Владислав Чечоткін, Rozetka: Ми зараз на 100% одні на ринку, хоча клієнтів і стало менше, а ризиків більше
Співвласник Rozetka Владислав Чечоткін розповів про ситуацію на ринку електронної комерції та конкуренцію, а також поділився своїми поглядами щодо роботи в 2023-му.
10-11 січня відбулася щорічна конференція Ukraine Economic Outlook. В її рамках старший економіст Ukraine Economic Outlook Михайло Кухар поспілкувався зі співвласником Rozetka Владиславом Чечоткіним про 2022 рік, його досвід кризового менеджменту, а також про плани та прогнози на 2023 рік. Видання Vector опублікувало основні тези цієї бесіди.
Про початок війни та допомогу
Я не вірив у велику війну, але ми готувалися. Впевнений, частково через це змогли вижити, а наразі – досить конкурентні й активні. 24 лютого було повною несподіванкою. Нам пощастило, що ракета не влучила в склади. Перші дні замість продажів займалися роздачею гуманітарної допомоги та забезпеченням ЗСУ, тероборони та й просто співгромадян, які опинилися в надскладному становищі.
У нас був досить простий вибір: або все згорить, або рашисти дійдуть до наших складів і розграбують, або ми цим допоможемо нашим людям захищати наші надбання. Тому не надто рахували витрати.
Про відновлення роботи
У квітні Київська область вже була вільна від ворога, повернулась логістика – машини почали їздити на захід та на південь країни. Це дало змогу відновити операції й тепер все не так погано, як могло би бути. Якщо порівнювати із довоєнним періодом, то в гривні ми наздогнали, а в чомусь і перегнали показники 2021 року.
Нас врятували ЗСУ та, як би це не звучало, COVID-19. Україна навчилася працювати віддалено. Саме тому значна кількість бізнесів усе ще існує. Жінки, наприклад, можуть організувати бізнес в Польщі. Чоловіки чи цілі сім’ї, які змогли виїхати з прифронтових регіонів, змогли відновити частину свого бізнесу.
До війни ми готували пожежні загони, а потім бомбосховища. Одне укриття вже було, ще два добудували. В кінці весни та на початку літа почали купувати Starlink та генератори. Все це дало нам змогу існувати, розширювати операції, відбудовувати магазини та відкривати нові.
Про ситуацію на ринку
Ми зараз на 100% одні на ринку. Ніхто інший ні з Польщі, ні з Америки, ні з Китаю нам не заважатиме та не відбиратиме клієнтів. Так, люди збідніли, їх стало менше, ризиків стало більше, але конкуренції немає. Зараз дуже гарний час діяти: маржа є, попит є, бо ті ж військові та бюджетники отримують гроші.
Попри падіння економіки та невизначеність, зниження конкуренції в рази в більшості сфер дає велику можливість тим, хто починає бізнес, або встояв та має сили рухатися далі.
Електронна комерція не зросла. Вона зазвичай бере зручністю та шириною асортименту, яка потрібна людям, коли в країні все добре. Наразі ж всім треба задовольняти свої найгарячіші потреби з найменшим відхиленням, за мінімальні гроші та максимальною дією. Тому, по-перше, виграють бренди, до яких є довіра. По-друге, це не час для експериментів.
З іншого боку електронна комерція зараз – квінтесенція підприємництва. Маркетплейс Rozetka це доводить збільшенням деяких показників на двозначні цифри рік до року. Наприклад, хто першим відповів на питання з генераторами — маркеплейс. Так само першими відповіли на запит з тактичною медициною та з одягом і цей список можна продовжувати.
Про плани на 2023 рік
Не будемо розвиватися так швидко, як у 2021 році. Ми зайшли у велику війну у найгіршому стані, який міг бути. Дуже багато інвестували в 2021-му та розраховували на зростання.
Ми розігналися, а попереду стіна. В неї і в’їхали повним ходом.
Варто залишатися поміркованим та розраховувати на найгірший сценарій. Більшість наших магазинів працювало автономно вже до грудня. А в останньому місяці року такими стали всі. Це дозволило нам не лише працювати, але й допомагати людям.
Спочатку ми купували Starlink, ставили генератори, купляли якісь снеки та робили запаси питної води, а за кілька місяців дізналися, що це називається «Пункти незламності».
Крім допомоги співгромадянам, такий підхід важливий і для нашого HR-бренду. Люди зараз шукають надійного партнера, постачальника, продавця. Потрібно розуміти, що війна врешті закінчиться, а ті, кого ви зараз підведете, усе пригадають.