Владислав Чечоткін, Rozetka: Усі торгові бізнеси хочуть мене якщо не з’їсти, то випередити
Співзасновник та CEO маркетплейсу Rozetka Владислав Чечоткін про фінансові результати у 2022-му, зміну попиту протягом року та розвиток електронної комерції в Україні.
За даними YouControl, виторг основної юрособи Rozetka – “Розетка. юа” – склав у 2021 році 21,2 млрд грн. Станом на лютий 2023 року у компанії працює 293 точки видачі та продажів. Для порівняння, у лютому 2022-го їх було 270. У грудні 2022 року відвідуваність Rozetkaс становила 40 млн осіб на місяць. В інтерв’ю Forbes Україна CEO та співзасновник маркетплейсу Rozetka Владислав Чечоткін розповів про головні зміни за рік у компанії, команду і майбутнє українського e-commerce. RAU пропонує головне з його розповіді.
Про головні зміни за рік повномасшатабної війни
Найголовніша відмінність Rozetka зараз і Rozetka 23 лютого 2022 року :це те, що у 2020 і 2021 роках ми трохи забули те, як ми вели бізнес, і почали дуже швидко бігти вперед. Є два підходи будувати бізнес, вони досить різні, – будувати за свої і будувати за чужі. Ми все життя будували за свої і майже все, що було вільне, вклали в розвиток, щоб бігти вперед. Тому, коли почалася війна, ми були в найгіршій формі для цього.
У 2023 році у нас більше магазинів, ніж було до повномасштабного вторгнення, але ми набагато обережніше ставимося до того, як вкладати чи як витрачати. З іншого боку, ми значно поменшали: майже вдвічі скоротилася кількість людей, що працюють у Rozetka.
Про фінансові результати
За загальним обсягом обороту товарів в четвертому кварталі 2022 року ми показали найкращий результат за свою історію. Але треба розуміти, що це гривня і прибутковість цих операцій сумнівна. Ми встановили абсолютний рекорд у нашій історії в гривні. Але фінансовий результат набагато гірший, ніж мені хотілося б. Проте бізнес живий, і це дає мені надію.
Про роботу компанії і попит у перші місяці війни
Бізнес пройшов усі стадії, які проходила країна. Коли російські війська були під Києвом, бізнес майже повністю зупинився. Було багато внутрішніх проблем, бої точилися за 3 або 4 км від наших складів, і люди боялися виходити на роботу. Але була певна кількість людей, яка виходила перш за все охороняти, відвантажувати гуманітарні вантажі.
Потім операції почали відновлюватися. Я дуже добре памʼятаю Бучу та Ірпінь, коли в перших числах квітня люди почали купувати унітази, крани, двері, щоб відновити життя. Це як опосередковане підтвердження того, що вкрали росіяни. Найбільшим попитом – і в кількості, і в грошах – користувалися товари для прибирання, швабри, побутова хімія. У травні ми побачили, що люди майже не купували електроніку, але почали купувати якусь одежу і намагатися відновити своє життя.
Про зміни споживчого попиту у другій половині 2022 року
Коли почались обстріли, й росіяни почали знищувати нашу інфраструктуру, це був “пік каністр”. Одна каністра дорівнювала одному телевізору. Я жартую, але відчувався дуже великий попит. Потім настала осінь з обстрілом енергетичної інфраструктури, і зрозуміло, що повербанки, зарядні станції та генератори затьмарили все.
Наразі за результатами року можу сказати, що найбільш постраждалими категоріями є товари для дітей і велика побутова техніка. Найбільш популярними товарами були товари для безперебійного живлення, генератори, повербанки та інше. Загалом середній чек у нас зменшився, люди почали заощаджувати.
Про покупців, які дратували
У бізнесі основна сила – наш бренд, який будувався роками. Із самого початку, коли ми будувалися, здійснювали перші кроки, ми продавали гаджети. До нас приходили люди віком 11–13 років, аби помацати їх, порівняти, поставити запитання. Вони телефонували, писали, замовляли, відмовлялися, це дуже дратувало нас. Але я всім пояснював, що це наші майбутні покупці, і якщо ми хочемо бути успішними, ми не можемо їх не поважати і не обслуговувати. Я казав, що ці люди за пʼять або десять років будуть найкращими клієнтами.
Відтоді минуло 18 років, і ці люди – найкращі покупці, найбагатші, найуспішніші з-поміж тих, хто є в нашій країні. Ми стоїмо, працюємо для них, любимо їх, а вони нас. Цей приклад для мене показовий, тому що він у часі може показати, як будуються бренди чи як будувався наш бренд і чому ми там, де ми є зараз.
Про команду
Наша команда оновлюється, ми постійно додаємо людей. Деякі йдуть, деякі – змінюють свої позиції. Зараз команда топ-менеджерів – це люди, які працюють два, три і більше років. Мені простіше і людям простіше зростати з компанією, ніж прийти ззовні.
Але треба розуміти, що зростання бізнесу і нові підходи досить часто вимагають нових людей і нових знань, яких у компанії немає. Якщо казати про людей, то ми пропагуємо, що набагато простіше взяти людину і зробити з неї спеціаліста, ніж взяти спеціаліста і зробити з нього людину.
Про майбутнє українського e-commerce
Електронна комерція буде зростати. Це галузь, де треба менше товарів мати на залишках, треба менше магазинів і загалом модель більш ефективна. Буде розвиватися cross-border-торгівля, бо щоразу із цими потрясіннями, які відбувалися в країні, з інфляцією, нестабільністю і невпевненістю в майбутньому, завжди скорочується асортимент і доступність товарів. Це можна вирішувати, покупці це вирішуватимуть через cross-border-торгівлю.
Зрозуміло, що ринок не стоїть на місці. Люди, що втратили роботу, постраждали від воєнних дій, втратили бізнес, мають бути більш активними, більш голодними, більш агресивними в тому, щоб відвойовувати собі частинку ринку. Тому я певен, що конкуренція тут зростатиме. Великі закордонні гравці не прийдуть, великі українські гравці вже вкладають і будуть вкладати далі ці гроші.
З одного боку, конкуренція, з іншого – розвиток ринку. Що більше бізнесів вкладають у вашу галузь, то швидше галузь рухається вперед. Також досвід наших громадян, які були за кордоном чи є за кордоном, теж рухатиме електронну комерцію в Україні вперед.
Про найбільшу загрозу для Rozetka
Найбільша загроза для Rozetka всередині, тому що треба боротися самим із собою, долати психологічні і фізіологічні наслідки війни. Розбудовувати бізнес і дивитися вперед досить складно для мене в цей час.
Якщо казати про зовнішні фактори, то зрозуміло, що всі великі гравці дивляться на цей ринок, намагаються тут щось робити. Назвіть будь-кого з наявних великих офлайн-бізнесів, торгових бізнесів, усі вони хочуть бути на моєму місці і всі вони хочуть мене якщо не з’їсти, то випередити.