В Києві вакантність ТРЦ може сягнути 17% до кінця 2024 року – дослідження UTG
За даними дослідження UTG, рівень вакантності столичних ТРЦ знизився з 16,5% на кінець 2022 року до 14,7% за підсумками другого півріччя поточного року. З урахуванням магазинів міжнародних брендів, що тимчасово не працюють, пустують 21,1% площ (наприкінці 2022 року було 21,4%). До війни вільними були 10,3% площ.
Як повідомляється на сайті компанії UTG, за наявного рівня доходів і витрат населення рівень вакантності ТРЦ у Києві може досягти 17% до кінця 2024 року. Про це повідомив керівник департаменту стратегічного консалтингу компанії UTG Костянтин Олійник агентству Інтерфакс-Україна.
“З урахуванням поточного рівня доходів населення платоспроможний попит здатний забезпечити успішне функціонування для 2,313 млн кв. м торговельних площ. У той час як на серпень 2023 року в Києві вже функціонують 2,457 млн кв. м. Запуск в експлуатацію до кінця 2024 року задекларованих проектів загальною площею понад 250 000 кв. м ще більше наблизить профіцит торговельних площ і стимулює поступовий перерозподіл споживчих потоків між об’єктами. Усе це приведе до зростання вакантності до 17% і корекції ставок оренди в бік зниження”, – повідомив Олійник.
Водночас у 2023-24 роках декларують своє відкриття ТРЦ White Lines (28 000 кв. м), New Ray (34 500 кв. м), April Mall (36 500 кв. м), BalticSky (20 000 кв. м), Ocean Mall (GLA – 110 000 кв. м), Lukiyanivka (47 052 кв. м) та інші об’єкти. Щоправда, переважна більшість з них навряд розпочне роботу у заявлені терміни.
Олійник наголосив, що в ситуації насичення ринку будь-яке відкриття нового великоформатного торговельного центру на тлі обмеженого асортименту активних рітейлерів впливає на показник середньоринкової вакантності та ускладнює залучення орендарів. За його словами, керуючі компанії вже зіткнулися з безліччю складнощів: тотальний вихід російських мереж, відсутність достатньої кількості альтернативних міжнародних універмагів на площах, що звільняються, закриття великоформатних міжнародних операторів до закінчення воєнних дій (Inditex, H&M, IKEA), невизначеність у відновленні повноцінної роботи операторів розваг (фітнесів, кінотеатрів, дитячих розважальних центрів, боулінгів, закладів харчування).
Як прогнозують аналітики UTG, велика ймовірність серйозних труднощів при заповненні великоформатних об’єктів у середньостроковій перспективі (відсутність якорів, універмагів). Такі тенденції призводять до вимушеної модернізації, редевелопменту та реконцепції наявних ТРЦ.
Костянтин Олійник нагадує, що до війни низка девелоперів почала або провела комплексну модернізацію своїх проектів (Караван, ЦУМ, Метроград, Метрополіс, Квадрат Лук’янівка, Cosmo Multimall, Gorodok Gallery, Магеллан, Глобус, Мармелад, Dream Town, Silver Breeze, InSilver), низка власників планувала масштабні зміни в найближчій перспективі. Наразі цей тренд продовжиться, “включно з екстремальними рішеннями”, наголосив Олійник.
Довідка. Компанія UTG створена 2001 року. Розробила понад 1300 концепцій об’єктів нерухомості. За роки роботи за участю компанії здано в оренду 4,7 млн кв. м комерційних площ в Україні.