Токіо, але всі виробничі потужності та головний офіс знаходяться в Китаї. Бренд позиціонує себе як японський, але на кожному товарі написано made in China. Звісно, з першого дня відкриття ми розповідали нашим продавцям, як потрібно покупцям відповідати на запитання, чому бренд японський, а всі товари китайські.
Тому ми і робимо ребрендинг. З O!Some ключова комунікація, що це український бренд, але натхненний азійським вайбом та культурою. Так, ми утворилися в Україні, але ми про Азію.
– Чому обрали саме таку назву – O!Some?
– Нас четверо партнерів і всі ми різні. Стояла задача – знайти назву, яка б сподобалась всім. Ми працювали з компанією IDNT, і кожен з нас казав, щоб хотів вкласти в нову назву – сенси, мрії тощо.
На базі того, що ми розповіли, бюро нам запропонувало чотири назви і O!Some була першою. Мені вона відразу сподобалася.
По-перше, це відсилання до англомовного слова, яке перекладається, як «вау, класно». По-друге, таке написання дуже зручно розкладається на різні маркетингові активності, до прикладу, O!Something new glasses. По-третє, ми хотіли відійти від «sо» в кінці, як в Usupso та Miniso, але щоб зберігалося відсилання до азійського. Ну, і вчетверте, це О!Самсонова (сміється). Але, звісно, такої думки не було.
– Чи розуміють ваші клієнти, що O!Some – це не щось принципово нове, а ребрединг?
– Більшість наших клієнтів чітко розуміють, що Usupso змінюється на O!Some. Ми постійно комунікуємо всередині магазинів, кажемо, що це не новий магазин, а ребрендинг.
Але, звісно, буває що деякі покупці не розуміють, що за зміни відбуваються. І поки справді є розмите позиціювання. У нас є локації, де спочатку було Miniso, потім Usupso, а зараз O!Some: три різні назви за три роки.
Тому формування нової маркетингової стратегії буде націлене і на розповідання, що цінності змінилися, тому Usupso тепер O!Some.
– Скільки в середньому ви витрачаєте на ребрединг однієї точки?
– Середня цифра – приблизно 250 000 грн.
– У велику війну ви зосередилися тільки на ребрендингу чи відкривали нові локації?
– Коли почалось повномасштабне вторгнення, ми на тиждень закрили всі магазини. Потім перезапустили точку у Львові, й побачили попит. У нас були продажі на рівні 31 грудня. Але цьому є пояснення: люди переїжджали, і такі магазинчики як наші допомагали їм облаштувати побут та слугували підтримкою емоційного стану. Тож перша задача була – відновити те, що можна відновити.
6 березня 2022 року у нас згорів наш найбільший магазин в Херсоні в ТРЦ Fabrika, потім 9 травня був приліт в ТРЦ Riviera в Одесі, де точка сильно постраждала. Тому ми відновлювали роботу маленькими кроками і перші півроку війни була задача – зберегти те, що є.
У війну ми входили з 30 магазинами. Потім було мінус два, які постраждали, далі ми закрили три партнерські магазини в Дніпрі. В результаті «скотилися» до 23 магазинів, але в кінці 2022 року у нас знову було 30 магазинів, на зараз – 33. Тобто, за кількістю ми виросли, але було то закриття, то відкриття. І до кінця 2023 року та ще півроку не плануємо нових відкриттів.
– Хто ваша цільова аудиторія?
– Може здатися, що наша цільова аудиторія – це тінейджери, які в темі азійської тематики. Але ні, вони більше наші фоловери, які обіймаються та фоткаються з іграшками. А саме наша аудиторія – це 25+.
– Розкажіть, як змінився попит українців у війну?
– Я займаюся консалтингом інших бізнесів та часто чую, що «продажі впали через те, що клієнти виїхали». Але так можна казати лише в тому випадку, коли, до прикладу, мережа охоплює 100% ринку і частина клієнтів поїхала. Коли ж мережа, як наша, не охоплює весь ринок, то треба шукати інші причини, чому продажі падають. І мені стало одразу зрозумілим, що тепер, у велику війну, треба вивчати зміну в поведінці людей.
Я не проводила дослідження, але просто якось спостерігала, як люди рухаються по ТЦ Києва, Львова та Одеси. Якщо раніше через цікавість вони могли заходити в різні магазини та годинами гуляти залами, а рішення про покупку приймали в моменті, то зараз на 100 людей, всього один з пакетиком. Вітрини більше не працюють – вони не затягують покупців, бо ті роблять вибір ще до того, як потрапити в ТЦ.
Ще приклад: у нас є кілька локацій на фуд-корті, і там ми завжди спостерігали найбільші продажі. Цьому є пояснення: людина розслаблена, поїла, і в неї є настрій зробити покупку. Але зараз і це не працює.
Тож задача всіх рітейлерів України – потрапляти у вибір клієнта увечері, коли він скролить телефон, через сарафане радіо тощо. Іншими словами, ми маємо бути в голові клієнта до того, як він дійшов до торгового центру.
Не всі 100% клієнтів змінилися, але більшість. Це ми бачимо по Харкові. В цьому місті дуже раціональні покупки – зайшли, купили, вийшли.
– Які у вас топ-товари?
– На зараз топ-товари – це азійська локшина, косметика та м’які іграшки.
– Який середній чек був до війни і зараз?
– Середній чек до війни був 300 грн, а зараз 350 грн, але за рахунок інфляції, а не через кількость товарів в чеку.
– Ви плануєте розвивати e-commerce?
– Сама модель нашого бізнесу побудована на офлайні. Тут все зрозуміло для нас – відкриваєш точку і в той же день починаєш її окупати. Щодо онлайну, то у нас немає на нього фокусу. Навіть пандемія коронавірусу нас не спіткала почати розвивати цей напрям. Ще скажу, що я не є фахівцем в цьому питання та й в команді немає такої людини.
Зараз наш онлайн – це просто візитівка. Коли завершимо повністю ребрединг, то сайт Usupso закриємо. Маємо ще додаток, але він спрямований не на онлайн-покупку, а на програму лояльності.
– Як ви підбираєте продавців в магазини, чи має людина розумітися на азійській тематиці?
– Хотілось би мені вам сказати, що ми підбираємо персонал, який відповідає портрету нашої цільової аудиторії, але буду чесною: в нинішніх умовах у нас персонал той, який ми знайшли, і всіма силами намагаємося його утримати.
Але відверто, проблема з кадрами була і до війни, а зараз стало ще гірше. Звісно, наймаючи людей на роботу, ми передаємо філософію компанії та свою любов до Азії.
– А чи була плинність кадрів офісу?
– З початку великої війни наш офіс змінився на 98%. Тобто, зі «старого» складу залишилося 3-4 людини. Ми не скорочували персонал, люди просто виїжджали.
– Чи мали ви інструкції, як діяти, коли почнеться повномасштабне вторгнення?
– Чесно скажу, я взагалі не була готова до того, що почнеться велика війна. В бізнес-чатах відправлялися якісь інструкції, як треба діяти, коли лунає тривога чи летить ракета. Я відкривала, читала їх, і сама не вірила, що таке може бути, тому просто закривала. Коли 24 лютого стало зрозуміло, що почалося повномасштабне вторгнення, на наступний день ми зібралися в офісі, розкидали протоколи та інструкції. І по них працювали ще перші 3-4 місяці. Звісно, вносили в них щось нове, зважаючи на ситуацію.
– Чи надавали ТЦ вам знижки в перший рік війни та як ситуація зараз?
– Торгові центри перевершили всі очікування. І перший рік війни була справжня партнерська кооперація – вони надавали знижки, ми продовжували працювати. Зараз вже не все так «солодко». Річ в тому, що ТЦ міряють свій успіх кількістю відвідувачів. Але для нас, магазинів, відвідувачі – не дорівнює покупці. Торгові центри, спираючись на дані по трафіку, поступово повертаються до умов, які були до війни. Але в нас ще є точки з пільговими умовами.
– Що було з постачанням товарів з початком війни?
– На початку війни один з чотирьох наших потягів з товарами їхав через територію рф. І у нас був великий ризик зовсім не отримати нічого. Контейнери просто могли не пропустити в Польщу, але тут вступилася китайська сторона і агенти між собою домовилися. Хоча, якщо чесно, логістичні питання мене менше всього турбували. Я з логістичним минулим, тому точно знала, як вийти з ситуації: є різні порти, а в кожному свої агенти. І у нас не було жодного місяця, щоб ми страждали через логістику.
– Ви продовжуєте співпрацю з виробниками Made in Ukraine?
– Наш експеримент по співпраці з товарами Made in Ukraine показав гарні результати. Зважаючи на це, ми почали заповнювати полиці все більше і більше українським, а потім в якийсь момент я зрозуміла, що Азія зникла з магазинів. Ми зробили аналіз та повиводили частину товарів Made in Ukraine. Зараз залишили 8-9 брендів, які гармонують з азійськими товарами. І у мене є думка виділити окремий корнер посередині торговельного залу і там розмістити все українське.
– Які антикризові міри були зроблені у війну, на що скоротили витрати?
– Ми оптимізували процеси на складі – скоротили витратну частину майже на 90%. Раніше здавалося, що це нереально, але коли безвихідна ситуація, багато чого можна скоротити. Також постраждав маркетинг.
– Давайте про цифри. Який виторг був в 2021-2022 роках та який прогнозуєте в 2023 році?
– В 2021 рік – 144 млн грн, в 2022 рік виторг скоротився майже на 40% в порівнянні з 2021 – 92,5 млн, а в 2023 рік прогнозуємо, що трішки більше ніж в 2022 році.
– Щодо столиці зрозуміло, що мода на все азійське тут давно, а як щодо регіонів? Чи проводите ви якісь дослідження, щоб зрозуміти, умовно, чи у Вінниці варто відкривати магазин подібного формату?
– Ось це питання ми не досліджували. Ми вибираємо цікавий нам регіон, а потім дивимося, який формат нам більше підійде – ТЦ чи стріт. Ключове для нас – трафік, причому не постійний, а той, який оновлюється.
А щодо Вінниці тут було цікаве відкриття. Ми знайшли місцеву групу тінейджерів, які танцювали К-pop. Попросили їх про 30-хвилинний виступ, в результаті вони танцювали п’ять годин і всім це дуже сподобалося. В регіонах всі розуміють, що наші магазини про Азію.
– Які саме місця обираєте в ТЦ для оренди?
– В ТЦ нам цікаві місця на повороті та кутові, щоб вітрини було видно довго, або щоб в неї умовно йшли.
– Розкажіть, чи буде якийсь ексклюзив незабаром?
– Ми зрозуміли, що є великий попит на підліткову косметику та немає пропозиції на ринку. У мене десь рік крутилася ця ідея в голові – якщо немає, то треба створити. І так збіглося, що я була в Анталії, познайомилася з власницею бренду Elan. Вона сама з України, а її бренд продається на 40 країн і є власний завод.
Ми поспілкувалися з нею, і я розповіла про свою мрію. Було вирішено зробити підліткову косметику з ідеальним натуральним складом на її заводі.
Почали ми з 15 серпня 2023 року, а в кінці грудня буде перша партія косметики в Україні під брендом Teens only. Також скажу, що я настільки вірю в нього, що, думаю, він матиме окреме життя.
– Наостанок, коли ви заходите в свої магазини, що купуєте найчастіше?
– Це косметика для волосся.