Віктор Средній, EVA: Наразі вже працює більше 30 магазинів формату «Жіноча енергія» та ще 20 планується відкрити до кінця року

Віктор Средній, EVA: Наразі вже працює більше 30 магазинів формату «Жіноча енергія» та ще 20 планується відкрити до кінця року

08.11.2023 08:45
  1228
Костянтин Симоненко

Операційний директор мережі магазинів EVA про роботу в нових реаліях, магазинах за 20-30 кілометрів від лінії фронту та новий концепт рітейлера.

В інтерв’ю виданню NV операційний директор мережі магазинів EVA Віктор Средній розповів про те, як розвивається найбільший в Україні рітейлер товарів для краси та дому, нову стратегію в умовах війни та найближчі плани компанії. RAU представляє основні тези цієї бесіди.

Про підготовку до війни

Завдячуючи і власнику, і керівникам компанії мали змогу підготуватися до повномасштабного російського вторгнення. Проробляли різні сценарії роботи, створювали запаси, вносили зміни в операційну діяльність аби допомогти магазинам працювати стабільно. Навіть проробляли найгірший сценарій дій на випадок повного відключення зв’язку та колапсу банківської системи, щоб працювати навіть за таких умов. Перші кілька тижнів після повномасштабного російського вторгнення було дуже важко та незрозуміло, що буде далі. І звичайно, плани з розвитку були заморожені. Але вже на початку березня 2022-го відкрили новий магазин у Білій Церкві. Він вже був готовий, бо і люди, і працівники, і товар — все було на місці.

Про умови відкриття магазинів

При відкритті магазину завжди керуємось двома речами. Це безпека — для персоналу та відвідувачів. Якщо співробітники не готові працювати або бачимо, що це дуже ризиковано, то ми цього не робимо. І друге — наявність попиту, тобто людей, яким потрібен цей товар. У Білій Церкві були обидва фактори і ми відкрились. Магазин показує добрі результати продажів. За весь 2022 воєнний рік відкрили десь близько 26 магазинів.

Про втрати мережі

Проте багато магазинів було втрачено. Зокрема були магазини в Маріуполі, у Бердянську, в Мелітополі. Скрізь працювало не по одному, а по 5, 7 і навіть по 10. Усі вони зачинені. І це була вимушена дія. В період окупації не працювали також магазини в Херсоні, та після звільнення поновили їхню роботу. Загалом відновили роботу більше ніж 50 магазинів, з яких 29 безпосередньо пережили окупацію. Цього року повернули до роботи 7 магазинів і 22 — минулого року.

Про вартість відкриття одного магазину

Новий великий магазин коштує до 10 млн грн, менший — 5−7 млн грн. Якщо мова йде про торгові точки на деокупованих територіях, все залежить від стану приміщення. В деяких випадках вони в хорошому стані і навіть не треба витрачатися на ремонт, тільки потрібно було завезти товар замість втраченого. Тож потрібно мільйони гривень на відновлення.

Про роботу на деокупованих територіях

В першу чергу важлива безпека, тому враховується можливість прямих артилерійських обстрілів. Якщо наприклад, Костянтинівку в Донецькій області можуть обстрілювати, то не відкриваємо там магазини і вони не працюють. А от Краматорськ розташований трохи далі від лінії фронту і може бути атакований лише ракетами, так само як і будь-яке місто в Україні. Така сама ситуація і в Харкові — у цьому місті відкрили майже всі магазини, крім кількох, де не змогли порозумітися з власниками приміщень на початку повномасштабного вторгнення. Зараз тут їх трохи більше 50. У Херсоні працює 9, ще близько 5−6 не відкриті, бо вони розташовані в небезпечній зоні — може прилетіти з іншого берега Дніпра. Також важливо, чи є для персоналу укриття. Наприклад, у селищі Білозерка Херсонської області магазин працює, бо співробітники можуть швидко сховатись.

Про виторги на прифронтових територіях

Зиск від роботи на деокупованих та прифронтових територіях не дуже великий, його там майже немає. Навіть Херсон неприбутковий зараз. Проте магазини виконують соціальну місію, оскільки українці мають отримувати доступ до необхідної їм продукції, а працівники мають бути забезпечені роботою. Виторги менші десь на 30%, десь удвічі, деінде взагалі лишилось 30% від того, що було. Намагаємося знайти порозуміння з орендодавцями, аби вони знижували ставки, і це досить непроста історія. Хоча здебільшого вони йдуть назустріч, інколи все ж вимушені зачинятися. Бо орендодавець вважає, що у місті, як от, наприклад, у Харкові або Херсоні — «цілком вже безпечно і всі люди вже повернулись». Керуючись цим своїм особистим стійким переконанням, орендодавці хочуть отримати повну суму оренди, яка була до війни. Таких прикладів небагато, але є.

Про можливу компенсацію втрат

Випадків компенсації місцевими адміністраціями вартості ремонту магазинів чи обладнання, на жаль, немає. Інколи орендодавці роблять ремонти за свій рахунок, інколи — ми самі, інколи — спільно. Як правило, це наші прямі витрати. Звичайно, всі ті магазини, які були розграбовані, знищені, спалені — це втрати матеріально-технічних цінностей і не можна їх просто так списати. Ми збираємо всі документи. Дуже сподіваємося, що свого часу відбудеться суд над країною-агресором, і вимагатимемо від росії компенсації цих збитків.

Про нові формати

Мережа EVA відкрила у Вінниці перший магазин у новому концепті «Жіноча енергія». Його простір розділений на зони товарів для дому та краси. Новий концепт розробили ще до початку великої війни. Працювати доводиться в дуже динамічному, конкурентному ринку. Основний формат уже трохи застарів, тому постійно перебуваємо в пошуках і щось вдосконалюємо. Існує, наприклад, формат EVA Beauty Lab, однак він більше сфокусований на продажі товарів для догляду та краси, там немає товарів для дому.

Хотіли створити щось інноваційне, сучасне, енергійне, що включало б усі категорії товарів. Так народився концепт «Жіноча енергія» — у магазинах різні категорії товарів позначені кольорами. Чорний — це все, що пов’язано з красою, доглядом, б’юті. Пастельний, жовтий, бежевий — з товарами для догляду за домом. Магазин у Вінниці показав хороші результати роботи, тому почали масштабувати цей концепт.

Про ребрендинг магазинів

Наразі вже працює більше 30 таких магазинів формату «Жіноча енергія» та ще 20 планується відкрити до кінця року. Переобладнати одну торгову точку під новий формат коштує приблизно 3 млн грн. Магазини формату «Жіноча енергія» трохи відрізняються асортиментом від стандартної точки EVA. У магазинах цього формату в ТЦ функціонують дитячий куточок, сервісні зони — зона тестування шкіри, догляду за волоссям, де працюють професійні консультанти. Вони мають спеціальне обладнання, можуть проаналізувати, а потім надати чіткі рекомендації щодо тих чи інших засобів. Тож у цих магазинах асортимент товарів для догляду та парфумерії трохи розширений. В цьому і полягає головна відмінність. Плану зробити ребрендинг усієї мережі більш ніж на 1000 магазинів немає. В новому форматі або відкриваються нові магазини або робиться ремонт в існуючих, які перебувають у незадовільному стані, з урахуванням нової концепції.

Про розвиток формату EVA Beauty Lab та інших

Магазини цього формату потрібно відкривати в центральних локаціях, у торгових центрах. На наступний рік немає конкретних планів з його розвитку, але при наявності цікавої пропозиції щодо розташування, обов’язково будемо збільшувати кількість таких магазинів. Також є новий проект — створення відокремлених відділів з дерматокосметикою у магазинах EVA, який реалізується спільно із партнером — компанією L’Oréal. Пілотний проект вже відкрився в магазині на Європейській площі у Дніпрі.

Про перспективні напрямки

У стратегії розвитку враховується той факт, що багато українців переїхали до Києва та Львова. За останні декілька років відкрили багато магазинів і там, і там. Були деякі торгівельні центри, в які раніше не могли потрапити, а зараз там працюємо. Проте важливі й інші міста. Наприклад, у Херсоні сподобалась локація для нового магазину. В стратегії не прописано, що маємо точно йти лише на захід. Оцінюємо кількість потенційних покупців, потенціал району та локації. З досвіду Херсону можна сказати, що швидше за інших на деокупованих територіях відкриваються продуктові мережі, Нова пошта і EVA. Однак завжди враховуємо питання безпеки, вивчаємо чи є персонал. Майже з усіма колегами, навіть тими, хто перебуває на окупованих територіях, намагаємося весь час підтримувати зв’язок.

Про запасний план

Маємо план «Б» на випадок погіршення ситуації і кожен — директор та персонал — знають, що робити, наприклад, після прильоту десь поруч з магазином. На жаль, такі випадки були. Наприклад, в Черкасах уламок російської ракети потрапив в готель, в 100 метрах від магазину. Було розбите скло, постраждав товар, але вже наступного дня магазин відновив свою роботу. Для магазинів, які працюють у Краматорську, Слов’янську, у Дружківці, недалеко від лінії фронту, вони мають певний запас тари на той випадок, якщо треба буде екстрено вивозити товар. Маємо домовленості з логістичними компаніями, які готові в критичній ситуації швидко евакуювати якийсь магазин.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку