В’ячеслав Склонний, ССО Фокстрот: Ринок побутової техніки й електроніки є стабільним, а попит – прогнозованим
Комерційний директор мережі Фокстрот у власній колонці окреслив основні тренди ринку побутової техніки та електроніки у поточній ситуації.
Поки гравці ринку ПТіЕ знаходяться в «оці циклону». Крок у будь-який бік означає моментальне потрапляння у зону надзвичайної небезпеки, і все, що залишається – дивитись у маленьку шпаринку чистого неба та сподіватись, що власної швидкості вистачить крокувати разом за бурею.
- Дефіциту не буде. І це гарна новина. Абсолютна більшість учасників ринку відновили логістичні ланцюги. Полиці магазинів наповнюються асортиментом. Проте очікувати різноманіття на рівні довоєнного не варто – асортимент зменшився на 30-50% від категорії до категорії. Приміром, в кожній категорії великої побутової техніки сформовано матрицю мінімум з 15-20 товарів. І цей мінімум магазини вже забезпечують. В смартфонах зараз мінімальна матриця – близько 50 моделей без врахування кольору і розміру пам’яті. З їх врахуванням – понад 100.
- Ексклюзивні моделі доведеться чекати. Якщо клієнт бажає придбати техніку з екслюзивної лінійки, він має розуміти, що потрібно буде чекати і чекати довго, оскільки товар прямує переважно з країн Європи. А там, на відміну від України, рітейлери не тримають на складах велетенський асортимент, щоб за першої потреби за 1-2 дні доставити клієнту покупку. Термін доставки звичайних моделей становить від 2 до 6 тижнів, що для споживача в Україні, навіть під час війни, неприйнятно. До цього ми додаємо термін поставки в Україну (2-3 тижні), й отримуємо термін – від одного до трьох місяців очікування на омріяний девайс.
- Магазинів стане менше. За очікуваннями ринку, кількість магазинів (без врахування окупованих територій та територій на яких ведуться бойові дієї) скоротиться. За різними оцінками, ми очікуємо скорочення від 20% до 40% магазинів мереж усіх учасників ринку. Але з іншого боку, в кожному, навіть маленькому містечку, магазин побутової техніки буде присутній. В даному питанні мова йде про оптимізацію мережі та рентабельність того чи іншого магазину. Кількість магазинів зменшуватиметься, асортимент скоротиться, але можна буде замовити зі складу чи іншого магазину і максимум за 3-4 дні товар буде доставлений прямо додому клієнту.
- Ціни зростуть. Протягом останніх 6 місяців ціни підвищувалися щонайменше 3 рази. Середнє подорожчання становить від 15 до 20%, і це надзвичайно небагато. Мережі та постачальники роблять усе можливе й неможливе для того, щоб мінімально піднімати ціни, і на ринку не відбулася «шокова зупинка попиту».
Причини, що зумовлюють ріст цін:
- 95% техніки – імпортного походження, ціна якої напряму залежить від курсу валюти. Зростання валюти до 23 лютого 2022 року становить 33%. Тобто всі закупівлі у гривні зросли на 33%.
- логістика. Вона значно дорожчала і до війни. Для прикладу вартість фрахту морем (найбільш дешевий спосіб) за 2020-21 роки зросла у 4 рази. Деякі перевізники анонсували ціни у $12 000-14 000 за контейнер. Під час війни до цієї суми додаємо ще вартість перевезення з Європи в Україну, що також зросла у 4 рази. У підсумку вартість перевезення з Китаю може становити більше ніж вартість самих товарів. Загалом, на сьогодні логістика додає до вартості товарів ще близько 5%.
- світовий тренд подорожчання побутової техніки. Вартість чіпів зросла за 2 роки у 12 разів, металу – у 2,5 рази, полімерів – на +50%, енергоносіїв – на +50%. Постачальники вже анонсували подальше зростання цін у валюті від 5 до 10%.
Якщо зібрати три основні фактори, отримуємо 48% зростання ціни. Тобто товар, що коштував до війни 10 000 грн (умовний середній телевізор чи холодильник), вже у вересні-жовтні коштуватиме 15 000. Також усі очікують рішення про додатковий податок у 10% на купівлю валюти. Це прямо додасть до вартості техніки 10%. У нашому прикладі – 1500 грн, адже вплине на всі перелічені фактори разом.
- Продажі тривають. Усі гравці ринку прогнозують, що продажі побутової техніки та електроніки продовжуватимуться. Важко уявити собі родину в Україні, яка при серйозній несправності залишиться без холодильника чи пратиме власноруч. Залишитися в такі часи без смартфону просто небезпечно. У смартфоні зараз половина нашого життя: додаток «Тривога», перелік із заправками, що працюють і на яких є паливо, документи, новини і багато іншого.
Та безумовно, що для багатьох родин купівля побутової техніки з повсякдення перейде у покупку, яку потрібно планувати і на яку потрібно збирати кошти тривалий час. Від багатьох товарів клієнти відмовляться, або перенесуть її до перемоги України. Це передусім телевізори (бо ноутбук чи планшет для роботи і навчання важливіший), роботи-пилосмоки (бо можна прибрати і звичайним, дешевшим), кавові машини (бо кава, зварена в турці, теж дуже смачна).
Отже, ринок побутової техніки і електроніки на зараз є стабільним, попит – прогнозованим, позиція рітейлерів – все буде Україна.
Читайте також –
Огляд новин магазинів техніки: Eldorado, lifecell, Фокстрот, MOYO та Комп’ютерний Всесвіт