Євген Іваниця, JYSK Україна: Споживачу варто очікувати подальшого зростання цін на товари
Country Manager JYSK в Україні про попит та ціни на товари для дому, купівельну спроможність українців під час війни та підтримку вітчизняного виробника.
Цей матеріал доступний російською мовою
В інтерв’ю delo.ua country manager JYSK в Україні Євген Іваниця розповів про нові та втрачені під час війни магазини, плани майбутнього розвитку та неминуче підвищення цін на товари. RAU пропонує ознайомитися з основними тезами.
Про нові та втрачені торгові точки
До повномасштабної війни у компанії до кінця 2022 року планували відкрити 100 магазинів. Але війна коригує наші плани, і це нова реальність для будь-якого бізнесу. У 2021 фінансовому році (з 1 вересня 2020 року до кінця серпня 2021 року) було відкрито 14 магазинів, і мережа нараховувала 80 діючих магазинів та онлайн-магазин. На 2022 фінансовий рік було заплановано відкриття так само 14 магазинів, але втрутилася війна і компанія встигла відкрити лише 7 точок.
На жаль, JYSK втратив чи вимушений був закрити 7 діючих магазинів через руйнацію та/чи окупацію частини території України. Мова йде про магазини в таких містах як Херсон, Мелітополь, Нова Каховка, Гостомель, Миколаїв. Це завдало збитків компанії на більше ніж 100 млн грн, і це лише собівартість обладнання й товарів. Тобто на початок 2023 фінансового року мережа JYSK в Україні нараховувала ті ж самі 80 торгових точок плюс онлайн-магазин.
Про плани на майбутнє
Проте, це не означає, що розвиток JYSK в Україні зупинився. 14 жовтня 2022 року було відкрито 81-й магазин JYSK в Україні – в ТРЦ Happy Mall в Рівному. Продовжується перебудова існуючих магазинів та продовжують підписуватися нові угоди оренди. Так, вже заплановано відкриття нових торгівельних точок в Івано-Франківську, Києві, Львові. Ми будемо відкривати нові магазини та перебудовувати ті точки, які запланували. У деяких магазинах ми запланували збільшити площу приміщень та складів, тому що умови та ефективність праці вимагають цих змін.
Водночас частина із запланованих раніше нових проектів у Запоріжжі та Харкові наразі заморожена, тому що безпека працівників та клієнтів залишається пріоритетом для JYSK.
Про вплив війни на штат компанії
До війни у компанії було 778 співробітників, наразі штат незначно скоротився і складає 749 осіб. З них 626 людей працюють в Україні. Частина захищає Україну в лавах ЗСУ, частина виїхала за кордон чи все ще перебуває на окупованій території. З тих колег хто виїхав за кордон, переважна більшість продовжують працювати віддалено на український офіс або у магазинах мережі JYSK. Географія вимушеної тимчасової міграції вражає, спеціалісти JYSK Україна працюють в більше ніж 20-ти країнах світу: Канада, Данія, Ірландія, Грузія, Німеччина, Польща і т.д.
Про підтримку вітчизняного виробника
JYSK не лише імпортує соціально важливі товари в Україну, а й закуповує їх в українських виробників для експорту в європейські магазини мережі. Таким чином JYSK продовжує підтримувати та допомагати українським виробникам розвивати їх бізнес.
Частка вітчизняних товарів складає близько 15% в структурі продажу магазинів JYSK в Україні. Решта товарів постачається з європейських дистрибуційних центрів. На ці ж дистрибуційні центри постачають товари ті українські постачальники, з якими співпрацює JYSK.
На початку війни частина постачальників JYSK припинили свою діяльність, але на тепер переважна більшість уже відновили діяльність та обсяги й співпрацюють з нами.
Про зміни попиту
З початком війни у наших магазинах хвилями розкуповували надувні та звичайні матраци, ковдри, подушки, постільну білизну. Це зумовлено тим, що чимало людей переїжджали в більш безпечні міста, і їм треба було облаштуватися на нових місцях. А от продажі товарів для саду упали. Особливістю жовтня став ріст попиту на елементи живлення, батарейки, свічки, що пов’язано з масовими обстрілами мирних міст росіянами.
Виторг мережі JYSK Україна у 2022 фінансовому році по порівняльних магазинах приріс на 3,5% по відношенню до 2021 року. Це найменший приріст за останні 15 років, проте, зважаючи на те, що більше ніж половину фінансового року Україна захищається від інтервенції сусідньої країни, цей результат перевищив наші найсміливіші прогнози.
Окремо потрібно зазначити, що в березні-травні не працював онлайн-магазин JYSK. У перший місяць (у червні) після відновлення його діяльності було прийнято понад 20 000 замовлень, а вже у серпні понад 25 000, що більше ніж на 50%, якщо порівнювати з минулим роком.
Про підвищення цін на товари
JYSK послідовно працює над утриманням росту цін товарів в мережі. Не дивлячись на те, що частина українських виробників та постачальників вимушені стрімко підняти ціни (наприклад, вартість матраца, виготовленого в Україні збільшилася на 50%), пояснюючи це подорожчанням енергоресурсів, сировини та інших складових собівартості. Закупівельні ціни на імпортні товари також зростають. Основним драйвером росту на імпортні товари є девальвація гривні.
Загалом, на мою думку, споживачу варто очікувати подальшого росту цін на товари. На цей момент бізнес стримує підняття цін шляхом зменшення маржинальності товарів та товарних запасів зі старою нижчою собівартістю. Кількість таких товарів обмежена та й затратна частина зростає, приміром, транспортні витрати зростають в рази, тому тенденція підняття цін збережеться.
На кордонах й досі великі черги на виїзд та в’їзд. Тож автівки по кілька днів стоять на кордоні, і це стає додатковим чинником росту цін на перевезення. А зростання вартості перевезення, своєю чергою, впливає на собівартість та ціну товару для споживача.
Дуже важливо збільшити пропускну здатність на кордоні. Завдяки цьому пришвидшиться товарообіг і збільшиться наповнення бюджету країни. А це дуже важливо в умовах війни.
Читайте також –