Вячеслав Климов, Нова пошта: Більшість гравців українського e-commerce керувалися дуже аматорські

Вячеслав Климов, Нова пошта: Більшість гравців українського e-commerce керувалися дуже аматорські

04.07.2022 08:45
  2316
Дарія Осіїк

Співзасновник Нова пошта Вячеслав Климов в інтерв’ю для Youtube-каналу PromTalks розповів про трансформацію компанії під час воєнного часу, про експортні можливості для українського бізнесу та власні уроки війни. RAU пропонує головні тези цієї бесіди.

Про трансформацію Нова пошта

Нова пошта зараз дійсно іншна компанія. Можливо, це не відчувають наші клієнти, оскільки сервіс лишився на тому ж рівні, що і до війни. Але всередині це зовсім інша компанія. 

Через чотири місяці війни Нова пошта стала набагато кращою: ми стали набагато швидшими та значно скоротились в управлінських процесах. 

Інколи ми з моїм партнером навіть отримували кайф від того, наскільки реактивно відбувалось керування компанією. Майже три місяці пропрацювали разом з нашим центральним офісом (близько 50 людей) на площі в 150 кв. м, де проводили весь час. Це нагадало 2003 рік, коли активно займались оперативним управлінням компанії. Тому в якомусь сенсі ми навіть повернулись в молодість. 

Зараз рішення приймаються блискавично. Нам це подобається. І намагаємося не втратити ці блискавичні управлінські відкриття, які зробили за цей час.

Про адаптацію українського бізнесу до нових умов

На мою думку, український бізнес дуже швидко відновлюється. Дуже швидко відновлюється рітейл та сервіси. Складніше відновлюється виробництво, але вони теж наздоганяють. 

Після звільнення Гостомеля я приїхав подивитись на наше відділення №3 в цьому містечку, яке знаходиться на шляху до славнозвісного аеродрому. І побачив як власники будівлі, що здавали нам в оренду приміщення, самостійно ремонтували дах пошкодженого будинку. Виявилось, що вони отримали повідомлення, що 1 червня Нова пошта вже має працювати, тож просто не могли зволікати з ремонтом будівлі. 

Ця історія для мене є символом українського бізнесу, який може швидко відновитись після самих страшних катастроф і пошкоджень

Взагалі, я вважаю, що український бізнес в черговий раз проявив себе надзвичавно патріотичним та надзвичайно живучим. 

Про можливості експорту для Нова пошта та українських компаній

Вже зараз зрозуміло, що об’єми нашого ринку будуть меншими, ніж до війни. Принаймі протягом якогось часу. Тому бізнес має диверсіфікуватися й обов’язково займатися експансією на західні ринки. Нова пошта це вже робить. Протягом цих трьох місяців ми відкрили компанію в Польщі. Великим драйвером в цьому була гуманітарна логістика, оскільки відкрилися там для того, щоб мати змогу возити гуманітарні вантажі. Але поступово ця компанія буде нарощувати й комерційну логістику. 

Про потенційну тривалісь війни

Війна вже відбувається вісім років. Крім того, це питання сценаріїв, і кожен бізнес має розробляти кілька сценаріїв та кілька бюджетів. Ми також запланували кілька сценаріїв, і саме під них ми запланували інвестиції та готуємо розвиток. 

Працювати можна навіть у війну. Це змінює споживачів та споживання, але війна – це також стан життя. І завдання бізнесу – продовжувати існувати в тих умовах, які йому дісталися. 

У швидкий сценарій завершення війни я не вірю. Крім того, нам не змінити географію. Нам доведеться жити з агресивним, мілітариським, імперським сусідом. Навіть якщо зміняться його кордони, на жаль, він нікуди не дінеться. Тому я закликаю просто звикати до цього стану, і продовжувати працювати. 

Про курс долара в корпоративному бюджеті на 2022 рік і збільшення облікової ставки НБУ до 25%  

Ми не закладаємо курс долара, оскільки компанія в основному генерує свої доходи в гривні. В нас є міжнародний напрямок Nova Poshta Global, що має доходи і видатки в доларах, тому там теж немає сенсу закладати курс. 

Загалом ми не залежимо від курсу. Інша річ, що у нас є статті витрат, які дуже чітко реагують на курс долара, зокрема, паливо. Зазвичай компанія намагається шукати резерви в своїй ефективності, та тільки потім реагує підняттям тарифів. 

Щодо збільшення облікової ставки НБУ до 25% – це, однозначно, охолодження економіки. Це сигнал практично всім бізнесам, що кредитування не буде, і сигнал для виживання на своїх ресурсах. 

Ми не бачимо у себе прямих конкурентів. Ми завжди вважали, що головним конкурентом Нова пошта є Нова пошта. А наші помилки спровоковані лише нашими неправильними діями.

Щодо тарифів, вони досить чітко відображають наші видатки і зростаючі витрати на паливо.  

Наразі компанія не має ніяких заборгованостей. Протягом перших двох критичних місяців війни ми попросили у своїх постачальників затримати деякі платежі. Але зараз компанія на 100% повернулась до тих термінів, які вказані в договорах. 

Про роботу з військовими ризиками

У нас 24/7 працює штаб, який, наприклад, відкриває і закриває наші відділення на сході України. Кілька додаткових відділень в Лозовій, яка знаходиться під постійними обстрілами, були відкриті на прохання наших військових медиків, яким треба відвантажувати медичні препарати для воїнів. Для нас військові ризики виглядають саме так.

Щодо менеджменту військових ризиків, на мою думку, тут є роль держави, яка може за допомогою залучення різних донорів надавати певні гарантії щодо відновлення пошкодженого бізнесу. 

Про психологічну допомогу працівникам

Масштаби залучення нашої компанії у війну величезні. Зараз вже мобілізовано понад 2400 наших співробітників. Всі вони продовжують отримувати заробітну плату від компанії. Крім того, ми продовжуємо сплачувати податки з їхніх заробітних плат. 

А для людей, які втратили свої домівки, та змушені були переїхати в безпечні місця в компанії працюють внутрішні психологічні сервіси. 

Про відновлення сегменту електронної комерції

Як на мене, e-commerce дуже погано впорався з воєнною кризою. Чому так, нехай вони аналізують самостійно. Але більшість інтернет-проектів просто лягли, хоча вони за своєю природою мають бути набагато стійкішими, ніж “цегляні” бізнеси. 

Я думаю, що головна причина була управлінська. Більшість цих бізнесів, все ж таки, керувались дуже аматорськи. І більшисть з них були величезними приватними підприємцями, в яких все управління зав’язане на одну чи дві людини. 

Зараз цей сегмент вже поступово відновлюється. Я дуже вболіваю і за Rozetka, і за OLX, і за Prom.ua. Просто їм доведеться зробити висновки щодо моделі управління. Попередня модель їх управління стрес-тест не пройшла.

Про особисті уроки війни 

По-перше, я зроумів, що відбутися може усе. Я думаю, не було жодної компанії в Україні, яка в своєму SWOT-аналізі закладала війну. Принаймі я не знаю таких компаній. 

По-друге, я зробив висновок про себе, що я маю набагато більше ресурсу, ніж я собі уявляв. 

Я дуже пишаюся компанією, бо впевнився, що і вона має набагато більше ресурсу, ніж я собі уявляв. В компанії працюють фантастичні люди, які витримують величезне навантаження. 

По-третє, я зрозумів, що зараз вже немає часу на порожні розмови та порожні дії. В мене фантастично зросло відчуття цінності часу. 

І останнє. Протягом цих чотирьох місяців я мав щастя їздити по віділеннях Нова пошта, оскільки зрозумів, що мене мають бачити люди на місцях. Весь цей час я провів за кермом, подорожуючи Україною. 

Саме зараз можливо вперше в житті я усвідомив, що за нашу країну варто боротися. Тільки зараз я повною мірою зрозумів усю цінність України.

Читайте також – 

Ігор Хіжняк, Comfy: Ми очікуємо на дефіцит товарів практично у всіх категоріях


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку