Олег Вишняков, власник Ultramarket: Війна докорінно змінила український рітейл
Бізнесмен, власник мережі гіпермаркетів Ultramarket, консул Ізраїля у західному регіоні у своїй колонці для NV підсумував, як основні виклики воєнного часу масштабувалися та відобразилися на рітейлі, значно змінивши основні пріоритети та цінності в цьому бізнесі. RAU пропонує ознайомитися з основними тезами.
Три кризові етапи
За неповний рік війни вітчизняний рітейл був вимушений пройти щонайменше через три важких випробування. Перші значні проблеми виникли вже на початку повномасштабної війни у лютому 2022 року. Нестача товарів, проблеми з логістикою, тривалі повітряні тривоги та брак персоналу, частина якого евакуювалася. Багато виробництв через війну припинили своє існування, що відобразилося на асортименті магазинів.
Не встиг бізнес хоч якось пристосовуватися до нових умов роботи, як почався тотальний дефіцит палива. Фури стояли на заправках по кілька діб. Через держрегулювання цін багато компаній не могли постачати паливо самостійно, бо закупівельна вартість була вищою за розраховану урядом. Коли держрегулювання зняли, паливо подорожчало, а за ним – і вся логістика. Це неминучо відобразилося і на цінниках у магазинах.
Ще один етап кризових випробувань стався восени під час масованих ударів ворога по енергосистемі країни. Відключення електроенергії — дороге задоволення для бізнесу, особливо для тих, хто продає продукти харчування. Спочатку треба було знайти кошти на генератори, а потім пройти квест з придбання та встановлення генераторів. Адже через великий попит і дефіцит на ринку генераторів, ціни були завищені. До того ж були проблеми з налаштуванням і брак фахівців, які б все це обслуговували. На жаль, ця криза триває і досі.
Рітейл став соціально відповідальним
Усі ці проблеми та виклики вплинули на рітейл та докорінно змінили цінності. Перш за все, рітейл почав активно займатися благодійністю та допомогою армії. Тривалі відключення світла стали додатковим тестом на «людяність» бізнесу. Як прояви соціальної відповідальності з’явилися коворкінги, місця для підзарядки в магазинах, супермаркетах, АЗС тощо. Адже люди хочуть, щоб бренд допомагав їм переживати блекаути, допомагав військовим та й самі готові долучитися до допомоги.
Перемога репутації над цінниками
Раніше при виборі магазину покупці головно орієнтувалися на знижки, ціни та якість товару. Тепер перш ніж зайти в магазин, покупець цікавиться: чи не має мережа зв’язків із країнами-агресорами, чи перераховує кошти на ЗСУ, чи донатить на гуманітарну допомогу, чи займається волонтерською діяльністю, чи має генератор та, чи надає він можливість підзарядити телефон. Тобто яку репутацію має рітейл.
Адаптація до нових реалій
Багатьом бізнесам довелося адаптуватися та повністю підлаштуватися під реалії війни. Наприклад, рітейл, який працював цілодобово, тепер працює до 21 або 22 години. Адаптуються й супермаркети, пропонуючи готові продукти або такі продукти, які легко можна приготувати в умовах віялових відключень.
В умовах війни рітейл почав ще більше цінувати свій персонал, особливо тих, хто попри війну залишався пекти хліб, стояти біля каси й тих, хто залишив свою роботу й пішов боронити країну.
Нарешті, бажання не здаватися стало новою цінністю. Багато рітейлерів постраждали від війни не тільки економічно, а й фізично. Хтось перебував під окупацією, чиїсь бізнеси були розбомблені або повністю знищені. Кожен рітейлер мріє відбудувати втрачене, не здаватися, а буквально вриватися на деокуповані території.