Перевірено на практиці: які технології працюють в рітейлі, а які – ні

Перевірено на практиці: які технології працюють в рітейлі, а які – ні

25.08.2023 08:30
  1387
Костянтин Симоненко

Згідно з публікаціями профільних ЗМІ, ряд цифрових рішень спрацював і продовжує працювати на розвиток рітейлу, але далеко не всі технології виявилися придатними для використання в сфері торгівлі. RAU підказує, на що робити ставку рітейлерам.

Кінець епохи модних технологій

Донедавна вважалося, що рітейл є чи не найкращою галуззю для втілення різноманітних цифрових рішень. Ставка робилася на все – від AR/VR-рішень для “розумних” дзеркал, примірочних і шоу-румів до різних модифікацій “розумних полиць”, інтерактивних цінників та можливостей метавсесвіту.

Однак вже стало очевидним, що епоха «романтичних» інвестицій у модні технології для розвитку рітейлу завершена. Багато гучних і розрекламованих напрямів так і не стали мейнстрімом, а галузева цифровізація рухається в темпі модернізації всієї економіки. Тепер рітейлери хочуть відповіді на одне просте запитання: що конкретна технологія реально змінить в їх бізнесі.

Фактори змін: справжні та уявні

На справжню глибоку трансформацію рітейлу впливає не так багато факторів чи подій. Насамперед, це безпосередньо розвиток інтернету та комп’ютеризація – повсюдний широкосмуговий доступ, соцмережі та платформи медіаконтенту. Величезний імпульс розвитку онлайн-торгівлі надала пандемія (інтернет-шопінг, доставка). Тепер з’явився ще один ключовий фактор впливу – генеративний штучний інтелект (ChatGPT, Midjourney та ін.). Все інше є наслідком еволюційного розвитку, коли конкретне завдання відпрацьовується найбільш підходящою технологією. І революційних технологій дуже мало.

Так, можливості доповненої та віртуальної реальності насправді до жодної революції не привели. Так само не вийшло масштабного переходу на роботизовану доставку, бо кур’єри поки що набагато надійніші та дешевші. Так і будь які інші технології програватимуть, якщо людська праця буде дешевша за впровадження та підтримку надійної роботи цифрового рішення.

Не прижилися в рітейлі й метавсесвіти: навіть самоізоляція не стала достатнім драйвером розвитку технології. Швидше навпаки, люди переситилися віртуальними просторами та прагнуть спілкуватися у реальному.

Що лишається важливим

Очевидне ускладнення процесів у роздрібній торгівлі змінює вимоги до технологій. Тому варто відзначити ті рішення, які підходять для завдань розвитку рітейлу.

  • Змінилися підходи до управління даними та їх захисту, як персональних так і корпоративних. Істотно зросла роль кібербезпеки, дані уніфікуються та централізуються. Розвиток спрямований у бік формування єдиного джерела інформації – маркування товарів, їх відстеження, цифрові профілі покупців, підрядників та партнерів. У поєднанні, наприклад, із цифровими валютами це може стати потужним інструментом трансформації.
  • Масовий переїзд бізнесу до хмари тільки починається. Це допоможе невеликим гравцям подолати нестачу власних ІТ-ресурсів, а великим компаніям — отримати максимум користі з даних, за умови наявності хмарних інструментів (платформ).
  • RPA-рішення – цифрові двійники та заміна людини машиною. Штурмом ринок вони не взяли, але міцно на ньому закріпилися та продовжують розвиватися. Присутність онлайн-помічників та різних голосових помічників у галузі добре відчутна.
  • Персональні програмні рішення. Суть рітейлу не змінюється, але процеси в ньому стають складнішими. Для їхньої цифровізації потрібні custom build інструменти, які дозволяють стабілізувати роботу з новим рівнем складності бізнесу – даними, процесами, регулюванням. Тут процес рухається в бік загальних галузевих платформ для великих гравців, які можуть дозволити собі участь у створенні таких платформ, також мають запит на їх функціональні можливості. Середнім і дрібним гравцям умовна ERP з «коробки» не потрібна, їхній шлях — SaaS-рішення в хмарі.

Чого очікувати далі

Рітейл ділиться все більшим обсягом даних у хмарах з третіми сторонами, що відкриє нові можливості для розвитку. Наприклад, продумана робота з даними може створити справжню персоналізацію, оскільки поки що досягти її не виходить. Найчастіше все поки що обмежується спамом контекстної реклами після разового запиту у пошуковій системі.

Введення єдиних джерел даних дозволило б позбавитися дублікатів профілів користувачів і товарних найменувань, що дасть можливість рітейлерам персоналізувати пропозиції з великою точністю.

Завдання для штучного інтелекту

Наразі люди втомилися від багатства вибору та не хочуть витрачати час на прийняття рішення. Також ніхто більше не хоче проводити зайвий час у магазині. Зазвичай у людини складається традиційний набір улюблених продуктів, які потім купуються в рутинному режимі. Цей тренд вимагатиме оптимізації шопінг-місій, якості роботи касових ліній, рішень для самообслуговування.

Спектр таких завдань цілком може вирішити штучний інтелект, самостійно обробляючи дані та конвертуючи їх у різні готові рішення – оптимальний клієнтський шлях, нові процеси та навіть намітки нових перспективних бізнес-напрямків.

Так само генеративний штучний інтелект може допомогти у формуванні власних ІТ-рішень. Правильні питання, сформульовані компетентним бізнес-експертом, дозволять написати в тому ж ChatGPT повністю робочий програмний код під бізнес-функціональність, що тестується. Скажімо, техніці можна буде доручити прості робочі сценарії типу «відкривай листи з певними атрибутами в пошті», «шукай певні ключові слова», «відправ бухгалтеру» та багато інших. Якщо додати до цього можливості low-code платформ, розробники рівня junior перестануть бути потрібні бізнесу.

Створення цифрових екосистем

Поступово рітейлери стають ІТ-компаніями, які створюють свої цифрові платформи для спрощення інтеграції з партнерами, контрагентами та спрощення взаємодії зі споживачами. Відповідний формат для такого напряму розвитку – цифрові екосистеми. Маршрут дуже нагадує те, що свого часу сталося у фінтеху. Стратегія дозволяє бізнес-департаментам укрупнюватись та вирішувати завдання свого зростання через ІТ більш ефективно.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Metro Україна доєдналась до масштабного проєкту зі збору використаних батарейок різних типів за ініціативи “Батарейки, здавайтеся!”

Metro Україна доєдналась до масштабного проєкту зі збору використаних батарейок різних типів за ініціативи “Батарейки, здавайтеся!”

 У кожному торговельному центрі незабаром з’являться спеціальні контейнери. Компанії, що є власником бренду...
time icon  
  42
Усі новини ринку