Ольга Шевченко, EVA: Наші збитки по товару складають 300 млн грн, ще близько 60 млн грн – втрати по обладнанню
Виконавчий директор провідної drogerie-мережі України про втрату контролю над магазинами на окупованих територіях, допомогу персоналу робочими місцями та житлом, соціальні проекти на мільйони гривень та багато іншого.
Цей матеріал також доступний російською мовою
24 лютого 2022 року назавжди змінило життя українців. В тому числі – й вітчизняного бізнесу. Багато комерційних об’єктів вщент зруйновані, частина – була змушена зупинити роботу на невизначений час, деякі – переїхати на захід України чи за кордон. І навіть ті, що залишилися, потерпають від обстрілів, невизначеності, логістичних і кадрових проблем, зменшення платоспроможного попиту тощо. Все це у повній мірі відноситься й до сегменту drogerie. Як з цими викликами справляється EVA, в інтерв’ю корпоративному виданню розповіла виконавчий директор найбільшої в Україні мережі магазинів для краси та догляду Ольга Шеченко. RAU наводить найбільш цікави тези матеріалу.
Про збитки і відновлення роботи мережі
Станом на зараз наші збитки по товару складають 300 млн грн, ще близько 60 млн грн — це втрати по обладнанню, техніці та матеріалам. Це те, що остаточно підтверджено.
Ми розуміємо, що товар, який знаходиться в магазинах на окупованій території, скоріш за все вже втрачено. Таке ми вже побачили у звільнених регіонах – там товар був або пошкоджений, або просто вкрадений.
Зараз не працює 179 магазинів з 1100. Більшість з них знаходяться на окупованій території. На підконтрольній території в нас не працює 12 магазинів в Харкові. Ще є магазини в Бахмуті, Краматорську, які не працюють, але це вже зона бойових дій. В Миколаєві ми на тиждень евакуювали наші магазини, але зараз поновили їх роботу.
Разом з тим, на звільнених територіях намагаємося якнайшвидше відкрити магазини. В першу чергу, це північні регіони України — Сумська, Чернігівська, Житомирська області. В нас було дуже багато магазинів під Києвом — Ірпінь, Буча, Димер, Іванків, Макарів, Бородянка. За час окупації вони були майже знищені, але після звільнення населених пунктів ми вже всі їх відновили, так що зараз вони повноцінно працюють.
Також відкриваємо повністю нові об’єкти. Це ті локації, які були погоджені ще до повномасштабного вторгнення. Довелось їх поставити на паузу, але зараз все ж таки відкриваємо в Дніпрі, Києві та на заході Україні. Сьогодні одинадцять нових магазинів вже працюють, інші ще в процесі.
Компанія дуже прискіпливо придивляється, де можна відновити роботу, а де ще небезпечно. Але ми розуміємо, що нашим клієнтам потрібні працюючі магазини, тому намагаємось балансувати. Десь раз на тиждень чи на два ми вирішуємо, де можна відновити роботу. А коли магазин запустився, то він зазвичай вже продовжує працювати, просто реагує на повітряні тривоги. І ми відкриваємо магазин тільки тоді, коли маємо декілька працівників, які готові працювати. Наприклад, в нас є два магазина в Марганці. Деякі люди не можуть ходити на роботу, але інші навпаки кажуть, що хочуть працювати. Тому ми з двох магазинів зібрали одну команду, так що один магазин працює, а інший ні.
Про підготовку до війни і перші дії
Хочу зазначити, що компанія готувалась до війни, хоча ми й не вірили, що вона почнеться. Ми заздалегідь зробили запаси пального. Це дозволило персоналу якнайшвидше виїхати з місць бойових дій. Підготували матеріали, щоб закрити фасади магазинів, і одразу це зробили після повномасштабного вторгнення. Ще на початку лютого розіслали інструкції працівникам, як себе поводити. Підготували два бомбосховища на розподільчих центрах в Броварах і Львові, що нам потім дуже допомогло. В Харкові та Миколаєві наполягаємо на тому, щоб всі наші працівники максимально дбали про свою безпеку, щоб реагували на повітряну тривогу, закривали магазини та йшли до найближчого укриття.
До чогось ми були готові, до чогось — зовсім ні. Наприклад, до такого колапсу, який трапився з логістикою, ми не готувались, тому основні наші дії були направлені на те, щоб найскоріше вирівняти цю проблему. Ми придбали кілька вантажівок — до цього в нас не було власних вантажних автівок — щоб розвозити товар в небезпечні місця, куди ніхто не хотів їхати. Налагодили роботу з залізницею, почали возити товари вагонами, чого до війни ніколи не робили.
Про долю на ринку і показники мережі
Це важке питання, тому що ніхто ніколи не оцінював нашу долю в цілому на ринку. Компанія Nielsen оцінює нашу долю тільки в структурі національних мереж дрогері-магазинів. 2021 рік ми закінчили з позначкою 73%, зараз наша доля — 77%.
Ситуація по регіонам дуже різна. Зрозуміло, що магазини в Харкові відстають і на 20, і на 30% від своїх минулорічних показників, а от на заході країни картина трошки інша. Там магазини працюють краще, включно з маленькими містечками, бо туди переїхало багато внутрішньо переміщених осіб.
Про інтернет-магазин і зміну споживчих уподобань
У березні ми без перебільшення були одним із дуже небагатьох інтернет-магазинів, які продовжували працювати. Більшість операторів цього ринку просто не змогли налагодити свою роботу в ті дні, залишились буквально одиниці. Наш склад в Броварах припинив свою роботу, увесь товар ми перевезли до Львова, де склад продовжував працювати.
В перший-другий місяць війни в нас було десь 60% від довоєнної кількості замовлень. Зараз інтернет-магазин жваво відновлює роботу, і ми вже вийшли на 85% від минулорічних замовлень. А в грошовому вигляді продаємо навіть більше: це вже 110-115% від показників 2021 року.
Якщо казати про структуру замовлень, то на початку вторгнення попит в категорії “Краса”, так званому beauty-сегменті, майже повністю зник, але це був короткий період – десь 1,5 місяці. Тоді більше купували побутову хімію, підгузки і таке інше. Зараз структура повністю відновилась: категорія “Краса” продається дуже добре, як і категорія “Парфумерія”. Попит постійно зростає, і ми повертаємось до нашого довоєнного асортименту.
Про волонтерські ініціативи
Ми продовжуємо підтримувати фонд “Повернись живим”. Наші клієнти можуть донатити гроші від 1 грн на касах під час покупок. Ці кошти ми передаємо щомісячно, і загальна сума досягла вже понад 7 млн грн. Ще 26 лютого ми створили оперативний штаб, бо почали отримувати численні запити про допомогу.
Це були пологові будинки, дитячі будинки, шелтери. Звертались просто люди, які переховувались в метро, в підвалах. Нам навіть довелось орендувати броньовану автівку, щоб відвезти партію підгузків у пологове відділення до Харкова. Але більшість запитів, звісно, були пов’язані з ЗСУ.
Всього за цей час ми задовольнили понад 360 запитів на допомогу, і віддали товару на загальну суму близько 5 млн грн. Організувати такий процес, насправді, дуже складно, бо ж до нас звертались люди зі всієї України. Оперативний штаб працює до сих пір, і всі процеси повністю налагоджені. Самих звернень стало трохи менше, і вони змінились. Наприклад, зараз окрім іншого, нам надсилають запити на гігієнічні товари для поранених військових, які знаходяться в лікарнях.
З великих проектів можу згадати програму нашого власника Руслана Шостака — “Дитинство без війни”, завдяки якій майже 1500 дітей-сиріт, а також більше 500 їх опікунів чи супроводжуючих були перевезені до Туреччини в безпечні умови. Це найбільший централізований проект евакуації дітей з України під час війни. Ми й самі допомагаємо цьому проекту, і наші покупці також донатять гроші для них.
Читайте також –
Новини drogerie&beauty: EVA, Watsons, Brocard, Usupso, ISEI та інші