Аналітика Glovo в Україні: Попит на різні товари у різних регіонах країни суттєво відрізняється
В компанії розповіли, чому на сході України більше купують готову їжу, як троянди стали топовим товаром серпня, які причини збільшення популярності покупок у алкомаркетах та багато інших інсайдів, які стали актуальними піж час війни.
Цей матеріал доступний російською мовою
В ході RAU-вебінару «Споживчий попит під час війни» представниця компанії Glovo в Україні розповіла про те, що замовляють українці впродовж воєнного часу та як змінюються формати взаємодії з користувачами. Зокрема, які переваги для покупців у пакуванні та доставці товарів мають власні мікрофулфілмент-центри Glovo Express, які види послуг можна тепер замовити, окрім доставки їжі та звичайних товарів, а також багато іншого про нові формати взаємодії. RAU пропонує основні тези її виступу.
Про Glovo
Це технологічна платформа, яка дозволяє придбати, передати й доставити товар у межах міста. Сьогодні це готова їжа, продукти, аптечні товари а також деякі послуги. Наразі сервіс працює у 38 українських містах, причому у п’яти з них робота почалася вже під час воєнного стану. Це Коломия, Самбір, Калуш, Мукачево та Стрий.
Отже, сучасний сервіс Glovo – це не тільки про доставку їжі. Компанія обслуговує клієнтів, доставляючи товари із супермаркетів, магазинів біля дому, алкогольних маркетів, магазинів солодощів та напівфабрикатів. А також зі своїх власних dark stores – магазинів, куди звичайний покупець не може потрапити, і які працюють тільки на доставку – Glovo Express. Поки що компанія не повернулася до довоєнних показників роботи, але вже дуже близько до них.
Про розвиток напряму Q–commerce під час війни
Q-commerce або швидкий рітейл (quick commerce – швидка доставка будь-чого менше ніж за тридцять хвилин – прим. ред.) включає роботу з супермаркетами, аптеками, магазинами непродовольчої групи товарів. Зокрема, це квіти, іграшки, зоотовари та навіть електроніка. Всі ці категорії у мобільному додатку Glovo розміщені в чотирьох окремих розділах (бабблах).
Після початку великої війни помітно змінилося співвідношення популярності у споживачів різних категорій товарів. Так, виросла частка замовлень алкогольних напоїв із 7% у лютому до 13% у серпні. Також збільшилася частка замовлень із dark stores теж майже вдвічі: з 12% до 23%.
Водночас замовлень з аптек стало значно менше (6%) ніж на початку війни (15%). Цей факт пояснюється трьома факторами:
- різким зниженням захворюваності на Covid19;
- великими закупками населення на початку війни;
- сезонним зниженням влітку попиту на аптечні товари.
Про обмежуючі фактори роботи
Водночас війна привнесла додаткові складності у роботу сервісу доставки. По-перше, робота сервісу закінчується за годину до настання комендантського часу, аби кур’єри могли повернутися додому. По-друге, у кожному місті є свій час обмеження продажу алкоголю, і сервіс має для кожного міста та партнера прибирати на цей час алкоголь з додатку, аби не плодити відмінені замовлення. Так само й під час повітряних тривог певні локації партнерів стають недоступними для замовлень
Проте обмеження продажу алкоголю створило той самий додатковий попит у спеціалізованому роздробі. Так, аби не стояти в черзі до каси, ризикуючи не встигнути «пробити» пляшку до часу Х, клієнти почали робити замовлення через Glovo у алкомаркетах.
Про роботу з партнерами
Перші три місяці ми відновлювали свою співпрацю з партнерами: поступово підключали їх одного за одним у додатку. Лише потім почали добавляти новий контент. Зокрема додали нову «вертикаль» іграшок з компанією Будинок іграшок. Також, відчуваючи великий попит на напівфабрикати, як у партнерів так і у власних магазинах Glovo Express, ми підключили нових партнерів “Галя балувана” та Elika.
Окремо працювали над покращенням купівельного досвіду клієнтів у зростаючому сегменті алкогольних напоїв. Так, розробили і додали для партнерів категорію з коктейлями та їхніми рецептами. До того ж у деяких партнерів можна замовити одразу охолоджені напої, що є неабиякою конкурентною перевагою. Так само і в Glovo Express пропонуються охолоджені солодкі напої, а також крафтове українське пиво та морозиво. До морозива додатково кладуть пакетик льоду у термопакет, щоб воно не тануло.
Про товари підвищеного попиту
Серед усіх замовлень, як у супермаркетах, так і у dark stores, найчастіше трапляються овочі та фрукти, алкогольні напої, молочна продукція, яйця, цигарки та солодкі напої. Якщо казати про тренди, пов’язані із внутрішньою міграцією, можна відмітити, що на заході країни спостерігається найбільший попит на овочі та фрукти, а також на екзотичні позиції, такі як коктейльні томати чи креветки. В той же час у місті Кривий Ріг спостерігається підвищений попит на страви швидкого приготування. Це ми пояснюємо тим, що люди на сході мають менше часу на готування та більш знервовані, тому віддають перевагу вже готовій або майже готовій їжі.
Порівняно із лютим, найбільший сплеск серпневих продажів у кількісному вимірі стався по трьом товарним позиціям. Це енергетик Non-stop (що пов’язано з логістичними проблемами постачальника), продажі якого злетіли у 5,5 разів. Схожа ситуація із вермішеллю швидкого приготування Rollton (+63%). Нарешті нас дещо здивував попит на швидкорозчинну каву MacCoffee в пакетиках (+42%). Можливо це пов’язано із переміщенням людей по Україні та зручністю такого формату отримання гарячого підбадьорюючого напою будь де, в тому числі під час подорожей і відпочинку.
Про особливий та сезонний попит
Також, незважаючи на скорочення частки аптечних товарів загалом, бачимо зростання певних категорій. Наприклад, спеціальна мінеральна вода ReO виросла у продажах за шість місяців на 19%, а препарат Біфрен – на 11%. Цю воду частіше приймають при алкогольній інтоксикації, а препарат Біфрен – при невротично-тривожних станах. Також популярні у покупців протизапальні препарати, такі як Німесил, Парацетамол, Евказолін, Атоксіл.
Водночас продажі тестів на ковід впали у десять разів, хоча доля препаратів проти застуди знову починає зростати напередодні осені. А значить, знову можлива нова хвиля коронавірусу.
Якщо порівнювати топ продажів у серпні та січні 2022 року, помітно що в останній місяць літа превалюють сезонні закупки: троянди, учнівські зошити, засоби для чищення труб. В той час коли у січні набільше купували одноразові стаканчики, гральні карти, кабелі USB для iPhone. Незмінним є лише високий попит на вологий корм для котів – постійне друге місце. До речі, торгівля зоотоварами, не зважаючи на війну, демонструє стійке зростання. А ось туалетний папір влітку змістився з третього на п’яте місце. Досить цікаво, що квіти очолили серпневий топ покупок, оскільки зазвичай така картина спостерігається лише у свята (14 лютого, 8 березня і т. д.).
Про нові формати взаємодії із користувачами
Під час війни дуже важливо підтримувати своє здоров’я, але не завжди є можливість сходити до лікаря. Тому Glovo запустив надання відповідних послуг. Зокрема, сервіс дозволяє отримати онлайн-консультацію, або викликати лікаря додому і так само організувати забір аналізів на дому. Як показують результати роботи сервісу з партнерами Аптека 911, Universym.clinic та Lab24, в топі онлайн-консультації з терапевтом, дерматологом і травматологом.
Ще одна вертикаль послуг, яку запустили під час війни – партнерство з платформою Kabanchik.ua та клінінговою компанією Чистота. У топі – прибирання 1-2 кімнатних квартир, встановлення телевізора та усунення протічок.
Усі ці послуги надаються сервісом Glovo за принципом маркетплейсу, тобто клієнт може обрати їх так само як і товар у магазині.
Також ми запустили опцію «Допоможи Україні!» у додатку Glovo, куди зібрали перевірені благодійні проекти та організації, які наші користувачі можуть підтримати внеском. За весь час роботи бабблу користувачі відправили на благодійність вже більше 1.3 млн гривень.
Звісно, що й сама компанія долучилася до допомоги. Спеціально створений волонтерський штаб співробітників Glovo возив гарячі обіди від партнерів тероборонівцям, допомагав продуктами із Glovo Express. Допомагали літнім людям, переселенцям, лікарням і т.д. Загалом на потреби переселенців та благодійні проекти передали 28 тон продуктів та 57 000 різних побутових товарів.
Читайте також –
Євген Тришин, Glovo в Україні: Тренди доставки – що змінила війна