Навіщо і як впроваджувати систему НАССР: кейс мережі «Наш Край»
З якими проблемами торговельні підприємства зустрічаються при впровадженні систем безпеки харчових продуктів, скільки часу та грошей на це необхідно, на що варто звернути увагу. Досвід мережі «Наш Край».
З 2017 року впровадження системи безпеки харчових продуктів НАССР на виробничих підприємствах є вимогою не лише міжнародного, а й українського законодавства. Одним з перших вітчизняних рітейлерів, що запровадив систему НАССР, стала мережа супермаркетів «Наш Край». Серед магазинів, що отримали сертифікацію HACCP, три луцьких супермаркети мережі на вул. Ковельській, 40, просп. Соборності, 11 та вул. Львівській, 61.
Про досвід впровадження НАССР у мережі розповів керівник департаменту товарного обігу і контролю мережі супермаркетів “Наш Край” Василь Філіпчук, за сумісництвом – керівник групи HACCP.
– Що таке система НАССР і чому її варто запроваджувати у торгівельних закладах?
– HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points) – це система аналізу ризиків та контролю критичних точок, яка працює на випередження, дозволяючи виявити небезпеки безпосередньо у процесі виробництва. Встановлюючи критичну межу для тих чи інших показників, HACCP дозволяє ефективно запобігати ризикам та отримувати на виході якісну і безпечну продукцію, що відповідає всім міжнародним вимогам.
В першу чергу система НАССР орієнтована на те, щоб продукти, які виготовляються, були безпечними. Відповідно, безпечність продукту оцінюється не на етапі приготування, а на етапі підбору постачальників , закупки сировини, зберігання аж до виготовлення готової продукції.
Окрім того, це свого роду додаткова мотивація для працівників працювати совісно і дотримуватися всіх стандартів і вимог. У своїй практиці ми запровадили додаткову нематеріальну мотивацію, проводили навчання працівників, яке також є одним із важливих аспектів.
– Яким чином було організоване навчання персоналу?
– З метою навчання працівників була розроблена спеціальна програма. Спочатку працівники проходили теоретичний курс. Для чого? Щоб і директор, і технолог і техпрацівник розуміли важливість кожної посади. Є така історія, коли прибиральницю у NASA запитали, що вона там робить, вона відповіла:”Запускаємо космічні кораблі”. Вважаю, що це є дуже вдалий приклад. Немає більш або менш важливих людей, адже всі працівники беруть участь у процесі виготовлення продукту і забезпечують своєю працею кінцевий результат – якісний продукт для споживача.
– Що дає сертифікація для покупців? Наш Край
– Система передбачає вивчення не лише етапів виготовлення готової продукції, а й можливе її застосування споживачами. Так чумою 21 століття являється алергія. Відповідно система НАССР передбачає роздільне зберігання алергенів, їх визначення та ідентифікацію для покупців, який продукт містить які алергени. Тобто, покупець може отримати інформацію про те: чи підходить йому цей продукт чи не підходить. Разом з тим, покупець може бути впевнений, що дана продукція виготовлена за всіма стандартами, що впроваджені на підприємстві, без порушень, бо на кожному етапі приготування проводиться перевірка – бракераж, дані якої фіксуються у бракеражному журналі. Наш Край
– Яка процедура впровадження системи НАССР у торговому закладі?
– Є сім етапів обов’язково визначених, які потрібно пройти для впровадження системи. Перший етап – це створення групи НАССР з працівників підприємства з різним рівнем посад і спеціалізації роботи та опис продукту, що виготовляється, його використання та можливі наслідки для споживача. Це робиться з метою максимального охоплення і збору інформації від спеціалістів з різних напрямків виробництва. Таким чином, ми можемо проаналізувати всю систему більш ефективніше на предмет визначення потенційно небезпечних ланок у виробництві. Наш Край
По-друге, це навчання працівників. Після цього проводиться опис всіх процесів, що проходять на етапах виготовлення продукції. Потому йде аналіз потенційно небезпечних чинників та визначення критичних точок контролю (КТК) за допомогою методу “дерево рішень”. Ще одним етапом є встановлення критичних меж та визначення системи моніторингу для кожної КТК. Цим займаються безпосередньо технологи на виробництві. Для всіх процесів встановлюється процедура верифікації та принцип документування. Останній етап, який є постійним, це етап перевірки. Залежно від того, яка мета перевірки, є річні та поточні, аудити та інспекції. Вони оцінюють як кваліфікацію працівника, так і якість виконання усіх процесів та встановлюють подальші коригувальні дії, які необхідно провести в десятиденний термін.
– Система впроваджується тільки у тих магазинах, де є власне виробництво чи вона обов’язкова для всіх, хто зберігає, фасує готову продукцію?
– Згідно чинного законодавства в першу чергу систему НАССР повинні впровадити ті підприємства, які займаються, власне, виробництвом. До них підвищені вимоги.
– Скільки часу витрачено на реалізацію впровадження системи НАССР у трьох торгових закладах?
– Для отримання сертифікату робота над проектом велася майже рік. Наш Край
– Яким чином відбувається контроль якості виробництва після отримання сертифікату?
– Контроль виробництва проводимо через останній і в той же час постійний етап впровадження системи HACCP. Торгові заклади перевіряємо щомісяця, проводячи аудит, який охоплює всі етапи – від приймання сировини, її зберігання, виготовлення продукту і його реалізацію. Продукт в обов’язковому порядку містить маркування, роз’яснення для покупця, складники, терміни реалізації.
– Плани мережі по сертифікації інших об’єктів? Які кроки в цьому напрямку вже зроблені?
– Робота по впровадженню системи проводиться одночасно у всіх торгівельних закладах. Ми запустили процес налагодження цієї системи в магазинах мережі “Наш Край” одразу після сертифікації перших торгових закладів.