Найбільші іноземні рітейлери в Україні: хто працює і підтримує українців, а хто обрав інший шлях
Після понад 200 днів повномасштабної війни з росією статус роботи найбільших міжнародних рітейлерів в Україні різниться: хтось тільки нещодавно відновив діяльність, хтось – тільки планує це зробити, є ті, хто продовжували працювати й у лютому-березні, а є ті, хто відкрився й закрився чи навіть не збирається цього робити. У той же час статус по роботі в рф в багатьох відомих рітейлерів також за останні місяці змінився. Розібралися, хто великих брендів усе ж друг і підтримка українців, а до кого все ще залишаються питання.
“IKEA, Inditex, H&M, New Yorker, McDonald’s глобально заявляють, що залишаються в Україні, і щойно загальна ситуація дасть змогу гарантувати безпеку їхнім співробітникам і гостям на території магазинів, вони намагатимуться відновити операції”, – говорить експерт консалтингової компанії Colliers Ukraine Ігор Заболоцький. Частина з цих брендів активно допомагає українцям навіть попри закриті двері, інші – навіть не зупиняли роботу і продовжує працювати на економічному фронті поряд з вітчизняними рітейлерами. Але не з усіма усе так однозначно. У кого з них який статус станом на кінець вересня, хто може повернутися найближчим часом та про що говорять в мережах стосовно поточної ситуації з війною, – в матеріалі RAU.
McDonald’s
Після місяців невизначеності та вмовлянь 20 вересня McDonald’s таки відкрив перші заклади в Україні. Щоправда спершу працюватимуть тільки на доставку, а зали, експрес-вікна та McDrive відкриються у жовтні. Водночас для роботи в нових умовах McDonald’s впроваджує розширені процедури і протоколи заради безпеки працівників і клієнтів. Ресторани закриватимуться під час повітряної тривоги, щоб працівники та відвідувачі могли перейти у найближче укриття. При цьому команда оперативно видаватиме уже оплачені замовлення, поки зупиняє виробничі процеси та вимикає обладнання перед закриттям. Рішення щодо відкриття частини закладів McDonald’s прийняв після низки консультацій з українськими посадовцями, фахівцями з безпеки і постачальниками та тиску з боку української спільноти. Проте поки ресторани були закриті, McDonald’s допомагав Україні та українцям – з 24 лютого на гуманітарні потреби передали понад 700 тонн продукції. Не виникає питань до бренду й через роботу в росії – там вже давно на місці Маків, які пішли, панує “Вкусно і точка”.
Inditex
Іспанці затягують відновлення роботи в Україні. Навіть після того, як частина іноземців вже довела, що працювати в Україні можна і варто, на сайті Zara продовжує висіти оголошення, яке з’явилося ще в лютому про те, що “компанія уважно слідкує за ситуацією, онлайн-замовлення недоступні, а стаціонарні магазини залишаються закритими”. Подібні оголошення присутні й на сайтах Bershka, Pull and Bear, Massimo Dutti, Oysho та Stradivarius. У росії компанія тільки призупинила роботу, проте вже влітку повідомила місцевих власників ТЦ про те, що припинить роботу як мінімум 50 точок у Москві та регіонах (10% усіх магазинів). Якихось заяв про ситуацію в Україні Inditex досі не робив, тож залишається тільки чекати, коли іспанці нарешті вирішать із ким вони.
Watsons
Попри небезпеку Watsons після повномасштабного вторгнення продовжив роботу та почав активно допомагати українцям. Станом на березень в мережі працювали 200 магазинів. Щоденно Watsons збирав гуманітарну допомогу та волонтерив в безпечних місцях України. В травні рітейлер повідомив, що втратив контроль над магазинами у тимчасово окупованих районах Херсонської та Запорізької областей. Наприкінці липня компанія відновила київський хаб з товарами для магазинів мережі, який було повністю зруйновано на початку війни. На вересень у мережу Watsons Україна входить 319 магазинів і 12 аптек у більш ніж 100 містах, в яких понад 2790 співробітників обслуговують близько 3 млн покупців щомісяця. З рф компанія пішла у червні.
LPP
Польський рітейлер LPP почав повертатися до роботи в Україні у квітні. Спочатку магазини Reserved, Cropp, House, Mohito та Sinsay відкрилися у Вінниці та Львові, в тому числі абсолютно нові торговельні точки Sinsay почали роботу в нових торговельних центрах Львівщини та Ужгорода – Fabrik, Майдан та Pannonia. А вже з червня поляки відновили торгівлю у столичних ТРЦ – Respublika Park, Dream і SkyMall, та, трохи пізніше, Aladdin. На російському ринку всі 500 магазини LPP припинили роботу з березня. В травні рітейлер продав їх консорціуму інвесторів із Китаю.
Adidas
Спортивний рітейлер Adidas був наступним fashion-оператором, хто слідом за LPP повернувся до роботи в Україні. Спочатку свої двері відкрили чотири торговельні об’єкти в Житомирі, Львові та Ужгороді. А вже в серпні стало відомо, що німецький бренд відновив роботу десяти магазинів у Києві. У росії Adidas призупинив діяльність 14 березня і «рішуче засудив насильства» з їх боку. Також компанія пожертвувала 1 млн євро на благодійні організації українським біженцям і дітям.
Leroy Merlin
Офлайн-мережа Leroy Merlin в Україні залишилася, але після того, як материнська компанія ADEO Group відключила українську “дочку” від корпоративної комунікації – з нею відбуваються дива. В інтернет-магазині можна побачити повідомлення, що “сайт працює лише для перегляду асортименту”, на Facebook компанії висять повідомлення від ніби-то колишніх адміністраторів сторінки, які стверджують, що в них відібрали доступи від адмінки і хто тепер управляє офіційними каналами рітейлера, невідомо. А в коментарі RAU колишні топ-менеджери компанії розповідають, що в українському підрозділі проводяться “фільтраційні заходи”, під час яких з компанії звільняють патріотів України. При цьому жодних натяків про вихід з українського ринку компанія не робить, як, втім, і з російського ринку, на якому французи, схоже, вирішили залишитися що б там не було.
Mango
Іспанська мережа магазинів Mango працює з літа. До того заяву про причини зачинених магазинів змінювали двічі. Спочатку говорили про те, що тимчасово не працюють “у зв’язку з міжнародною геополітичною ситуацією”, пізніше – через “певні операційні проблеми, з якими зіштовхнулися останнім часом”. У липневому звіті компанія повідомила, що за І півріччя отримала зростання продажів у розмірі 25% і очікує на рекордний рік. При цьому рітейлер відмітив, що припинив пряму діяльність на російському ринку, для чого сформував резерв у розмірі 20 млн євро. Свої власні 55 магазинів Mango планував передати місцевим франчазі. Про можливість використовувати бренд чи заборону в заявах не повідомлялося.
H&M
До війни в Україні працювало дев’ять магазинів шведського бренду H&M. 24 лютого компанія повідомила клієнтів, що всі магазини мережі будуть зачинені. Вже за тиждень компанія покинула ринок рф. З того часу H&M зробив ще кілька заяв для української аудиторії, наприклад, про пожертви у розмірі понад 1,5 млн євро на гуманітарні потреби в Україні, – проте повертатися до роботи в країні поки не поспішає. У вересні рітейлер ще раз підтвердив виданню Forbes, що магазини H&M в Україні залишаться закритими «до подальшого повідомлення». Принаймні про вихід з українського ринку мови не йде. H&M продовжує виплату заробітної плати українцям та надає можливість тимчасового працевлаштування для тих, хто був змушений виїхати до сусідніх країн.
New Yorker
Німецький рітейлер New Yorker – ще один fashion-оператор, який зазвичай формує ядро якірних орендарів в ТРЦ, проте зараз не поспішає відновлювати роботу в Україні та, здається, залишається німим на цю тему. До війни в Україні працювало близько 10 магазинів New Yorker проти близько 70 – у росії. І судячи з повідомлень росЗМІ, поки покидати російський ринок компанія не збирається.
Samsung
До серпня Samsung Electronics лише висловлював “свою підтримку, а також щиру вдячність за прихильність до своєї техніки” українцям. Проте компанія продовжувала виконувати прийняті на себе гарантійні зобов’язання, надавати сервісну підтримку продукції бренду там, де це можливо, та забезпечувати технікою інших рітейлерів. 3 серпня південнокорейська компанія оголосила про те, що брендові магазини Samsung Experience Store готові знову приймати відвідувачів. Наразі до роботи повернулося 23 магазини в 14 містах України. Щодо росії, то офіційно постачання товарів Samsung туди призупинено виробником з лютого 2022 року. У вересні російськими ЗМІ пройшла інформація, що виробник може відновити поставки до кінця року в рф, проте офіційно компанія цього не підтвердила.
Novus
Литовський продуктовий оператор Novus виявився серед тих, хто найбільше постраждав серед рітейлерів від російської агресії. Компанія не лише втратила кілька великих магазинів, але й центральний офіс, який знаходився у київському ТРЦ і БЦ Retroville. В компанії зафіксували втрати на рівні близько 500 млн грн, але це не остаточна цифра. Проте литовці продовжують активну роботу по відновленню українських магазинів. Наприклад, у реабілітацію торговельної точки на просп. Правди, 47 рітейлер вклав 20 млн грн. У вересні, після часткової руйнації, фактично постав з попелу один з магазинів у Бучі, ще один – в процесі активної реконструкції. Обидва об’єкти постраждали від ракетних ударів окупантів. Також компанія вже відкрила перший новий магазин з початку російського вторгнення у лютому – магазин формату «біля дому» Мі Маркет в столиці на Троєщині. На російський ринок компанія навіть не виходила.
Marc&Andre
Офіційний інтернет-магазин французького бренду Marc&André повернувся до роботи в Україні влітку. Протягом весни клієнти могли побачити оголошення про те, що “всі замовлення та обміни будуть безкоштовно зберігатися до закінчення воєнних дій”. У червні рітейлер повідомив, що оновлює сайт, у зв’язку з чим тривають “деякі технічні проблеми” в його роботі. Наразі продукти брендової білизни та аксесуарів знову доступні з 10:00 до 18:00. Також до роботи повернувся ряд магазинів в українських ТРЦ.
Decathlon
За півроку французька мережа спортивних магазинів Decathlon встигла зачинити свої магазини, урочисто відновити їх роботу і… зачинитися знову. В перші дні війни рітейлер відкрив двері всіх своїх магазинів і роздав наявний товар волонтерам. В травні запрацював сайт Decathlon та магазин в Києві на проспекті Бандери, 15 Г. На черзі були ще три українські торговельні точки. Проте вже у червні компанія зробила розворот на 180 градусів і знову зачинилася. Сайт працює у режимі каталогу: товари можна переглядати, але їх не можна купити. Щодо росії, то там усі точки продажу та інтернет-магазин рітейлер остаточно закрив з 26 червня.
Ашан
З початку повномасштабного вторгнення Ашан Україна підтримує українську державу в різний спосіб: забезпечує роботу магазинів, дбає про працівників, які постраждали від війни, відправляє гуманітарні вантажі на фронт, працює з благодійними фондами, у тому числі через власний фонд «Ашан з Тобою». Нещодавно компанія відновила свій розвиток – відкрила Ашан Pick up Point в Ірпені та до кінця року планує відкрити ще мінімум чотири торгові точки в Києві або містах-сателітах. Всього мережа зараз налічує 43 магазини в Україні: 22 гіпермаркети, чотири супермаркети та 17 Ашан Pick up Point. Протилежна ситуація із Ашан у рф. Наразі російський офіс ізольовано, усі інвестиції згорнуто, а постачання припинено. Цього вдалося досягти завдяки активності українського офіса. Проте про повний вихід з росії французи усе ще рішення не прийняли.
Metro
Подібна ситуація і з німецьким Metro. Компанія управляє 23 центрами оптової торгівлі Metro Cash & Carry в Україні та трьома магазинами смарт-формату, і продовжує активно інвестувати в українську економіку. За понад 18 років діяльності в Україні METRO Cash & Carry інвестувала в національну економіку понад 600 млн євро і планує цю цифру в найближчі роки щонайменше подвоїти. Також рітейлер продовжує активно підтримувати українців та ЗСУ. Проте усе це характеризує лише Metro Україна — юридичну особу, де працюють винятково українські співробітники. Головний офіс вирішив продовжити свою діяльність на території росії, попри відкритий протест українського підрозділу.
JYSK
Данський рітейлер виявився серед тих, хто неухильно підтримував Україну з самого початку повномасштабного російського вторгнення. З 21 березня JYSK вже відновив роботу понад 40 магазинів по Україні, а пізніше почав відкривати абсолютно нові торговельні точки на заході країни – у Львові та Червонограді Львівської області. Одночасно компанія заявила про закриття і повний вихід з країни-терориста.
IKEA
Шведський конкурент IKEA лише частково може похвалитися неухильною підтримкою українців. Після довгих вагань, у серпні IKEA вирішила остаточно ліквідувати російську «дочку» — ТОВ “Ікеа Дім”, яка управляла магазинами в рф, також запинила свої заводи. У той же час центральний офіс IKEA продовжує підтримувати українських працівників та залишається відкритим до комунікації. Проте в коментарях для ЗМІ не називає конкретних строків відновлення роботи. «Якомога швидше», – говорять в компанії.
Читайте також
Топ-50 рітейлерів, які пішли з росії, призупинили роботу або залишилися працювати